[Ubuntu 8.10 Desktop] Software RAID1 MDADM configuratie

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charles Nasi
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11-09 13:28
Hi medetweakers,

Ik ben op mijn stage bezig met een Linux-server. De server gaat een webinterface krijgen, waarmee deze als NAS en overige zaken te besturen is. Nu heb ik op de machine een tijdje gewerkt met Ubuntu Server, maar het continue bewerken van configfiles via VIM of EMAC vind ik te moeilijk gaan en duurt te lang, daarom heb ik besloten om Ubuntu Desktop gebruiken voor deze server. Dit is voor het IT-beheer ook makkelijker omdat er een Windowmanager is, en goede ondersteuning vanuit Canonical.

Nu heb ik Ubuntu 8.10 X86_X64 geinstalleerd op een GA-MA78DS2H moederbord met AMD Phenom X3 8450 en 2x1GB DDR2 800MHZ Ram. Ik heb voorheen met de onboard raidcontroller twee identieke 500 Maxtor-schijven aangejaagd. Dit werkte niet altijd, door de onboard 'fakeraid' controller. Draaiend op RAID1 voor redundancy. >> Regelmatig 'Critical Errors' en ik last van datacorruptie.

Hierdoor heb ik (ook op advies van medetweakers) besloten om met softwareraid te gaan werken. Nu ben ik met MDADM aan het klunzen, laatste versie via apt-get binnengehaald en geinstalleerd. Handleiding erbij gezocht, de Wiki van MDADM doorgelezen etcetera.

Ik heb een handleiding proberen te volgen. En volgens de manual moet ik de Ubuntu server-cd gebruiken en daarna de schijven opnieuw partitioneren. De Ubuntu Server-installer geeft een rood scherm, met als melding dat de AHCI-controller niet gevonden kan worden. De Alternate-CD geeft hetzelfde rode errorscherm.

Gebruikte handleiding: http://blogama.org/?q=node/8
Moederbordchipset: RS700RAID/AHCI (AMD 780G)

Weet iemand raad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou die gebruikte handleiding niet volgen want die staat vol met fouten :X Voor wat betreft:

- grub
- onzin over bootable flags
- onzin over een aparte /dev/md0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charles Nasi
@ Stacheldracht (of andere tweakers ;) ), Heb jij misschien een paar tips / punten waar ik moet beginnen bij de configuratie van MDADM?

Is het trouwens ook mogelijk om een bestaande Ubuntu installatie te voorzien van een software RAID-oplossing? Scheelt namelijk een hoop installatie en configuratiewerk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-09 10:57
Charles Nasi schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 08:28:
Ik heb een handleiding proberen te volgen. En volgens de manual moet ik de Ubuntu server-cd gebruiken en daarna de schijven opnieuw partitioneren. De Ubuntu Server-installer geeft een rood scherm, met als melding dat de AHCI-controller niet gevonden kan worden. De Alternate-CD geeft hetzelfde rode errorscherm.
Je moet eerst je oude fakeraid array uitzetten en vervolgens de SATA-controller weer in AHCI modus zetten (van RAID af) in je BIOS. Goed dat je doorhebt dat je fakeraid niet kan draaien op een server. :) Helemaal opnieuw installeren is het gemakkelijkste, omdat de installer zorgt voor een initramfs met mdadm en een juiste Grub parameter (beide nodig om te kunnen booten van RAID). Het is van belang dat je de alternate install CD pakt als je de Desktop versie wil en de Server install voor de server. Ik raad je wel aan de server versie te pakken omdat:
  • Langere en betere ondersteuning van Canonical indien je een LTS release kiest (8.04 in dit geval).
  • De dependencies op de simpelste GUI veel minder zijn.
  • Kernel is getweakt om als server te fungeren.
Er is namelijk niet voor niks een server versie. En config files editten is niet eng. Een GUI wel, want daarin zijn lang niet alle opties beschikbaar en is het een extra laag bovenop de configuratie wat meer gezeik geeft bij problemen. Een GUI draaien is ook alleen maar vertragend voor je systeem.
Ennum niet apt-getten hè? aptitude moet je gebruiken. ;)

[ Voor 35% gewijzigd door gertvdijk op 16-03-2009 09:52 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charles Nasi
@gertvandijk,

Ik heb zojuist de Ubuntu 8.04LTS Server-cd binnengetrokken voor het AMD64 platform (Internet in Barcelona is niet echt om over naar huis te schrijven..)

De RAID-controller is nu ingesteld op AHCI modus en heb voor het bewerken van de configfiles een uitstekende editor gevonden die ik ken van Mac OSX zit (Emacs!) Dus ik ga hiermee vooruit en wordt de overstap van GUI naar Text-based al minder eng :)

Over de array. Moet ik tijdens de installatie al de MDADM-array aanmaken? Of nadat de Base-server is geïnstalleerd? Nu ik weet waar ik moet zoeken op Google heb ik wat handleidingen voor MDADM gevonden, maar de ene handleiding vertelt mij dat ik na de installatie de array moet aanmaken en de andere vertelt het omgekeerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charles Nasi
Nu ik Ubuntu 8.04 LTS Server probeer te installeren, krijg ik de fout zoals in de openingspost.

Activate Serial ATA RAID Devices? Wanneer ik voor 'Yes' kies, krijg ik deze error:

[!!] Detect disks
Installation step failed
An installatuin step failed. You can try to run the failing item again from the menu, or skip it and choose something else. The failing step is: Detect disks

Mijn harddisks worden onder Ubuntu Server niet gevonden? BIj de Desktop variant heb ik hier geen problemen mee. Zelfde probleem heb ik met de Ubuntu Alternate CD.

Moederbord is Gigabyte GA-MA78 DS2H met onboard SB700 AHCI/Raid controller.
De SB700 controller functioneert in AHCI modus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-09 10:57
Charles Nasi schreef op maandag 16 maart 2009 @ 14:40:
Activate Serial ATA RAID Devices? Wanneer ik voor 'Yes' kies, krijg ik deze error:
Niet voor Yes kiezen. Je wil de controller niet in RAID modus draaien... :z
Je kunt bij de installatie en het partitioneren aangeven dat je wil draaien op RAID. Partitietype moet op Linux RAID en vervolgens kan je dan veel meer opties doen meen ik.

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charles Nasi
gertvdijk schreef op maandag 16 maart 2009 @ 15:02:
[...]

Niet voor Yes kiezen. Je wil de controller niet in RAID modus draaien... :z
Je kunt bij de installatie en het partitioneren aangeven dat je wil draaien op RAID. Partitietype moet op Linux RAID en vervolgens kan je dan veel meer opties doen meen ik.
Als ik bij het activeren van SATA RAID voor 'No' kies, dan geeft de Partition Manager geen schijven weer. Lijkt alsof de schijven niet gelezen worden.

Googlen levert niet echt hits die betrekking hebben op Ubuntu Server, wel op de Desktop versie dat er met de Live CD wat commando's aangeroepen kunnen worden en zo een update kan draaien. De commando's werken niet onder de Server versie.

Edit: De extra bootflag: pci=nomsi zorgt ervoor dat ik nu de schijven kan gaan partitioneren!

[ Voor 5% gewijzigd door Charles Nasi op 16-03-2009 15:40 . Reden: Opgelost van niet vinden van disks! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charles Nasi
Kan een slotje op! RAID-array werkt!! Heeft wat ellende gekost :r , maar dankzij jullie hulp toch gelukt! d:)b

Hartstikke bedankt gertvandijk en Stacheldracht _/-\o_ !!!
Pagina: 1