Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iGadget
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-07 11:46
Via een vriend heb ik twee prachtige oude servertjes gedoneerd gekregen, gebaseerd op een SuperMicro 370DL3 moederbord. Ik hoopte hiermee eindelijk mijn 3Ware 7500 eens volledig te kunnen gaan benutten, aangezien dit moederbord 64bit PCI sloten heeft.

Maar helaas... zodra ik probeer op te starten vanaf de Ubuntu 8.04.2 server CD, krijg ik standaard een kernel panic. Ik heb al lopen stoeien met kernel boot opties (noacpi, noapic, nolapic, pci=noacpi), maar het mag allemaal niet baten - binnen een paar seconden stopt de boel met opstarten, soms zonder enige melding in beeld.

Als ik alleen 'noacpi' als optie meegeef, dan kom de eerste paar setup schermen door, maar na de keyboard instellingen stopt de installatieprocedure (leuk man, een blauw scherm in Linux :P ).

Wat zou ik nu nog kunnen proberen om dit probleem te pinpointen danwel te tackelen?

"I'll just use my Go-Go-Gadget handbook!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:01
Posten welke meldingen je soms wel krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iGadget
Goed punt, Orillion. Aangezien ik geen screenshots kon maken, zo vroeg in het opstartproces, heb ik maar foto's gemaakt van de foutmeldingen. Dus... veel overtikwerk volgt:
code:
1
2
3
[0.000000] ACPI: DMI BIOS year==0, assuming ACPI-capable machine
[69.190633] ACPI: Unable to load the System Description Tables
[69.231218] ..MP-BIOS bug: 8254 timer not connected to IO-APIC

Als ik de onboard USB disable in de BIOS, komen er de volgende meldingen bij:
code:
1
2
[timestamp] ohci_hcd 0000:00:0f.2: Found HC with no IRQ. Check BIOS/PCI 0000:00:0f.2 setup!
[timestamp] ohci_hcd 0000:00:0f.2: init 0000:00:0f.2 fail, -19

Ik denk alleen niet dat dit de showstopper is, want als ik boot met alleen de optie "acpi=off" dan verschijnt deze melding ook maar gaat de opstartprocedure wel verder (om daarna later alsnog weer te stoppen, daarover later meer).

Als ik standaard opstart zonder enige optie mee te geven, krijg ik een kernel panic met de volgende code:
code:
1
2
3
[159.029644] Code: 0c 8d 72 e8 8b 46 18 0f 18 00 90 8d 45 20 39 c2 74 51 f0 0f ba 6a e8 00 19 c0 85 5e 01 00 00 8d 4e 18 8b 56 18 8b 41 04 <89> 42 04 89 10 c7 41 04 00 02 20 00 c7 46 18 00 01 10 00 83 6b
[159.031057] EIP: [<c018d98a>] __slab_alloc+0x31a/0x4a0 SS:ESP 0068:df835d7c
[159.031150] ---[ end trace 9658fedb7ac0bb12 ]---

Ik heb nu nog geprobeerd om alle onboard devices te disablen (behalve onboard IDE, anders kan ik niet booten van CD) en daarna met de opties acpi=off en expert mode te booten. De installatie procedure begint dan wel, maar zodra ik dan bij de stap 'mount cdrom' ben en de vragen over USB en PCMCIA negatief beantwoord, hangt de machine. Alt+F1-7 doet niets, CTRL+ALT-DEL doet niets, alleen een harde reset werkt dan nog.

Ben nu maar het geheugen aan het testen, al verwacht ik niet dat daar iets uit gaat komen. Temeer omdat het ECC geheugen betreft, wat dus eventuele fouten zou moeten afvangen.

Anyway, als ik nog andere zaken kan proberen dan hoor het graag :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-09 10:57
  • BIOS upgraden
  • Oudere of nieuwere kernel proberen
  • In BIOS spelen met ACPI/APM instellingen
Een Ctrl-Alt-Del haalt niet veel uit, dat is (een soms overgenomen) toetsencombinatie voor Windows. In Linux maak je gebruik van de SysRq toets.

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iGadget
gertvdijk schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 11:59:
  • BIOS upgraden
  • Oudere of nieuwere kernel proberen
  • In BIOS spelen met ACPI/APM instellingen
gertvdijk, bedankt voor je antwoord. Ik heb de laatste BIOS versie die ik kon vinden (1.33) erop gezet, 8.04.2 geeft nu bij elke optie die ik kan proberen alleen nog maar een knipperende cursor.

6.06 komt ietsje verder, daarbij kan ik nog een begin maken met het checken van de CD (ook maar iets om uit te sluiten leek me) - halverwege de test hangt de hele machine.

Als ik 'normaal' boot vanaf de 6.06 cd en ik verwijder de bootopties 'splash' en 'quiet', dan zie ik dat de boel hangt bij het detecteren van de IDE devices. Toevallig heb ik hier ook nog een SCSI-cdrom drive liggen, ga zo nog proberen of dit enig verschil maakt.
Een Ctrl-Alt-Del haalt niet veel uit, dat is (een soms overgenomen) toetsencombinatie voor Windows. In Linux maak je gebruik van de SysRq toets.
Hangt er een beetje vanaf hoever je in het bootproces zit. Redelijk in het begin (en tijdens de installatieprocedure) werkt CTRL-ALT-DELETE vaak nog wel (althans, in Ubuntu). Het werkt soms ook om 'hangende' opstartprocessen te forceren, zoals bijv. de opzetten van het netwerk op één van mijn machines. Hierna boot de machine gewoon verder. De CTRL+ALT+PrntScrn+REISUB combi (ik neem aan dat je daar op doelt) had ik eerlijk gezegd nog niet geprobeerd, zal dit straks ook nog eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
iGadget schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 14:38:
gertvdijk, bedankt voor je antwoord. Ik heb de laatste BIOS versie die ik kon vinden (1.33) erop gezet, 8.04.2 geeft nu bij elke optie die ik kan proberen alleen nog maar een knipperende cursor.
In welke voortgang van het booten? Laadt hij de kernel überhaupt of kan je niet eens een keuze maken in het menu van de CD?
Als dat grafische ding het niet doet van de CD moet je de alternative install CD pakken. Dan krijg je een text install. Of is de server install al text?
6.06 komt ietsje verder, daarbij kan ik nog een begin maken met het checken van de CD (ook maar iets om uit te sluiten leek me) - halverwege de test hangt de hele machine.
Ook geprobeerd op een andere controller te booten? Niet via de onboard IDE, maar via USB bijvoorbeeld.
De CTRL+ALT+PrntScrn+REISUB combi (ik neem aan dat je daar op doelt) had ik eerlijk gezegd nog niet geprobeerd, zal dit straks ook nog eens proberen.
Die werkt pas als de kernel geladen is en dan hoef je Ctrl niet te gebruiken, hoor. :)

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iGadget
gertvdijk schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 14:49:
In welke voortgang van het booten? Laadt hij de kernel überhaupt of kan je niet eens een keuze maken in het menu van de CD?
Het bootmenu kom ik altijd wel in, daarna gaat het mis. Volgens mij wordt de kernel helemaal niet geladen, of het gaat vlak erna mis. In ieder geval verschijnt vlak na de 'Enter' in het menu, alleen nog een knipperende cursor.
Als dat grafische ding het niet doet van de CD moet je de alternative install CD pakken. Dan krijg je een text install. Of is de server install al text?
De server install is inderdaad al text.
Ook geprobeerd op een andere controller te booten? Niet via de onboard IDE, maar via USB bijvoorbeeld.
Zojuist geprobeerd vanaf SCSI te booten, dan hangt 'ie bij 'SCSI subsystem initialized'.
Die werkt pas als de kernel geladen is en dan hoef je Ctrl niet te gebruiken, hoor. :)
Ah ok... Maar goed, het maakt niet uit, want geen enkele toetsencombi doet nog iets. De boel hangt gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iGadget
Hmmm... als ik 'quiet' uitzet bij de boot opties, krijg ik wel meer te zien. Het lijkt er op, dat de boel altijd bij / na het detecteren van een storage device (IDE danwel SCSI) er mee ophoudt. Zijn er nog bootopties om hier wat aan te tweaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
SCSI en IDE subsystem in de kernel zijn samengevoegd sinds 2.6.16 als ik me niet vergis. Kan je voor de grap eens een oude live CD van iets pakken? met <2.6.16 als kernelversie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iGadget
Ubuntu 6.06 heeft standaard 2.6.15 bijgeleverd, dus tenzij Canonical daar custom patches heeft ingestopt die de boel al op het niveau van 2.6.16 brengen, zou dit gescheiden moeten zijn, toch?

Update:

Heb net Debian 3.1 geprobeerd - deze hangt bij deze melding:
code:
1
Checking 'hlt' instruction...

Pfff... de moed begint me een beetje in de schoenen te zakken, het lijkt wel of Linux onmogelijk is op deze machines :/

[ Voor 38% gewijzigd door iGadget op 14-03-2009 18:28 . Reden: Debian 3.1 toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph0t0nix
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-08 09:23
Kun je wat met de IRQ-indeling spelen in je BIOS? Als je een losse SCSI-kaart gebruikt, heb je die dan al in verschillende PCI slots geprobeerd? En staat je onboard SCSI (indien aanwezig) dan uit? Welke SCSI controller gebruik je eigenlijk? En welke IDE controller zit er in? (ik zit momenteel achter een 5kB/s internetverbinding en kan dus niet even snel een manual downloaden... )

Boot sowieso met een zo leeg mogelijk systeem (als je dat al niet deed), dus zo min mogelijk PCI sloten in gebruik en ook zo min mogelijk devices in je BIOS aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iGadget
ph0t0nix, dankjewel voor je antwoord. Ik heb inderdaad al geprobeerd wat je voorstelt - alle devices uit het systeem gehaald en alles wat niet strikt noodzakelijk was gedisabled in de BIOS. Zelfs nog gewisseld tussen de onboard IDE (onboard SCSI uit) en onboard SCSI (onboard IDE uit). Het maakte allemaal geen verschil - de resultaten bleven hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iGadget
Heb net even gezocht op die 'hlt' melding waar Debian mee kwam. Dat leverde het volgende op:

http://kerneltrap.org/node/4923
The issue is not the halt testing, however (which can be disabled by passing "no-hlt" to the kernel), it appears to have something with the next phase, ACPI. To fix it, just pass the following parameters to the kernel:
apm=off acpi=off
(just disabling ACPI support in BIOS doesn't help)
Dus... dat kan ik nog proberen, hopelijk helpt het iets.

Pagina: 1