Rocketman schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 12:21:
Ik sta op het punt om een nieuwe Denon receiver aan te schaffen. In de specificaties wordt gesproken over een energieverbruik van 5.2 Ah tot 7.2 Ah, afhankelijk van het model.
Dit betekent dus een maximaal verbruik van 7.2Ah x 230 = 1656 watt? Dit lijkt me erg veel voor een huiskamerapparaat. Ik begrijp dat dit een maximale waarde is, maar vraag me af hoe hoog het verbruik is als zo'n receiver heel rustig staat te pruttelen.
Mijn Marantz SR5003 doet zo'n 60W als ie niks te doen heeft (ongeacht het ingestelde volume en of ie in pure direct mode staat). Mijn oude Marantz SR4300 deed zo'n 40W "idle".
Tijdens op normaal luistervolume spelen van muziek wijkt het nauwlijks af van die 60W. Op het moment dat het volume flink luid een film speelt (bij mij 5.1 kanalen) zie ik af en toe het verbruik tot voorbij de 100W springen, waarbij de echte pieken wellicht nog wat hoger zijn en verder het rond tussen de 60W en 80W schommelen.
Ik geloof dat het een paar Watt uitmaakt of ik dan de subwoofer al het basgeluid onder de 80Hz laat doen of alleen zijn eigen kanaal, in mijn geval heeft de sub een class-D versterker die in theorie efficienter moet zijn en zou dus de totale opstelling iets zuiniger moeten zijn zodra de sub flink wat werk krijgt (bas kost het meeste energie om te versterken).
Maar bij films, waarbij er dus in mijn geval 5 kanalen versterkt worden, zie ik een toename van gemiddeld misschien 10W en pieken van 50W bovenop de 60W, maar daarbij had ik het volume van die film luider gezet dan ik er normaal naar kijk. Als het geluid over meer luidsprekers komt en nog wat sterker is zal het allicht nog wat verder pieken.
Bij stereo iets vergelijkbaars, met een nummer met heel erg veel laagfrequent basgeluid steeg het verbruik bij een veel te luid volume naar de 65W tot 70W en als de bas aanzwol tot een stukje boven de 100W. Met de subwoofer omzeild scheelde dan nog mogelijk iets van 10W.
Kortom het idle-verbruik is niet bijzonder laag bij mij, maar ook zeker niet zo vreselijk hoog als jij hebt uitgerekend en ik denk dat je voor de 600W die Marantz bij dit apparaat specificeert flink moeite moet doen als het al mogelijk is zonder de luidsprekers te slopen. Want zelfs bij hoge volumes blijft het vooral bij pieken boven de 100W en de rest er flink onder.
Het lijkt me dat die 7.2Ah voor 110V geldt?