Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, Ik heb een Msi P43 Neo-F bordje met een E8400 erop. Ik heb de front side bus op 400hmz gezet wat resulteert in een leuke 3,6ghz overclock. Alles draait prima stabiel, maar de northbridge wordt loeiheet. Ik kan hem maar een paar seconden aanraken. Moet ik mij hier zorgen om maken, of is dit normaal? Er zit maar een klein koelblokje op de northbridge. Ik weet dan chips in pc's warm worden maar dit is nieuw voor mij. Ook al staat er met dikke letters op de doos specifiek dat de fsb op 400 kan (er zit zelfs een grote sticker op het moederbord zelf), wil ik het toch even zeker weten. Het is wel de bedoeling dat deze pc een paar jaartjes meegaat. Ik weet dat de processor het makkelijk kan hebben, maar als het moederbord na een maand al naar de klote is hoeft het ook niet van mij

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2009 03:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
heb je het nb voltage verhoogd? of staat deze op auto? misschien dat de auto functie hem meer geeft dan nodig is, probeer anders airflow te creeeren langs de nb

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Een koelblok voelt al snel heet aan hoor. Normaal is een paar seconden kunnen aanraken wel een redelijke temperatuur maar gaat je northbridge er toch niet van stuk. Maar controleer inderdaad de northbridge spanning eens en voeg eventueel een ventilator toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat is heet? 40 graden of 80 graden?

Meet het eens (desnoods met een losse thermometer) en kijk eens of deze temps wel of niet binnen de veilige waarden vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

Mijne was ook altijd erg heet. Voorheen geen probleem, tegenwoordig wel...
Nu wordt het ding zo heet dat ik het géén seconde meer wil aanraken. Nu crashed m'n geluids / video kaart driver daar stiekem van, en bevind ik me weer op m'n desktop. Fannetje erop, problemen weg.

Die van mij loop ook op 400mhz, voltage staat hier op 1.1V vast. (standaard)
Doe je dat niet, dan gaat ie ergens willekeurig van 1.1~1,4V pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
nedernakker schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 07:07:
heb je het nb voltage verhoogd? of staat deze op auto? misschien dat de auto functie hem meer geeft dan nodig is, probeer anders airflow te creeeren langs de nb
Ik heb alles op auto staan. Dat vond ik geweldig, want dan hoef ik niet met voltages te gaan klooien en proberen. Wel dus...

Qua airflow. Het is een standaard cooler master elite kast met een 120mm fan aan de voorkant en achterkant. Everest zegt dat de nb rond de 50 graden hangt. Er blaast wel wat wind langs, en onderin zit een passief gekoelde 4650 met zo'n bbq grill erop te horren.
Mijne was ook altijd erg heet. Voorheen geen probleem, tegenwoordig wel...
Nu wordt het ding zo heet dat ik het géén seconde meer wil aanraken. Nu crashed m'n geluids / video kaart driver daar stiekem van, en bevind ik me weer op m'n desktop. Fannetje erop, problemen weg.

Die van mij loop ook op 400mhz, voltage staat hier op 1.1V vast. (standaard)
Doe je dat niet, dan gaat ie ergens willekeurig van 1.1~1,4V pakken.
1.1v op de NB is dus genog voor een 400mhz fsb? Wat me opviel is dat de processor maar heel weinig nodig heeft, iets van 1.24v of zo. Met mijn andere PC waar een E8400 in zit van de eerste generatie (C0 stepping) heb ik 1.36v nodig om hem stabiel te krijgen op 3.6ghz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan je beter goed inlezen en wel met alle settings gaan klooien dan het niet doen en dingen op auto laten want moederborden stellen die voltages heel vaak veel te hoog in, wat zonde is. Op 400 Mhz zou je niet veel hoger moeten dat 1,2 volt ofzo.
Pagina: 1