Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reb87
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ik heb al een tijdje een alu Imac C2D. Steeds als ik naar Windows ga erger ik me dood aan de de waterval achtige waas die over het scherm raast. Van linksboven naar rechtsonder lijken er allemaal lijnen over het scherm de razen. Dit is niet alleen bij mijn Imac. Alle Imac's (alu) die ik tot nu toe heb zien draaien (op school b.v.) onder Windows kennen dit probleem. Ik ben dan ook al tijden bezig met het uitpluizen van dit probleem. Onder Mac OS X is het beeld namelijk gewoon strak, niets aan de hand. Verschillende OS'en (Windows en Linux varianten) heb ik geprobeerd met telkens hetzelfde resultaat, de waterval waas. Ook allerlei soorten ATI drivers en beeldschermdrivers zijn de revu gepasseerd, maar niets lijkt te helpen.

Na wat verder vogelen kwam ik laatst tot een ontdekking. Zet je scherm niet op 32bits kleuren, maar op 16bits kleuren in Windows en de waas is helemaal weg. Mooi, maar dan zijn ook m'n aero effecten e.d. weg. Dit is dan ook niet echt een wenselijke oplossing. Verder uitpluizen bracht mij bij het TN panel van de Imac. Het panel wat in mijn Imac zit is exact hetzelfde als van een Samsung 206BW panel. Het lijkt me niet dat mensen met zo'n TFT scherm onder Windows last hebben van een dergelijke waas op het scherm. Dit maakt het probleem alleen des te vager. Wat is er dan anders aan mijn Imac t.o.v. dat Samsung 206BW scherm wat de waas veroorzaakt.

Ik ben nu al maanden bezig (niet letterlijk maanden, maar telkens pogingen) om dit probleem te doorgronden en het scherm in mijn Imac eens fatsoenlijk te laten werken, maar tot nu toe zonder resultaat.

Zou iemand mij misschien een hint kunnen geven waar ik nog meer zou kunnen zoeken?

Mijn Imac

Imac Alu C2D 2.4Ghz
Ati 2400xt
500gb harddisk
4GB geheugen
20 inch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05:10

breinonline

Are you afraid to be known?

Hoe draai je Windows? Gevisualiseerd en in welk programma, of in Bootcamp? Als het die laatste is lijkt het me een driver-issue van Bootcamp.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reb87
  • Niet online
Bootcamp. Maar ook Linux varianten vertonen het probleem. Met of zonder bootcamp drivers, het maakt geen verschil. Ik ben dan ook wel benieuwd of Mac OS X misschien op 24bits kleuren draait ipv 32 bits. Hoe kan ik daar achter komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Aangezien het hier om sofware gaat, hoort dit meer thuis in ASD dan in ACS :)

ACS > ASD

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jochie79
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:42
Daedalus schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 19:18:
Aangezien het hier om sofware gaat, hoort dit meer thuis in ASD dan in ACS :)

ACS > ASD
Vooralsnog weten we niet of het hier over soft- of hardware gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Heb je dit verschijnsel dan ook in OS X of alleen in Windows en Linux?
In OS X kun je in de sysprefs het aantal kleuren omlaag schroeven door van millions naar thousands te gaan. Dat is een vergelijkbare stap als in Windows van 24 naar 16 bit.

[ Voor 55% gewijzigd door ppl op 15-03-2009 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grote Schurk
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-09 16:37
Lijkt het hier op: http://www.appleinsider.c..._imac_display_issues.html
(beetje naar beneden scrollen) Zo ja, lees de rest van het artikel ook even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lhoBas
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Ik herken dit probleem. Kun je bij de monitorinstellingen in het niet-Mac OS OS toevallig ook geen vernieuwingsrate boven de 60Hz instellen? Naar mijn weten is dat het probleem namelijk: de vernieuwingssnelheid is te laag (dat effect is het in ieder geval).

Zelf ben ik er niet lang mee bezig geweest. De interne monitor softwarematig dwingen naar een hogere vernieuwingssnelheid lijkt me de oplossing ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reb87
  • Niet online
ppl schreef op zondag 15 maart 2009 @ 17:26:
Heb je dit verschijnsel dan ook in OS X of alleen in Windows en Linux?
In OS X kun je in de sysprefs het aantal kleuren omlaag schroeven door van millions naar thousands te gaan. Dat is een vergelijkbare stap als in Windows van 24 naar 16 bit.
In Mac OS X heb ik dit verschijnsel niet kunnen waarnemen. Ik heb verschillende resoluties en kleurinstellingen getest in OS X. Ik vraag me af wat er in Mac OS X onder "millions" wordt verstaan, 24 of 32 bits?

- edit - Volgens de system profiler staan de kleuren op 32 bits (millions dus).
Lijkt het hier op: http://www.appleinsider.c..._imac_display_issues.html
(beetje naar beneden scrollen) Zo ja, lees de rest van het artikel ook even.
Nee, het is niet hetzelfde probleem. Ik heb zojuist uit het Imac topic dit plaatje gevonden:

Afbeeldingslocatie: http://att.macrumors.com/attachment.php?attachmentid=162270&stc=1&thumb=1

Zie de linkerhelft van het scherm. Dit bedoel ik met de waterval. Een soort waas van lopende strepen over het beeld. Nogmaals, dit komt onder alle OS'en voor (Linux, Windows, opensolaris), behalve Mac OS X.
Ik herken dit probleem. Kun je bij de monitorinstellingen in het niet-Mac OS OS toevallig ook geen vernieuwingsrate boven de 60Hz instellen? Naar mijn weten is dat het probleem namelijk: de vernieuwingssnelheid is te laag (dat effect is het in ieder geval).

Zelf ben ik er niet lang mee bezig geweest. De interne monitor softwarematig dwingen naar een hogere vernieuwingssnelheid lijkt me de oplossing
Zelf dacht ik hier ook aan. Maar zowel onder OS X als onder Windows is het scherm 60Hz. Dit kan ik onder Windows dan ook voor geen mogelijkheid aanpassen... 8)7 Ik denk overigens wel dat het probleem in deze hoek schuilt, maar hoe precies? geen idee. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reb87
  • Niet online
Schopje... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:02
Reb87 schreef op zondag 15 maart 2009 @ 18:14:

Dit kan ik onder Windows dan ook voor geen mogelijkheid aanpassen...
Ook niet als je op "Alle modi weergeven" klikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarf28
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
ik heb precies hetzelfde probleem op mijn iMac (2007 model, eerste model met zwarte rand)
heb ook al van alles geprobeerd om het op te lossen, maar nog geen resultaat.

in OSX is het probleem idd niet aanwezig!
erg vreemd!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:39

BCC

De 24" heeft dit iig niet, maar die heeft ook een ander paneel dan de 20".

[ Voor 48% gewijzigd door BCC op 22-03-2009 18:46 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reb87
  • Niet online
ThinkPadd schreef op zondag 22 maart 2009 @ 18:25:
[...]

Ook niet als je op "Alle modi weergeven" klikt?
Nope, dit is helaas niet mogelijk. Ik heb laatst ook al van alles geprobeerd met custom resolutie tooltjes (o.a. frequency's proberen, customizen etc.). ;(

@edgarf28: Iedere 20inch alu Imac kent dit probleem (weet niet of het probleem ook voorkomt op de witte intel Imac's).

Het verbaasd me gewoon dat er nog niemand ook maar ergens geklaagd heeft. 8)7

[ Voor 23% gewijzigd door Reb87 op 22-03-2009 21:23 ]

Pagina: 1