jantje.vlaam schreef op zondag 15 maart 2009 @ 11:06:
Pop3 mailboxen bij de provider heeft voor en nadelen, dat weet ik. Ik moet gebruikers email adressen op twee plaatsen aanmaken en dat kost extra tijd. Een flink nadeel.
Enkele voordelen zijn? De provider scant voor spam.Geen rare zaken voor poort25. Poort25 kan dicht blijven op de SBS server. Etc etc.
Nog een paar voordelen zijn:
1. Provider heeft de resources die een klein bedrijfje vaak niet heeft om meerdere fallback-servers te realiseren, je mail wordt dus bijna altijd ontvangen.
2. Een goede pop-connector (dus niet die van sbs zelf

) biedt de optie om mail een aantal dagen op de server achter te laten, waardoor je bij een harde crash van de server niet gelijk de laatste dagen mail kwijt bent als de backups niet helemaal soepel lopen.
3. Je hebt de zorgen van een mailserver niet, denk aan relay-configuratie en dergelijke (risico!)
Ik vind de voordelen zo zwaar wegen dat we bij vrijwel alle klanten POPcon aanbieden voor een paar tientjes. Het mkb is in de praktijk toch niet echt een branche waarin je altijd alle best practices volgt. Die bedrijven willen vaak de enterpriseoplossing voor een mkb-prijs en dan moet je concessies doen

Deze connector kan ook complexere schedules aan, zoals om de twee minuten (al vraag ik me net als anderen hier af of dat nou echt nodig is).
Het enige nadeel wat ik kan bedenken is de vertraging die inkomende mail heeft/kan hebben, maar ik vind die totaal niet opwegen tegen de voordelen.