Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-11 14:47
Mijn vrouw heeft sinds kort een nieuwe baan in de zorgsector. Het betreft een binnendienst functie, dag-in-dag-uit hetzelfde bureau in hetzelfde kantoor. Ik wil haar graag helpen bij deze switch om valkuilen te voorkomen en een zo prettig mogelijke start te maken.

Zij is van een buitendienstfunctie (verpleegkundige) naar een binnendienstfunctie (soort van verpleegkundige helpdesk) gegaan. In het verleden had ze veel commentaar op de "mensen van kantoor", nu is zij er zelf één. Het is voor haar erg wennen aan de heersende cultuur en de diverse types welke aanwezig zijn.

Nu ben ik op zoek gegaan naar goede artikelen over gedrag op kantoor en ik kan er bijzonder weinig vinden. Wel veel artikelen over bijv. kantoorhumor of korte lijstjes over etiquette .

Mijn vraag: Hebben jullie "startershandleidingen" voor een nieuwe baan op een kantoor ? Bij voorkeur over gedrag, collega's, bureacratie etc. Het betreft hier een omgeving met relatief veel vrouwen en een licht ambtelijke insteek.

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:46
In mijn ervaring is het toch overal anders. Gewoon je werk doen, jezelf blijven en kijken wat de anderen doen. Ervaring opdoen is toch wat het beste wat werkt. Ben ook niet bang om dingen te vragen, of voortouw te nemen. Ga met de groep mee lunchen/wandelen whatever en laat je niet buitensluiten :)

[ Voor 30% gewijzigd door asfaloth_arwen op 13-03-2009 10:51 ]

Specs

• Martin684
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 30-11-2021
Eerst even rustig de kat uit de boom kijken en aanpassen aan de rest zou ik zeggen, wat mijn inziens veel lastiger is, is het feit dat ze niet gewent is aan een desk job, als je er niet aan gewend bent kan een hele dag achter een bureau in eerste instantie hard tegenvallen. Het is belangrijk om dit zelf in de gaten te houden en op te letten dat indien het frustreert omdat het gewoon een kwestie van wennen kan zijn, je die frustraties niet uit richting anderen. (op het werk dan :P)

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Hoe word ik een rat ? van Joep Schrijvers

http://www.bol.com/nl/p/b...01004001575374/index.html

Met een knipoog lezen, dan is het zeer vermakelijk :)

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Verwijderd

Niks opzoeken gewoon jezelf zijn en op je af laten komen.

Verwijderd

Jah, ik sluit aan bij de rest.. Ik denk dat het belangrijk is om een "algemene" introductie te hebben.. Zo'n heerlijk oppervlakkig praatje waar je net niks mee kan zeg maar.. Op die manier heb je wat contact zonder te veel los te laten of dingen te zeggen die bij anderen in het verkeerde keelgat schieten..

Het lijkt me belangrijk dat ze vooral zichzelf blijft en even de kat uit de boom kijkt misschien.. Als je kunt inschatten wat je aan iemand hebt/wat voor type het is, kun je daar ook wat beter op inspelen..

• Taigu
Hooglander1 schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 11:31:
Hoe word ik een rat ? van Joep Schrijvers

http://www.bol.com/nl/p/b...01004001575374/index.html

Met een knipoog lezen, dan is het zeer vermakelijk :)
Die heb ik al thuisliggen, net zoals diverse boeken over praktische organisatiepsychologie. Ondanks dat dergelijke boekje vaak lekker weglezen neemt het nogal wat tijd in beslag. De kantoordagen vallen haar zwaarder dan verwacht, eind van de dag is ze kapot. Dus een aantal behapbare artikelen hebben de voorkeur.

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

• leech1984
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-11 23:38
Hapklaar?

Laat haar eens naar stripjes van Dilbert kijken.

Ik zit zelf op kantoor (+ 40 uur per week) en het komt redelijk bekent voor.

Is het trouwens een bewuste keuze van haar geweest dat ze "naar binnen" wilde?
Sommige mensen zijn geen "kantoortype". Je geeft aan dat ze heel erg moe is...
Volgens mij moet ze te veel haar best doen om het leuk te vinden...

PSN: Leech1984

• Taigu
De Dilbert strips zijn inderdaad herkenbaar maar vaak wel IT gericht. Ik zal er eens een paar op haar uitproberen, kijken hoe dat valt.

De interne baan is een bewuste keuze. Aan deze functie zitten vaste werkdagen en -tijden. Iets dat bijna onmisbaar is met een kleine van 11 maanden. Ze geeft zelf aan dat ze het prima naar dr zin heeft, ze moet wel erg wennen aan kantoor. Ik denk zelf dat de vermoeidheid voorkomt uit een aantal zaken:

- Ze heeft 3 maanden thuisgezeten, al is ze wel druk geweest met de verzorging van de kleine
- We zijn twee weken geleden ook nog eens verhuisd. Ik denk dat nieuwe omgeving + nieuwe baan erg veel spanning met zich heeft meegebracht en dat het nu eruit komt in de vorm van vermoeidheid
- Ze geeft zelf aan dat de hele dag achter de computer zitten vermoeiend is, klinkt vreemd maar ik kan me er wel enigzins in herkennen
- Ze is waarschijnlijk wat overijverig, ze werkt naar mijn idee erg hard en maakt direct al overuren (niet te overdreven)

Wat mij betreft allemaal valide punten en ik ben erg blij dat ze een leuke werkplek heeft gevonden. Om het haar mogelijk iets gemakkelijker te maken probeer ik haar te ondersteunen met artikelen/informatie over het werken op een vaste plek. Mochten julluie mij hierbij weer kunnen helpen, graag !

Verwijderd

Zo, inderdaad nogal een drukke tijd achter de rug (of eigenlijk nog midden in die drukte).. Geen wonder dat ze moe is! ;) Gezien de achtergrond die je net postte, zou ik het gewoon wat tijd geven.. In totaliteit is er een hoop verandering geweest en dat slaat toch altijd pas toe als je in wat rustiger vaarwater terecht komt..
Pagina: 1