Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb mijn mac mini in 2006 gekregen als cadeautje voor mijn harde werk, op mijn werk.
Heerlijk mee ge-surft, filmpjes mee gekeken en alle andere lariekoek die je liever op een mac doet dan op een pc die gevoelig is voor virussen.
Daarnaast ook nog 2 gb erbij geprikt, dat was nice.

Maar goed, nu komt mijn vraag:
Sinds een paar weken/maanden loopt de mac trager, niet een beetje, maar heel erg irritant trager. Ik heb niet het idee dat ik veel onzin heb geinstalleerd. Dus ik denk dat het niet daar aan kan liggen.
Als ik CMD+Tab doe, loopt hij standaard vast, net als dat ik naar mijn media center wil loopt hij eerst 2 tot 3 minuten vast. Zoals je begrijpt, heel erg irritant.
Nu heb ik het idee om mijn mac te formateren, maar ik weet bij god niet waar ik de install discs heb gelaten...
Misschien bij mijn ouders thuis, misschien in 1 van mijn honderduizend dozen met cd's. En misschien heb ik hem zelfs wel niet meer.
Ik vroeg mij af of iemand hier wist of apple het besturingsysteem licenseert via een mac, of dat je het los moet aanschaffen.. Ik kreeg mijn mac osx wel bij de aankoop van mijn mac mini. Dus ik ga ervanuit dat mijn mac en een code gekoppeld zijn. Of kan ik gewoon een andere bootable disc gebruiken?
Ik hoor het heel graag! Ik wil dit eigelijk wel opgelost hebben voor volgende week...

Hartelijk bedankt alvast!

Bop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filenox
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-07 10:23
Als je een systeem wilt herstellen/herinstalleren heb je de OS X dvd nodig.
Dus als ik jou was zou ik die gewoon even gaan zoeken :+

Bij OS X krijg je geen serial zoals bij Windows.
Welk RAM heb je trouwens in je Mini gestoken? Misschien is dat de oplossing van je probleem....

[ Voor 20% gewijzigd door filenox op 13-03-2009 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Je hebt een licentie voor het gebruik van OSX versie 10.nogwat bij die Mac gekregen ja. M.a.w., eender welke installatie-DVD kun je gebruiken. Bedenk je wel dat alle extra zut (iLife o.a.) alleen op de dvd's staat die bij je computer zaten, en dat je (om kruisbestuiving tegen te gaan :P dwz, ergens wordt een nieuwe computer aangeschaft en 'opeens' heeft de rest van de computers ook een nieuwe versie van het OS :P) geen installatiedvd's van een ander model computer kunt gebruiken. (De installer checkt dat.)

[ Voor 14% gewijzigd door CyBeR op 13-03-2009 22:14 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 14:40

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Voor zover ik weet zit de licentie bij je Mac en is die niet perse aan het installatiemedium gebonden. Apple maakt er in ieder geval niet minder verlies op als jij gewoon je bijgeleverde versie (Tiger denk ik) opnieuw download en vervolgens installeert. :)

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeltje
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
voor je gaat re-installen, hoeveel schijfruimte heb je nog?

heb je al eens een opsconing gerdaan met bijv. Onyx?

Ik heb niets te melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

CyBeR schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 22:13:
eender welke installatie-DVD kun je gebruiken
is in tegenspraak met
geen installatiedvd's van een ander model computer kunt gebruiken.
Dus: ofwel de originele installatie-DVD (die ook wel als torrent te vinden zal zijn als je 'm echt kwijt bent) ofwel een losse retail DVD (af te halen bij je lokale apple-boer voor 129 euro). Je installatie-CD zat in een mooi grijs doosje samen met de handleiding die je nooit gelezen hebt.. :)

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

burne schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 15:01:
[...]

is in tegenspraak met

[...]
Eender welke niet-machinegebonden installatiedvd :P Je kunt dus ook van de buurman een retail osx van dezelfde versie lenen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Pagina: 1