Toon posts:

Hoeveel kost een server per jaar/maand

Pagina: 1
Acties:
  • 2.392 views

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een computer van 350 watt, hoeveel kost het dan als je hem dag en nacht aan laat staan?
Wou namelijk servertje maken thuis maar me pa loopt te zeiken dat dat bakken met geld kost

EDIT:

Moederbord: P4M800P-8237
Processor: Pentium 4 2,8 GHZ
RAM: 1,5GB ddr2
Videokaart: Onboard VIA 64MB (kan type even niet achterhalen)

En natuurlijk de voeding van 350W

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2009 19:12 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Je hebt vast een PC met een 350W voeding. Dat betekend niet dat die PC 350W verbruikt.

Verder is dit iets dat makkelijk zelf uit te rekenen is, als je weet hoeveel je PC verbruikt. Dat verbruik kan je meten met een meter die je tussen het stopcontact doet en de kabel naar je PC.

[ Voor 53% gewijzigd door PilatuS op 13-03-2009 19:02 ]

• ErikCornelissen
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:00
Je zou wat meer informatie kunnen geven over welke hardware erin zit... Dit zegt niets namelijk..

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Je kunt er zelf een power-meter tussen hangen en dan het wattage vermenigvuldigen met de kWh uur op de website van jullie stroom-leverancier.

Afbeeldingslocatie: http://www.vanachteren.net/wp-content/uploads/2009/01/voltcraft-energy-check-3000.gif

Je kunt ook worse-case uitrekenen door van die 350 uit te gaan of een gemiddelde van ik gok zo'n 100 nemen.

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Verwijderd

Topicstarter
Moederbord: P4M800P-8237
Processor: Pentium 4 2,8 GHZ
RAM: 1,5GB ddr2
Videokaart: Onboard VIA 64MB (kan type even niet achterhalen)

En natuurlijk de voeding van 350W

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 18:59:
Ik heb een computer van 350 watt, hoeveel kost het dan als je hem dag en nacht aan laat staan?
Wou namelijk servertje maken thuis maar me pa loopt te zeiken dat dat bakken met geld kost
Misschien heb je het gemist, maar F_J_K in "Sjablonen in Outlook" heeft je ook uitgelegd wat hier de gebruikelijke gang van zaken is op dit forum :)

Ik snap dat het aantrekkelijk is om bij 'professionals' te vragen wat je thuisservertje gaat kosten maar als je je nou een beetje inleeft in wat er in PNS Beleid genoemd staat zul je ook wel begrijpen dat dit niet echt de handigste plek is voor je topic.

Daarnaast: als je gaat [search=stroomverbruik computer meten] kom je vast wel wat soortgelijke topics tegen waar je waarschijnlijk zó je antwoord kan vinden.

Zou je daar op willen letten in het vervolg? :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:45
350watt dat trekt ie nooit.
Gewoon zo meter er tussen en kijken.

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:41
Zo'n Pentium 4 is overigens zo'n beetje de slechtste (single-core) processor die je kunt gebruiken qua stroomverbruik. Misschien dat je de boel nog kunt redden door 'm een beetje terug te klokken, maar daarvoor zul je eerst moeten meten hoeveel je systeem nu eigenlijk gebruikt.

Verwijderd

Topicstarter
Misschien heb je het gemist, maar F_J_K in "Sjablonen in Outlook" heeft je ook uitgelegd wat hier de gebruikelijke gang van zaken is op dit forum

Ik snap dat het aantrekkelijk is om bij 'professionals' te vragen wat je thuisservertje gaat kosten maar als je je nou een beetje inleeft in wat er in PNS Beleid genoemd staat zul je ook wel begrijpen dat dit niet echt de handigste plek is voor je topic.

Daarnaast: als je gaat zoeken naar 'stroomverbruik computer meten' kom je vast wel wat soortgelijke topics tegen waar je waarschijnlijk zó je antwoord kan vinden.

Zou je daar op willen letten in het vervolg?
ok:)

Maar zo'n meter kost geld, en hier is het gratis :o

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2009 19:17 ]

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:54

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Meten is weten, en 350W lijkt me wel een walgelijke stroomverspiller :X

Iha kun je zeggen dat elke Watt je op jaarbasis €2 kost met de huidige tarieven.
Dus als jou computer inderdaad 350W trekt en je laat hem 24/7 aanstaan dan zit je op een €700 op jaarbasis, en dan geef ik je pa gelijk als hij "zeikt" over de kosten 8)

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:13

rapture

Zelfs daar netwerken?

Uiteindelijk leer je oude rommel overboord smijten en een +/- 40W oplossing zoeken. En sommigen zoeken nog verder in de 15 à 20W categorie.

Oude hardware is traag en vreet stroom. Nieuwere goedkope en zuinige hardware is vergelijkbaar traag, kost bijna niks en is zuiniger. De sprong naar een Athlon, mobo + ram combinatie is ongeveer 200 euro. Als je daarmee 100W uitspaart, dan is het ongeveer 200 euro per jaar aan besparing zodat het snel terugverdiend is. En je hebt geen hete server met een hoop kabaal.

• PilatuS
  • Niet online
rapture schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 19:29:
Uiteindelijk leer je oude rommel overboord smijten en een +/- 40W oplossing zoeken. En sommigen zoeken nog verder in de 15 à 20W categorie.

Oude hardware is traag en vreet stroom. Nieuwere goedkope en zuinige hardware is vergelijkbaar traag, kost bijna niks en is zuiniger. De sprong naar een Athlon, mobo + ram combinatie is ongeveer 200 euro. Als je daarmee 100W uitspaart, dan is het ongeveer 200 euro per jaar aan besparing zodat het snel terugverdiend is. En je hebt geen hete server met een hoop kabaal.
Of anders de CPU zwaar onderklokken met een stuk lager voltage en kloksnelheid. En als je het echt zuinig wilt doen kan een laptop ook wat zijn. Mijn HP/Compaq NX6125 verbruik idle met scherm uit slechts 15W.

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Er zijn meerdere mogelijkheden. Een Intel Atom bordje voor 50 à 60 euro met beetje ram erbij is een goedkope 40W oplossing..

• PilatuS
  • Niet online
rapture schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 19:52:
Er zijn meerdere mogelijkheden. Een Intel Atom bordje voor 50 à 60 euro met beetje ram erbij is een goedkope 40W oplossing..
Ben met je eens dat dit idd een van de beste oplossingen is. Heel erg zuinig en nog goedkoop in aaschaf ook.

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verbruik en kosten bepalen is niet zo moeilijk.

Je begint met een wattmeter, bij voorkeur eentje die lastige belastingen kan meten. De stroom loopt niet altijd gelijk met de spanning (faseverschuiving en/of andere dingen) zodat op het moment dat de spanning 0 is, stroom kan vloeien. Maar op zo'n moment is P = U*I = 0*I = 0. Vandaar mag je niet zomaar effectieve spanning maal effectieve stroom doen voor het vermogen.

Je ziet dat een server bv 100W vermogen vraagt. In 1 uur tijd is dat dus 100 Watt-uren of 0,1kWh. Dan is het niet moeilijk te bepalen wat er in een dag (24 uur) en in een jaar verbruikt wordt. Uiteindelijk ga je na wat een kWh kost (inclusief transport, distributie, belastingen en andere kosten) en daarmee bepaal je de kostprijs.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:38

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Dit heeft neits met PNS te maken.. :w
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.