Toon posts:

De MagSafe adapter maakt een "buzz" geluid! Advies nodig!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey tweakers,

Ik heb even een vraagje. Gisteren is het me opgevallen dat de MagSafe Adapter (voedingsadapter) van mijn nieuwe aluminium MacBook Pro een vreemd "buzz" geluid begon te maken. Het is dus die grote witte "brick" aan het eind van de voedingskabel die een heel raar elektrisch/statisch geluid maakt.

Het is niet heel hard en is slechts te horen als je je oor er tegen aan houdt. Maar ik weet zeker dat hij het vroeger niet deed.

Kan iemand me vertellen of zijn/haar voedingsadapter muisstil is of dat je ook zoiets hoort?

Ik had gehoopt dat Apple naar mij een nieuwe adapter zou toesturen, maar ze zeggen dat ik naar één van de service points moet gaan zodat ze daar mijn adapter zouden kunnen checken. Heb geen tijd om zo ver te rijden, dus hoop dat het niets erg is en dat iedereen zo'n "buzz" heeft...

Alvast bedankt voor jullie reactie...

• randje
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

randje

LOiK

sommige 'blokken' maken geluid en anderen niet. Het verschilt ook een beetje per service point en zelfs per servicepersoon wat ze zeggen.

bij die in R'dam CS in de buurt zei een verkoper dat het niet normaal is en dat het omgeruild mag/kan worden.
In Haarlem hebben ze imho minder expertise.
mijn advies: bel eerst naar een Apple service point en leg je probleem voor. dan merk je al of het nut heeft om er naar toe te gaan of niet.

maar veel dingen waar elektronica inzit maken een buzz geluid. Soms kan het geen kwaad en soms wel. Het is dus moeilijk te bepalen.

en apple hoort het wel om te ruilen als jij dat zou willen, maar eerst proberen ze je af te 'poeieren' naar een service point.

[ Voor 10% gewijzigd door randje op 14-03-2009 12:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
randje schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 12:51:
sommige 'blokken' maken geluid en anderen niet. Het verschilt ook een beetje per service point en zelfs per servicepersoon wat ze zeggen.

bij die in R'dam CS in de buurt zei een verkoper dat het niet normaal is en dat het omgeruild mag/kan worden.
In Haarlem hebben ze imho minder expertise.
mijn advies: bel eerst naar een Apple service point en leg je probleem voor. dan merk je al of het nut heeft om er naar toe te gaan of niet.

maar veel dingen waar elektronica inzit maken een buzz geluid. Soms kan het geen kwaad en soms wel. Het is dus moeilijk te bepalen.

en apple hoort het wel om te ruilen als jij dat zou willen, maar eerst proberen ze je af te 'poeieren' naar een service point.
Dank je wel voor je reactie... Vandaag is het zaterdag en uit eigen ervaring weet ik dat ze je bij de Apple Service Lijn vandaag niet goed kunnen helpen. Ik denk dat ik maandag ze nog een keer zal proberen te bellen en dan zal ik ook zeggen dat ik deze voedingsadapter graag zou willen omruilen. Ik betaal tevens niet zomaar de premiumprijs voor Apple Care Protection Plan...

Het rare is dat ik de voeding vroeger geen geluid hoorde maken... En ik weet bijna zeker dat ze mij bij zo'n service point als ik er naar toe zou gaan, weg zullen proberen te krijgen door te zeggen dat alles in orde is en dat ik ermee moet kunnen leven...

Als ik de ervaringen van de Amerikanen nalees, dan zie ik dat hun adapters zonder problemen worden omgeruild (in geval van dat "buzz"). Ze krijgen dus simpelweg een nieuwe thuisgestuurd... Ik had gehoopt dat het bij Apple Nederland ook het geval zou zijn.... ;(

Verwijderd

Topicstarter
Kan iemand zijn/haar ervaringen posten over het feit hoe stil de MagSafe adapter is???????

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

Verwijderd schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 19:14:
Kan iemand zijn/haar ervaringen posten over het feit hoe stil de MagSafe adapter is???????
Als ik hem dicht bij mijn oor houd hoor ik een hoog gebrom; nog dichter bij mijn oor hoor ik een lagere (50Hz?). Maar mijn MacBook (die heel stil is) maakt meer geluid.

Zoef

• Tys
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-02 18:37

Tys

Grappig, mijne 'buzz't namelijk alleen in geaarde stopcontacten. Dit is dan ook hoorbaar (als het echt stil is), dan zit er misschien 0.5s interval tussen een vrij lage 'buzz'. Ik heb dit niet met ongeaarde stopcontacten. Apple heeft het destijds (december 2008) afgeschoven op 'expected behavior' nadat ik hem had opgestuurd. Ik heb overigens wel een nieuwe terug gekregen (omdat Apple mijn oude adapter heeft kapot gesloopt voor 'onderzoek'), maar die doet dus exact hetzelfde. Ook een alu versie, late 2008.

My flight statistics: (449.638km in 124 flights) Next trips: Estonia, Latvia, Lithuania

Verwijderd

mijn lamp maakt ook een buzz geluid als die aan staat, gewoon een stroompje wat loopt?

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2009 21:46 . Reden: buzz leest veel sleeker met 2 zetten ;-) ]

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:05
Het "buzz" geluid is gewoon een trillende spoel in de geschakelde voeding. Niks om je zorgen over te maken behalve dat het hinderlijk kan zijn.

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 13:04:
[...]Het rare is dat ik de voeding vroeger geen geluid hoorde maken...
Heb je hem misschien een keer laten vallen? Van een flinke klap kan er in zo'n geschakelde voeding een van de transformatoren los raken. Die zijn namelijk redelijk zwaar en hebben maar dunne gesoldeerde aansluitingen waar ze mee vast zitten, dus zitten ze ook nog met een soort dikke lijm vastgeplakt. Als ze hard vallen dan kunnen ze wel eens los springen waarna ze kunnen gaan trillen als ze in bedrijf zijn.

Ik weet niet zeker of dit het is maar dat is wel vaak het geval. Ik zou hem ook omruilen als ik de kans kreeg, trouwens.

Edit: @simplendi, sorry je was me net voor, we waren tegelijk aan het typen denk ik :)
Tyson schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 20:35:
Grappig, mijne 'buzz't namelijk alleen in geaarde stopcontacten. Dit is dan ook hoorbaar (als het echt stil is), dan zit er misschien 0.5s interval tussen een vrij lage 'buzz'. Ik heb dit niet met ongeaarde stopcontacten.
Dat is wel vreemd, want de MacBook adapter heeft alleen een ongeaarde 2-pins aansluiting. Misschien zit hij in een geaard stopcontact steviger vast zodat hij minder trilt.

[ Voor 28% gewijzigd door GekkePrutser op 14-03-2009 21:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nee... ik heb mijn adapter nooit laten vallen... Hij is in perfecte conditie en in het begin hoorde ik helemaal niets... Gisteren is het me opgevallen dat er een raar "buzz" geluid uit de voedingsadapter kwam...
Heel raar... op andere fora meldt men dat hun MagSafe adapters helemaal geen geluid maken en adviseren me om deze meteen om te ruilen aangezien het zelfs tot een brand kan leiden als er iets mis mee is... Dat is best schrikwekkend moet ik zeggen....

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 23:53:
Nee... ik heb mijn adapter nooit laten vallen... Hij is in perfecte conditie en in het begin hoorde ik helemaal niets... Gisteren is het me opgevallen dat er een raar "buzz" geluid uit de voedingsadapter kwam...
Heel raar... op andere fora meldt men dat hun MagSafe adapters helemaal geen geluid maken en adviseren me om deze meteen om te ruilen aangezien het zelfs tot een brand kan leiden als er iets mis mee is... Dat is best schrikwekkend moet ik zeggen....
Die dingen zijn meer dan goed beveiligd. Brand ga je er niet mee hebben, tenzij je het ding gaat onderdompelen ofzo. Een geluid dat enkel te horen valt als je er met je oor tegen zit, is perfect volgens de specificaties. Apple gaat je daar geen nieuwe adapter voor geven (en zou dit ook niet mogen doen, je adapter werkt perfect verder). Hou maar eens je oor bij een andere adapter. Exact hetzelfde. Dat is gewoon de 50Hz netfrequentie die je hoort.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2009 23:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 23:58:
[...]

Die dingen zijn meer dan goed beveiligd. Brand ga je er niet mee hebben, tenzij je het ding gaat onderdompelen ofzo. Een geluid dat enkel te horen valt als je er met je oor tegen zit, is perfect volgens de specificaties. Apple gaat je daar geen nieuwe adapter voor geven (en zou dit ook niet mogen doen, je adapter werkt perfect verder). Hou maar eens je oor bij een andere adapter. Exact hetzelfde. Dat is gewoon de 50Hz netfrequentie die je hoort.
Als ik mijn oor tegen een andere adapter hou (een oplader van een videocamera, een adapter van een mediapc etc.) dan hoor ik helemaal niets. Dat was het eerste waar ik aan dacht. Die dingen horen stil te zijn. In mijn MagSafe adapter hoor ik echter dat rare "buzz" or "hum" geluid, dat ook nog eens van sterkte varieert. Dus je hoort het steeds van hoog naar laag overspringen... Het is heel moeilijk te beschrijven, maar ik krijg het gevoel als ik ernaar luister, dat er stroom in de adapter niet goed verdeeld wordt en dat er iets mis mee is... En het andere punt is dat het tot de dag van vandaag helemaal stil was.... Ook heel vreemd...

• darksnake88
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 27-01 23:07
Naar mijn mening is het variatie van stroom wat hij nodig heeft.

Oplossing die ik vond voor eigen unibody MBP:
zet schermhelderheid op hoogste stand, en je hebt geen irritante geluidje meer. Zodra je het lager zet hoor je dat 'buzz' weer. Ik weet niet hoe dat uitpakt met andere macbooks.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Is normaal, sommige hebben 't sommige niet. Tenzij 't het geluid van je stereo overschrijdt hoef je je er absoluut geen zorgen over te maken.

(Dit geldt ook voor adapters van andere merken overigens.)
darksnake88 schreef op zondag 15 maart 2009 @ 02:38:
Naar mijn mening is het variatie van stroom wat hij nodig heeft.

Oplossing die ik vond voor eigen unibody MBP:
zet schermhelderheid op hoogste stand, en je hebt geen irritante geluidje meer. Zodra je het lager zet hoor je dat 'buzz' weer. Ik weet niet hoe dat uitpakt met andere macbooks.
Dat heeft invloed op de adapter? Ik denk dat je de display inverter hoort namelijk. Daar kan een zelfde effect ontstaan.

[ Voor 56% gewijzigd door CyBeR op 15-03-2009 02:42 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

GekkePrutser schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 20:56:
[...]
Dat is wel vreemd, want de MacBook adapter heeft alleen een ongeaarde 2-pins aansluiting. Misschien zit hij in een geaard stopcontact steviger vast zodat hij minder trilt.
Als je de adapter aansluit met het lange snoer is die geaard (bij een wcd met randaarde natuurlijk), als je 'm aansluit met de duckhead niet.

Zoef

Verwijderd

Topicstarter
Maar kan iemand van jullie je ervaring posten? Zijn de adapters nou helemaal stil of horen ze dat raar geluid te maken? Volgens Apple moeten ze stil zijn en de mijne was altijd stil....

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-02 21:55

mace

Sapere Aude

Ja ze horen stil te zijn, nee het kan geen kwaad. Je krijgt geen brand.

Het is slechts een spoeltje wat trilt binnenin de adapter, dit is een normaal euvel voor schakelende voedingen.

Ik zou er niet wakker om liggen, maar als je een nieuwe kan krijgen, waarom niet?

Verwijderd

Topicstarter
mace schreef op zondag 15 maart 2009 @ 14:45:
Ja ze horen stil te zijn, nee het kan geen kwaad. Je krijgt geen brand.

Het is slechts een spoeltje wat trilt binnenin de adapter, dit is een normaal euvel voor schakelenden voedingen.

Ik zou er niet wakker om liggen, maar als je een nieuwe kan krijgen, waarom niet?
Thx...
Pagina: 1