Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:54

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Topicstarter
Ik probeer al een tijdje een parallel lcdtje aan sturen met een arduino. Mijn eerste lcdtje had een HD44780 compatible controller maar het lukte me niet deze te initialiseren. Dus toen heb ik maar uiteindelijk een lcd met een HD44780 controller besteld. Te weten deze van Sure Electronics.
Ik zag weer de standaard blokken ( op de 1e 3e regel staan dan alle pixels aan) echter werkte initialistatie weer niet, ook niet met andere libraries. Toen heb ik nog even de led verlichting getest, eerst met een weerstand, daarna zonder. En toen werkte het opeens! Echter zonder dat de verlichting het daadwerkelijk doet :?

Hij werkt dus zonder verlichting in 4 bit mode met:
pin 1; ground
pin 2: 5 volt
pin 3: contrast, 0-5v
pin 4 RS:op arduino 12
pin5 R/W: ground, aangezien ik alleen maar schrijf
pin6 (enable): arduino 2

pin 11: arduino 7
pin 12: arduino 8
pin 13: arduino 9
pin 14: arduino 10
pin 15: ground
pin 16: +5v

Op het moment dat ik de verlichting lostrek gaat hij gelijk weer over op blokjes op de 3e en 4e regel. Iemand die dit kan verklaren?
Verder is er als ik alleen voeding, contrast en voeding voor de verichting aansluit niks te zien op het schermpje. Als ik alleen de contrast en voeding op pin 1 en 2 zet zie ik wel weer blokken.

[ Voor 7% gewijzigd door Mr_gadget op 14-03-2009 17:34 ]

• StapelPanda
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-11 11:29

StapelPanda

PB0MV

Wat heb je met pin 7 tot 10 gedaan?
In 4 bit mode moeten deze meestal aan de ground. Misschien loopt de ground van de verlichting dicht langs de baantjes D0-D3 waardoor de controller ze als een 0 ziet ipv zwevend.

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:54

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Topicstarter
Dank je voor je reactie! :)

Hij werkt inmiddels, na het voor de zoveelste keer nalopen zag ik dat op sommige sites de voeding anders zit.
Bij de lcd zat niet zo'n uitgebreide datasheet bij en ging er van uit dat hd44780 helemaal gestandardiseerd was..dus ik had gewoon het schema van uchobby gevolgd maar daar staat de + en - voor de verlichting verkeerd :(

[ Voor 15% gewijzigd door Mr_gadget op 14-03-2009 19:49 ]