[JAVA] Applicatieberichten versturen vr chatapplicatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zezke
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-09 13:20
Hallo,

ik ben momenteel bezig wat te experimenteren met client/server sockets en als test hiervoor schrijf ik een klein chatprogramma (meer een chatlobby zoals in games).

Een vraag dat ik heb echter is: hoe verstuur je en ontvang je het gemakkelijkst applicatieberichten zoals bijvoorbeeld om aan te duiden dat er een nieuwe user is, dat de nick van de user gewijzigd is...
Wordt hier doorgaans dezelfde of een andere socket voor gebruikt? En als men dezelfde liever gebruikt (wat ik toch zou willen) hoe maakt men dan het onderscheid tussen tekst en systeemmeldingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-09 02:21

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Een protocol maken.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04:29

Kettrick

Rantmeister!

Je kan bijvoorbeeld voor elk soort bericht een java class maken en deze bijvoorbeeld serialized over je socket gooien :). Niet de meest flexibele oplossing, maar als experiment erg leuk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

zezke schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 09:57:
Hallo,

ik ben momenteel bezig wat te experimenteren met client/server sockets en als test hiervoor schrijf ik een klein chatprogramma (meer een chatlobby zoals in games).

Een vraag dat ik heb echter is: hoe verstuur je en ontvang je het gemakkelijkst applicatieberichten zoals bijvoorbeeld om aan te duiden dat er een nieuwe user is, dat de nick van de user gewijzigd is...
Wordt hier doorgaans dezelfde of een andere socket voor gebruikt? En als men dezelfde liever gebruikt (wat ik toch zou willen) hoe maakt men dan het onderscheid tussen tekst en systeemmeldingen?
Kijk 's naar RFC1459: http://www.faqs.org/rfcs/rfc1459.html

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zezke
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-09 13:20
Bedankt ik heb de serializable tip gevolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Ik zou eerst proberen zelf een protocol te maken om e.e.a. te leren begrijpen zoals Janoz zegt, hierin specificeer je gebeurtenissen.

Je zou, bijvoorbeeld, kunnen afspreken dat al je commando's uit drie hoofdletters bestaan.

USR: een gebruiker meldt zich aan
MSG: een gebruiker stuurt een bericht
EXT: een verbinding wordt netjes afgesloten.

Vervolgens ga je parameters aan de commando's hangen, bijvoorbeeld USR <gebruikersnaam> [wachtwoord], enzovoorts.

Als je dit principe een beetje uitwerkt is de overstap naar iets als IRC een stuk kleiner.

[ Voor 11% gewijzigd door CodeCaster op 14-03-2009 13:44 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CodeCaster schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 13:44:
Ik zou eerst proberen zelf een protocol te maken om e.e.a. te leren begrijpen zoals Janoz zegt, hierin specificeer je gebeurtenissen.
Als je zelf een protocool gaat maken kan ik Apache Mina aanbevelen: http://mina.apache.org/. Werkt erg handig. Goede scheiding van logica dmv encoders / decoders en protocol handlers.
Pagina: 1