Toon posts:

Php date.

Pagina: 1
Acties:
  • 647 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben bezig om PHP te leren. Maar ik heb even een vraagje.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
<html>
<body><?php
$d=date("D");
if ($d=="Fri")
  echo "Have a nice weekend!"; 
else
  echo "Have a nice day!"; 
?></body>
</html>

In de tutorial staat dit er. Ik snap dat $d een string is naar de data die kijkt of het wel of niet Vrijdag is. Als het true is dan komt er te staan Have a nice weekend. En anders komt er te staan Have a nice day!.

Alleen snap ik niet waarom die D in $d=date("D"); erin staat.

Kan iemand me misschien helpen?

Alvast bedankt,
iamotor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroTycoon
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21-09 22:12
De D staat voor de dag in woorden, zie ook http://php.net/date
A textual representation of a day, three letters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:48

orf

Hier staat een tabel met alle mogelijke karakters die binnen de functie date() gebruikt kunnen worden.

D: A textual representation of a day, three letters Mon through Sun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is nou een functieaanroep. Sla volgende keer even niet een paar hoofdstukken over, of zoek een betere tutorial.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb niet een paar Hoofdstukken overgeslagen. Alleen bij de tutorial wordt je een klein beetje hiernaartoe verwezen http://www.w3schools.com/php/php_ref_calendar.asp maar daar staat ook niet echt alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Zelfs op W3Schools staat het. Programmeren is niet enkel de kunst van het domweg uit je kop knallen van 'codes'; er zit een gedachtegang en logica achter en programmeren is de kunst om alle gereedschappen die een taal je biedt dusdanig te combineren en toe te passen dat je een product krijgt wat doet wat jij wil.

Mocht je met vragen zitten waar een bepaald gereedschap voor bedoeld is dan kijk je best in de handleiding. Bij voorkeur bij de bron van de gereedschappen (php.net in deze) en anders op secundaire (betrouwbare) plaatsen als w3schools etc. En dan had je in no time gevonden wat die "D" nou eigenlijk doet. Zoals andere gebruikers hierboven voor je demonstreren ;)

Anyhow; ik besef dat je nog lerende bent en dat is helemaal geen ramp. Zo zijn we ooit allemaal moeten beginnen. Maar dit is toch wel te basic voor het niveau dat we hier in de devschuur verwachten. Daarbij hoort je topic (zie Waar hoort mijn topic?) niet in WEB maar in PRG.

[ Voor 19% gewijzigd door RobIII op 14-03-2009 14:05 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.