Aangeven welke netwerkkaart gebruikt wordt

Pagina: 1
Acties:

• FlippieAI
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07-03 07:48
Hallo,

Ik ben bezig met het opzetten/inrichten van Topdesk binnen een school. Nu hebben we hier 3 netwerken die fysiek van elkaar gescheiden zijn. (We hebben nog niet de mogelijkheid van Vlans). Daarom gebruiken we voor het gemak een server met 3 netwerkinterfaces zodat topdesk binnen alle netwerken beschikbaar is. Dit draait allemaal onder Windows 2003 Server.

Tot zover werkt het goed. Maar nu kom ik bij het volgende probleem:
1 netwerk is beschikbaar voor de docenten en administratieve werkzaamheden. Hier is geen beperking tot de toegang van email. De andere twee netwerken zijn voor leerlingen en daar zijn de email poorten geblokkeerd.
Nu heb ik in Topdesk de emailmodule ingesteld. We maken gebruik van de mailserver van XS4All. Dus standaard smtp poortje 25. Zolang ik zorg dat alleen de kaart aan het administratieve-netwerk is ingeschakeld, werkt het prima. Maar zodra ik de andere kaarten weer inschakel gaat het emailverkeer direct via het leerlingennetwerk en krijg ik een foutmelding dat het bericht niet verstuurd kan worden.

Daaruit mijn vraag: Is er een mogelijkheid om in te stellen dat het emailverkeer via het administratieve netwerk wordt gestuurd? (dus dat er een bepaalde kaart wordt gekoppeld aan emailverkeerd)

Verwijderd

Ik zou die 3 netwerken aan een router koppelen. Via de (firewall) rules van die router het e-mail verkeer regelen. Dus uitgaand verkeer over de poort sturen van het administratieve netwerk. Tevens kan je via de firewall vanaf de andere netwerken het topdesk verkeer veilig naar de server sturen.

Ik neem aan dat er al zoiets is op je school. Dus via de firewall je server publiceren.

edit: beter lezen; ze zijn fysiek gescheiden. echter ga je ze nu dus niet meer fysiek scheiden door die 3 netwerk kaarten, dan zou ik toch voor een firewall / router kiezen.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2009 14:58 ]

• itons
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
How to change the binding order of network adapters in Windows XP and in Windows 2000

Heb geen ervaring met Windows Server 2003, maar zo zou ik het onder XP oplossen.
De bindingsvolgorde van netwerkadapters wijzigen

1. Klik op Start, klik op Uitvoeren, typ ncpa.cpl en klik op OK.

De beschikbare verbindingen worden weergegeven bij LAN- of snelle Internet-verbinding in het venster Netwerkverbindingen.
2. Klik in het menu Geavanceerd op Geavanceerde instellingen en open het tabblad Adapters en bindingen.
3. Selecteer onder Verbindingen de verbinding die u hoger in de lijst wilt zetten. Gebruik de pijlknoppen om de verbinding te verplaatsen.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Je hebt nu zeker op alle 3 de nics een default gateway gezet. Dat gaat niet werken namelijk. Je moet enkel een default gateway zetten op de nic die je ook daadwerkelijk wil gebruiken om naar het internet te gaan.

• FlippieAI
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07-03 07:48
Super! bedankt voor de oplossingen. Hier gaat het wel mee lukken ;).

Verwijderd

Er zal vast een reden zijn om de netwerken fysiek te scheiden. Ik vind het wat raar dat dit voor zo een oplossing niet in stand gehouden wordt. Hoe is je beveiliging op de 2K3 server?

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-03 11:47

chromeeh

the Gnome

Verwijderd schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 16:57:
Er zal vast een reden zijn om de netwerken fysiek te scheiden. Ik vind het wat raar dat dit voor zo een oplossing niet in stand gehouden wordt. Hoe is je beveiliging op de 2K3 server?
Inderdaad.... als hij een foutje maakt:
3 LANS --> 1 pc --> 1 LAN

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

Pagina: 1