Ik heb een HP ML350 G5 waar ESXi op draait, bijgewerkt met de laatste ESXi firmware (update). Van de aanwezige virtuele server maak ik via het commando vmkfstools -i een backup van de VMDK nadat de virtuele server eerst in snapshot mode is gezet. Dit gaat goed voor alle andere ESXi servers waar dit op dezelfde wijze gebeurd, maar bij deze specifieke ESXi server haal ik maar een doorvoersnelheid van 4-6 GB per uur. Als ik een gedeelte van de bestanden kopieer vanuit de virtuele server via de verkenner naar dezelfde backup server haal ik snelheden van 60-80 GB per uur. Wat kan de oorzaak zijn van de lage doorvoersnelheid als ik vmkfstools -i draai?
Hmm, toevallig heb ik op dezelfde machine vorige week ESX 3.5 geinstalleerd en het valt mij op dat kopieren naar en van de datastore tergend langzaam gaat.
Machines draaien verder prima snel.
Machines draaien verder prima snel.
https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection
Aangezien bij mij de virtuele servers verder ook snel draaien begin ik toch te twijfelen aan de combinatie HP ML350 G5 en ESX(i) en het aanroepen van de datastore(s) vanuit de VMkernel. En dat terwijl de 350 G5 gewoon op de compatibility lijst staat van VMware.
Verwijderd schreef op zondag 15 maart 2009 @ 18:12:
Aangezien bij mij de virtuele servers verder ook snel draaien begin ik toch te twijfelen aan de combinatie HP ML350 G5 en ESX(i) en het aanroepen van de datastore(s) vanuit de VMkernel. En dat terwijl de 350 G5 op de compatibility lijst staat van VMware.
Wellicht de RAID controller. Ik ben nog aan het inventariseren wat er mis gaat.
Ik maak me er vooralsnog niet zo'n zorgen over omdat de backups buiten ESX om lopen.
Ik maak me er vooralsnog niet zo'n zorgen over omdat de backups buiten ESX om lopen.
https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection
Ik weet dat in dit geval de RAID-controller een nette P400 betreft met 512MB cache. En nogmaals, de machine werkt normaal/overdag prima met goede snelheidsmetingen binnen de Windows-sessies. Het gaat pas mis bij de backup via vmkfstools...
Welke nics heb je in de server?
De geïntegreerde NC373i Multifunction Gigabit Server Adapter plus twee extra PCI-e kaarten. Alle drie de netwerkkaarten gebruiken dezelfde ESXi driver, namelijk bnx2 (alle drie de kaarten hebben een Broadcom chipset). Het maakt voor de snelheid niet uit welke netwerkkaart ik gebruik voor vmkfstools (VMkernel verkeer). We hebben net een Intel NIC besteld om te kijken of met deze netwerkkaart de problemen weg zijn.
Is in de ene situatie sprake van trunking en in de andere niet, zodat dat de reden is van het verschil in snelheid?Verwijderd schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 12:13:
De geïntegreerde NC373i Multifunction Gigabit Server Adapter plus twee extra PCI-e kaarten. Alle drie de netwerkkaarten gebruiken dezelfde ESXi driver, namelijk bnx2 (alle drie de kaarten hebben een Broadcom chipset). Het maakt voor de snelheid niet uit welke netwerkkaart ik gebruik voor vmkfstools (VMkernel verkeer). We hebben net een Intel NIC besteld om te kijken of met deze netwerkkaart de problemen weg zijn.
Nee, de drie netwerkkaarten maken geen gebruik van trunking. Ik heb diverse scenario's laten draaien op alle drie de kaarten afzonderlijk. Daarbij gaf elke netwerkkaart hetzelfde beeld: 4-6 GB per uur via vmkfstools en 60-80 GB per uur vanuit de virtuele sessie naar dezelfde backup locatie (ondersteuning NFS en SMB).
O ja, ik heb ook diverse backup locaties getest om die factor uit te sluiten. Doorvoersnelheden bleven gelijk.Verwijderd schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 08:18:
Nee, de drie netwerkkaarten maken geen gebruik van trunking. Ik heb diverse scenario's laten draaien op alle drie de kaarten afzonderlijk. Daarbij gaf elke netwerkkaart hetzelfde beeld: 4-6 GB per uur via vmkfstools en 60-80 GB per uur vanuit de virtuele sessie naar dezelfde backup locatie (ondersteuning NFS en SMB).
Hoewel ik een whitebox server draai merk ik ook dat het dumpen van bijvoorbeeld een 500MB-2500MB .iso-bestand naar de datastore maar met 2-3MB/sec gaat, over een 100Mbit link.Saab schreef op zondag 15 maart 2009 @ 11:01:
Hmm, toevallig heb ik op dezelfde machine vorige week ESX 3.5 geinstalleerd en het valt mij op dat kopieren naar en van de datastore tergend langzaam gaat.
edit: het downloaden van de VI Client vanaf de host gaat ook niet veel sneller dan dat. Lan-verkeer vanuit een guest naar mijn workstation gaat overigens wél met 10.85MB/sec (gemeten met NetCPS).
[ Voor 23% gewijzigd door spone op 20-03-2009 14:18 ]
i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512
Is de grootte van de frames in te stellen van de nics?
Voor zover ik weet is dat niet mogelijk in ESXi.PcDealer schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 00:45:
Is de grootte van de frames in te stellen van de nics?
Pagina: 1