overstap naar Dommel: routerprobleem => geen internet

Pagina: 1
Acties:

• ShaiNe
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-02 00:18
Ik ben sinds een paar dagen overgestapt van EDPnet naar Dommel. Ik heb er het ADSL Cityconnect abonnement en werk met een modem-en-router-ineen; de USRobotics Wireless MAXg ADSL Gateway. Op alle PC's/laptops staat XP prof.

Dit waren de gegevens die ik kreeg van dommel:

connectie details:

adsl-number:.......... 092334247
news-server:.......... news.dommel.be
news-login:........... xxx@schedom.be
news-pass:............ xxx
pop3-server:.......... pop.dommel.be
smtp-server:.......... relay.dommel.be
webmail:.............. webmail.dommel.be
wan-ip:............... dynamisch

geavanceerde modem/router instellingen:

protocol: rfc 2684 (voorheen 1483) multi-protocol over atm (bridged of routed)
vpi/vci: 8/35
ipaddress: automatic/dhcp
encapsulation: llc
paswoord: niet vereist
nameserver1: 193.109.184.72
nameserver2: 193.109.184.75

Om mijn nieuwe ISP te wijzigen via de browser had ik de keus tussen de volgende protocols:

PPP over ATM (PPPoA)
PPP over Ethernet (PPPoE)
MAC Encapsulated (IPoA)
IP over ATM (IPoA)
bridging

Na wat opzoekingwerk koos ik PPPoE en vulde ik ook apart de DNS servers in.

Daarna configuereerde ik met het USRobotics configuratiprogje "Easyconfigurator" mijn router en kon ik kiezen tussen de volgende protocols:

RFC 2364 PPPoverATM
RFC 1483 IPoverATM Bridged
RFC 1483 IPoverATM Routed
RFC 1483 IPoverATM Static MER
RFC 1483 IPoverATM Dynamic MER
RFC 2516 PPPoverEthernet Embedded

Ik koos er voor RFC1483 IPoverATM Bridged, omdat ofwel andere mogelijkheden niet gingen, ofwel ik niet goed wist hoe ze te configureren.

Het resultaat was dat ik maar op 1 pc internet had (de pc waarmee ik configureerde) en dat mijn andere PC en 2 laptops geen ipadres ontvingen (0.0.0.0)

Op de pc waar het internet werkte verkreeg ik het volgende bij ipconfig:

connection-specific DNS suffix:
ipadres: 83.101.72.62
subnetmasker: 255.255.255.0
standaardgateway: 83.101.72.1

Ik vermoedde dat ik het kwam omdat ik "bridged" had gebruikt en dat ik "routed" nodig had, waar ik bovenstaande ipconfig van de pc waar het internet werkte, moest invullen in de configuratie, samen met de DNS servers die ik van Dommel kreeg?

Nu heb ik terug mijn router gereset om "routed" ipv "bridged" in te stellen, maar nu wil op de computer waarmee ik eerst wel internet had, het configuratieprogje "Easyconfigurator" niet meer opstarten met de melding "geen geldig ipadres" en kan ik ook niet meer naar 192.168.1.1 in mijn browser.

Met als gevolg dat ik nu ook op de pc waarmee ik alles configureerde en oorspronkelijk wel internet had, geen internet meer heb, al blijf hij wel dezelfde ipconfig behouden.

ipconfig /renew en ipconfig /release hebben geen resultaat, alsook ontelbare keren m'n pc heropstarten, de andere PC's allemaal afsluiten, de router nogmaals resetten en winsockfix.exe laten draaien.
Ik ben er al 2 dagen mijn hoofd over aan het breken, maar omdat weinig kaas gegeten heb van netwerken, ben ik uiteindelijk ten einde raad. Je moet weten dat ik alles heel intuïtief doe en ik niet zomaar kan googlen en gelijk uitproberen (zit nu bij m'n ouders op het internet).

Verwijderd

Weet je zeker dat je de router gereset hebt? Zo ja, stel een vast IP adres in op je PC, bijvoorbeeld 192.168.1.2 en probeer dan nog eens de router te bereiken via de browser.

En ja, voor deze opstelling moet je inderdaad routed mode instellen.

• ShaiNe
Ik heb op allerlei mogelijkheden gereset. knopje lang indrukken, knopje kort indrukken, eerst uitschakelen, wachten om in te schakelen,... maar sowieso weet ik niet goed wat de juiste manier van resetten is.
Hoef ik enkel een vast ipadres invullen, of ook het subnetmasker, standaardgateway en DNS? En moet ik mijn vast ipadres enkel op de pc instellen waarmee ik de router configureer?

Ik probeer vanavond nog eens als ik thuis ben.

Alvast bedankt dat ik nu weet dat het routed mode moet zijn.

edit: als ik routed mode gebruik, moet ik dan het ipadres e.d. invullen dat ik krijg op de pc waar ik de router instel?

[ Voor 10% gewijzigd door ShaiNe op 14-03-2009 20:00 ]

Verwijderd

Alleen het IP adres instellen op de computer waarmee je het modem configureert. Naast het IP adres hoef je alleen het subnetmasker in te vullen (255.255.255.0). Gateway en DNS kan je gewoon leeg laten. Nadat je het modem in routed mode hebt kunnen instellen zet je alles weer op automatisch.

Voor de juiste resetprocudure zou ik in de handleiding kijken of even zoeken op internet.

• ShaiNe
Hieronder zal ik stap voor stap met behulp van printscreens uitleggen hoe ik mijn router configureerde.

Voor de volledigheid nog eens de gegevens van Dommel:

connectie details:

adsl-number:.......... 092334247
news-server:.......... news.dommel.be
news-login:........... xxx@schedom.be
news-pass:............ xxx
pop3-server:.......... pop.dommel.be
smtp-server:.......... relay.dommel.be
webmail:.............. webmail.dommel.be
wan-ip:............... dynamisch

geavanceerde modem/router instellingen:

vpi/vci: 8/35
ipaddress: automatic/dhcp
encapsulation: llc
paswoord: niet vereist
nameserver1: 193.109.184.72
nameserver2: 193.109.184.75

1. Ik schakel alle PC's uit die aangesloten zijn op de router en ontkoppel ze van de LAN-poorten. Dat zijn 2 PC's (bedraad) en 2 laptops (draadloos). Op alle machines draait XP pro en krijgen allen automatisch een IP-adres toegewezen.

2. Ik reset de router zoals aangegeven in de gebruikershandleiding.

3. Ik start 1 PC op die ik heb aangesloten op LAN-poort 1.

4. In de webbrowser configureer ik de router met 192.168.1.1

stap 1
stap 2
stap 3
status

MO: de versie van de firmware is oud, maar op de site van USRobotics er is enkel maar een betaversie te vinden die recenter is. Aangezien mijn router perfect werkte bij EDPnet, ga ik ervan uit dat ik de firmware niet moet upgraden. Als ik kijk naar de updatelog van de betaversie, dan lijkt die niet ingrijpend veel te veranderen.

MO2: Als ik op "view" klik bij "WAN IP adress" dan krijg ik het volgende: klik

5. Ik bekijk even de TCP/IP-gegevens: klik

6. Ik open het USRobotics configuratieprogramma "Easyconfigurator". klik

Eerst wordt automatisch de status van mijn netwerk/internet onderzocht: klik

Daarna open ik het configuratietabblad en vul de volgende gegevens in: klik

Als ik op "toepassen" klik, dan duurt het tijdje en krijg ik de volgende foutmelding: klik

Als ik gewoon op "aanmelden" klik kom ik terug in het configuratietabblad en geeft hij terug dezelfde foutmelding als ik op "toepassen" klik. Ook als ik in het configuratietabblad het IP-adres wijzig naar bv. 192.168.1.10 geeft hij terug dezelfde foutmelding.

7. Ik begin helemaal opnieuw (router resetten), maar vooraleer ik de router configureer, stel ik een vast IP-adres in (waarna ik de PC herstart) zoals Fodder hierboven zei. Helaas, ik krijg uiteindelijk exact hetzelfde probleem.

• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07-02 14:41
Je zou helemaal geen vast IP hoeven in te geven omdat je router als DHCP draait volgens die screenshots.
Blijkbaar heb je gewoon geen verbinding naar buiten toe, PPP down zegt ie + op meerdere plaatsen krijg je de melding dat er geen verbinding is.
Je DNS staat verkeerd of kijk ik nu mis op je ipconfig scherm, deze moet je normaal ook niet ingeven omdat ie dat zelf uitzoekt.
Vind het raar dat je zelf een IP adres moet aanmaken voor je router met 192.168.1.1, die hebben toch altijd al onmiddellijk een vast IP?
Je kreeg op die andere PC's 0.0.0.0 ? Normaal gezien krijgen ze een IP van de router, als ze dat niet krijgen gaan ze automatisch leases aanvragen met voorlopige 169.X.X.X nummers ingesteld totdat DHCP antwoord.

Denk toch echt dat het aan je router ligt omdat ie zelf al aangeeft dat er iets mis is met de connectie naar buiten toe.

Alles automatisch laten staan wat je kan in je router.
ipconfig /flushdns - ipconfig /registerdns
Wat laat ie zien bij het commando route print -4 in command line?
Zijn er lampjes op dat toestel die branden zoals ze moeten? (lees "zoals met je vroegere ISP")
Hij zou in ieder geval een DSL connectie lampje moeten hebben branden.
Onder "Device" kan je daar geen refresh doen van je router dat ie probeert naar buiten te gaan?

Misschien is je router wel de mist ingegaan tijdens je reset, zou toch eens proberen van die beta versie te draaien. Heb het al meer gezien bij mensen dat de router "kapot" gaat na reset.

By the way, eerste keer dat ik iemand zie die zoveel info geeft met screenshots etc in a long time :)

[ Voor 54% gewijzigd door Graviton12 op 15-03-2009 20:17 ]

• ShaiNe
Ik heb de firmware geupgrade en hij geeft nog altijd hetzelfde probleem.

Alle lampjes van de router die zouden moeten branden, branden ook.

Die 0.0.0.0 kreeg ik enkel als ik mijn router in bridged mode instelde. Als ik dat doe dan geraak ik met de pc waarmee ik configureer wel op het internet (zoals nu), maar alle andere pc's/laptops krijgen een 0.0.0.0 als IP-adres.

ipconfig /flushdns - ipconfig /registerdns heb ik gedaan, geen resultaat.

route print -4 heb ik nog niet kunnen doen (vergeten).

• Graviton12
Dan kan je (eventueel) DHCP uitschakelen op de router en alle PC's fixed IP geven in het juiste subnet, zolang als je default gateway en IP in juiste IP range correct is opgegeven zouden deze ook op internet moeten kunnen.
DNS zoeken ze zelf wel.
Toch geen proxy ergens draaien?

[ Voor 17% gewijzigd door Graviton12 op 16-03-2009 11:26 ]

Verwijderd

Probeer DSL logingegevens die je in stap1 hebt ingevuld eens weg te halen. Er is geen inlog vereist en het lijkt erop dat je nu de gegevens van de news of mailserver hebt ingevuld?

• ShaiNe
Het is opgelost (zucht). Ik heb het verkeerde protocol gebruikt.
Ik kon kiezen tussen de volgende protocols:

RFC 2364 PPPoverATM
RFC 1483 IPoverATM Bridged
RFC 1483 IPoverATM Routed
RFC 1483 IPoverATM Static MER
RFC 1483 IPoverATM Dynamic MER
RFC 2516 PPPoverEthernet Embedded

Bij de instellingen van Dommel stond dat het volgende protocol nodig had:

Uiteindelijk heb ik RFC 1483 IPoverATM Dynamic MER gebruikt en het lukte.

Iedereen bedankt voor de hulp!

• Graviton12
Verwijderd schreef op maandag 16 maart 2009 @ 18:59:
Probeer DSL logingegevens die je in stap1 hebt ingevuld eens weg te halen. Er is geen inlog vereist en het lijkt erop dat je nu de gegevens van de news of mailserver hebt ingevuld?
Dat dacht ik eerst ook maar aangezien hij de eerste keer via bridged wel kon inloggen op de 1ste PC ...
Pagina: 1