Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axelfoley007
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:15
Hallo allemaal,

Een vriend van mij heeft sinds kort een nieuwe processor koeler gekocht de "Freezer 64 pro". Hij heeft die icm een “AMD Phenom 9750” @ 2.4 Ghz en een "Asus m3a32-mvp deluxe". Eerst had hij de boxed koeler maar wilde daar vanaf omdat die wat lawaaiig was, zelfs met:
“AMD Cool & quiet Enabled”. Nu heeft hij de "Freezer 64 pro" geïnstalleerd en de machine aangezet met de optie “Silent in de bios. Maar als hij windows gaat laden dan bevriest hij, ook loopt hij na een tijdje vast als hij op “optimal” staat. Het systeem blijft alleen goed draaien als hij de fan speed op “performance” zet. Dan blijft hij stabiel.

Ik heb ook de tempratuur bekeken als hij op performance loopt, speedfan geeft dan een temp van rond de 35/40 en als ik in de bios kijk, dan geeft hij een temp van rond de 30/35. En dan loopt de fan op 2500+ toeren. Lijkt naar mijn idee niet heel erg warm.
Nu heb ikzelf dezelfde koeler en mainbord en een Phenom 9850 dan, en bij mij loopt hij wel stabiel rond de 50 graden op silent mode. We draaien allebei Windows Vista, ik bussines en hij home premium. Het enigste verschil wat we hebben, is dat hij een oudere bios versie heeft van de "Asus m3a32-mvp deluxe" en ik de laatste release.

Mijn instelling staan dus zo:
AMD Cool & quiet = Enabled
CPU fan warning speed = Disabled
Smart Q-fan Function = Enabled
Smart Q-fan Profile = Silent

Dit werkt bij mij perfect, maar bij hem niet :'(

Wie heeft ideeën of suggesties voor een oplossing

Groet,

AxelFoley

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonvw
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-01 14:49
Standaard koelpasta gebruikt die er al op zat toevallig?

Bij mij is de processor ook een ±5/10 graden koeler nadat ik de koelpasta vervangen had.
Mijn Freezer houdt een AMD X2 6000+ koel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axelfoley007
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:15
Een bios update doet wonderen, opgelost =)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shivan_20
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:04
Vanwege een overstap van een single core 4000+ naar een x2 4600+ (laatste upgrade socket 939 systeem) ben ik bang dat mijn huidige koeler (Arctic Cooling Silencer 64 Ultra TC) niet meer voldoet. De huidige temps idle zijn rond de 32 graden en onder load zo rond de 55 (omgevingstemperatuur ong. 20gr). Is dit nog binnen de toelaatbare specs? Google geeft veel spreiding op de temps en daarbij gaat het ook nog wel eens om de AM2 revisie van de 4600+.

Nu ben ik dus eens gaan kijken naar een (mogelijk noodzakelijke) krachtigere koeler van Arctic (vanwege goede ervaring met Arctic) en zie ik dat alle koelers, waaronder ook de Freezer 64 PRO, tegenwoordig een PWM stekkertje hebben. /nu heeft mijn moederbord geen 4 pins stekker maar een 3 pins.
Is het zomaar mogelijk deze 4 pins stekker aan te sluiten op de 3 pins mobo aansluiting? (Volgens zoekresultaten van google wel). Behoudt ik dan ook nog steeds de variabele fanspeed?
Ik wil namelijk mijn systeem net zo stil, zo niet stiller hebben dan wat hij was met de 4000+.

Oftewel:
- zijn deze temperaturen nog aanvaardbaar, ook al de omgevingstemperatuur in de zomer richting de 35 graden gaat (kamer op het zuiden)?
- draait een freezer 64 pro met PWM stekker ook op de 'ouderwetse' 3 pins connector en dan ook met variabele snelheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rollo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-09 14:11
Ja, je behoudt je variabelle ven-snelheiden. Ik had het ook zo staan op mijn oude 3pins msi-moederbord. Of de temp aanvaardbaar is zou je zelf moeten uitvinden maar ik verwacht van wel.