Optische uitgang geluidskaart

Pagina: 1
Acties:

• crispdesign
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 24-11-2022
Hallo allemaal,

Ik heb tweedehands een speakerset kunnen aanschaffen, die beschikt over een optische ingang, S/PDIF Optical in (met zo'n kapje erop). Het gaat om de Creative Inspire 5700 5.1, die kan ook 96hz output geven. Ik heb er zelf niet zoveel verstand van, en heb hier op het forum gezocht naar informatie maar word er geen wijs uit. Vandaar dat ik hier een korte vraag heb.
Ik wil de speakerset gaan aansluiten op een al wat oudere pc die ik gebruik als htpc. De geluidskaart die daarin zit heeft geen optische uitgang, dus ik zal een andere geluidskaart moeten aanschaffen. Nu is mijn vraag of ik daarbij erop moet letten dat die geluidskaart een 96hz signaal als output kan genereren, of doet de geluidskaart niets meer dan een signaal een-op-een doorgeven aan de decoder en is het enige wat van belang is of er een optical out bij zit?

Hopelijk kan iemand mij hier een antwoord op geven.

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:19
Ik neem aan dat je een 96kHz resolutie bedoelt. Dit is nogal overkill en ga je niet gebruiken. De meeste dvd's en spellen sturen het geluid gewoon in 44kHz of 48kHz uit (wat je speakerset ook kan decoderen). Om aan een optical out te komen, kan je simpelweg het goedkoopste geluidskaartje met die ondersteuning kopen en de fiberkabel aansluiten.

• crispdesign
Bedankt voor de sneller reactie. Inderdaad, ik bedoel 96KHz en ga ervanuit dat ik dit toch wel graag wil gaan gebruiken. Is het niet zo dat een film met een apart dts audiospoor gebruik maakt van een 96KHz signaal? Hier zou ik graag van gaan genieten, en de decoder die bij de Inspire 5700 set zit ondersteund Dolby Digital en ook dts digital surround op 96KHz. Maar volgens mij kan ik dat dus alleen gebruiken als ik een geluidskaart heb die ook 96KHz signaal uitzend, en die zijn dus wat duurder.

Wat ik mij dus echt afvraag is of de samplerate (die 96KHz) ook nodig is als ik een optische aansluiting gebruik. Is het dan zo dat mijn externe decoder al het werk voor zijn rekening neemt, of is het noodzakelijk dat de geluidskaart wel degelijk die 96KHz ondersteunt en aan de decoder kan "voeren" om te kunnen genieten van de hoogst mogelijke kwaliteit?

Verwijderd

Waarvoor heb je die 96Khz nodig? mensen kunnen maar geluid tot ong 18 a 19 Khz horen. 44 KHz is al meer dan zat hoor. ( Ok, sommige tonen uit het spectrum tot 96 KHz hebben invloed op lagere tonen, maar dat terzijde).

• Mr.Qips
De optische uitgang is een digitale uitgang. Dwz: het geluid wordt onaangepast doorgestuurd naar de speakerset. De geluidskaart doet er dus niets mee (behalve doorsturen). Daarom heb je in mijn optiek geen dure geluidskaart nodig.

Over de 96kHz: welke audiobron ga je gebruiken, waar deze kwaliteit geluid uit komt? En je weet dat mensen slechts tot 20kHz kunnen horen?

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-02 02:20

Koppensneller

winterrrrrr

Verwijderd schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 21:05:
Waarvoor heb je die 96Khz nodig? mensen kunnen maar geluid tot ong 18 a 19 Khz horen. 44 KHz is al meer dan zat hoor. ( Ok, sommige tonen uit het spectrum tot 96 KHz hebben invloed op lagere tonen, maar dat terzijde).
44KHz is de samplerate, niet de maximale toonhoogte...

• crispdesign
Bij dit linkje hebben ze het in het stukje "Audio" bijvoorbeeld over de 24 bits 96KHz audio soundtrack op de DVD.

http://www.dvd-home.nl/review/brhd/hddvd/queenHD.htm

Ik kan me voorstellen dat meer muziekdvd's een mogelijkheid hebben voor een dergelijke hoge kwaliteit op de audiotrack, en vandaar dat ik ook in de veronderstelling was dat dit rijker, voller en mooie zou klinken. Aangezien de versterker/decoder van mijn creative 5.1 setje dit aan kan, leek het me het beste om voor de hoogst mogelijke kwaliteit te gaan.

Nu blijkt dus uit jullie reacites dat het absoluut 100% niet hoorbaar is, het verschil tussen 44KHz en 96KHz.......Dan heb ik dat dus verkeerd verondersteld.

Verder, zoals Mr. Qips zegt, een cheap geluidskaartje zal goed genoeg zijn, enige voorwaarde is dus dat er een optical out op zit. Een trust geluidskaart zal dus exact hetzelfde qua geluid genereren als een duurdere creative x-fi geluidskaart, mits gebruik gemaakt word van fiber kabel tussen geluidskaart en externe versterker/decoder?

Verwijderd

crispdesign schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 21:36:
Een trust geluidskaart zal dus exact hetzelfde qua geluid genereren als een duurdere creative x-fi geluidskaart, mits gebruik gemaakt word van fiber kabel tussen geluidskaart en externe versterker/decoder?
Niet helemaal juist, een betere chip (in het algemeen de duurdere geluidskaart) zal de gegevens sneller verwerken en dus een betere weergave van het geluid tot gevolg hebben. :9

• crispdesign
Ok bedankt, dan denk ik dat ik het hele optische gebeuren vergeet en de digital out ga gebruiken, die al aanwezig is op mn huidige creative geluidskaartje. Van een kennis heb ik vernomen dat het verschil tussen optical en digital out niet te horen is op zijn geluidsapparatuur van 1200 euro. Mijn setje is vele malen goedkoper, dus zal dat bij mij helemaal niets uit maken neem ik aan.

• Mr.Qips
Verwijderd schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 22:05:
[...]

Niet helemaal juist, een betere chip (in het algemeen de duurdere geluidskaart) zal de gegevens sneller verwerken en dus een betere weergave van het geluid tot gevolg hebben. :9
??

Volgens mij is de enige 'adder onder t gras' dat de geluidskaart een optical out moet hebben en dat deze ook passthrough moet ondersteunen (en dus echt niets met het signaal doet).

• crispdesign
Ik lees op het internet en hier in de forums zeer tegenstrijdige verhalen. Zie nu echt door de bomen het bos niet meer, en ben niet heel erg bekend met alle technische termen. De geluidskaart die ik momenteel heb is de Creative Soundblaster Live! Value digital (CT4830). Dit is dus geen 5.1 geluidskaart, er zitten ook maar 4 analoge jack aansluitingen op (front, rear, mic, line) en nog 1 extra jack aansluiting (geel) waarbij staat: Digital Out.
Sommigen zeggen dat deze geluidskaart wel 5.1 signaal kan doorgeven aan de versterker, bij gebruik maken van de Digital Out. Anderen zeggen weer dat dit niet mogelijk is met dit kaartje. Ik lees dingen over het flashen van de eeprom om de PCI-ID aan te passen?!??!

Voor de duidelijkheid, hier een fototje van de achterzijde van mijn geluidskaart en van de achterzijde van mijn Creative Inspire 5700 decoder.

Afbeeldingslocatie: http://forum.ecoustics.com/bbs/messages/3/142676.jpg

Afbeeldingslocatie: http://ixbtlabs.com/articles/inspire5700vsdtt3500/5700decoder-back.jpg

Optisch laat ik varen, maar digitaal moet mogelijk zijn. Ik zal dan een kabel nodig hebben die van mini-Jack naar ofwel een Digital DIN (de rechter op de versterker) ofwel een Digital Coaxial zal gaan.

Vraag 1: krijg ik bij bovenstaande oplossing de volledige digitale 5.1 DD DTS LFE+centre channel output, dus gaat dit dan allemaal naar de versterker/decoder vanuit die gele mini-Jack met de tekst "Digital Out" erbij?

Vraag 2: welke aansluiting op de versterker/decoder kan ik beter gebruiken, de Digital DIN of de Digital Coaxial, of maakt dit geen donder uit?

Vraag 3: Verder vraag ik mij eigenlijk af hoe "digital" het signaal nog is, als het al als uitgangspunt een mini-jack plug heeft.....Ik heb hier wel dingen over gevonden, maar ook hierover verschillen de meningen. Heb verhalen gelezen over dat Creative hier nogal een apart idee over heeft, en ook vrij onduidelijk over is.....kan iemand hier helderheid in verschaffen?

[ Voor 10% gewijzigd door crispdesign op 12-03-2009 23:21 ]

• Mr.Qips
Digitaal is digitaal; je kan digitale audio via een elektrisch kabeltje versturen, of via een lichtkabeltje. Bij de eerste maakt het niet zo veel uit, uit wat voor 'n plug het komt. De jackplug met 'digital out' zal dus echt digitaal geluid geven.

Op je versterker kan je het beste de coaxial gebruiken, omdat dit de standaard is voor digitaal geluid via elektrische kabels. De andere stekker heb ik eerlijk gezegd nog nooit gezien.

Of je geluidskaart 5.1 digitale output ondersteunt, kan je het beste aan Creative zelf vragen. Ooit dacht ik dat een stereokaartje met digitale output ook 5.1 kon doorsturen, maar dat bleek niet waar te zijn. Dat heb ik toen aan de fabrikant zelf gevraagd (dmv een email).

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:51
crispdesign schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 23:15:
Ik lees op het internet en hier in de forums zeer tegenstrijdige verhalen. Zie nu echt door de bomen het bos niet meer, en ben niet heel erg bekend met alle technische termen. De geluidskaart die ik momenteel heb is de Creative Soundblaster Live! Value digital (CT4830). Dit is dus geen 5.1 geluidskaart, er zitten ook maar 4 analoge jack aansluitingen op (front, rear, mic, line) en nog 1 extra jack aansluiting (geel) waarbij staat: Digital Out.
Sommigen zeggen dat deze geluidskaart wel 5.1 signaal kan doorgeven aan de versterker, bij gebruik maken van de Digital Out. Anderen zeggen weer dat dit niet mogelijk is met dit kaartje. Ik lees dingen over het flashen van de eeprom om de PCI-ID aan te passen?!??!

Voor de duidelijkheid, hier een fototje van de achterzijde van mijn geluidskaart en van de achterzijde van mijn Creative Inspire 5700 decoder.

[afbeelding]

[afbeelding]

Optisch laat ik varen, maar digitaal moet mogelijk zijn. Ik zal dan een kabel nodig hebben die van mini-Jack naar ofwel een Digital DIN (de rechter op de versterker) ofwel een Digital Coaxial zal gaan.

Vraag 1: krijg ik bij bovenstaande oplossing de volledige digitale 5.1 DD DTS LFE+centre channel output, dus gaat dit dan allemaal naar de versterker/decoder vanuit die gele mini-Jack met de tekst "Digital Out" erbij?

Vraag 2: welke aansluiting op de versterker/decoder kan ik beter gebruiken, de Digital DIN of de Digital Coaxial, of maakt dit geen donder uit?

Vraag 3: Verder vraag ik mij eigenlijk af hoe "digital" het signaal nog is, als het al als uitgangspunt een mini-jack plug heeft.....Ik heb hier wel dingen over gevonden, maar ook hierover verschillen de meningen. Heb verhalen gelezen over dat Creative hier nogal een apart idee over heeft, en ook vrij onduidelijk over is.....kan iemand hier helderheid in verschaffen?
Zoals ik het nu zie kun je het beste de Digital out op je geluidskaart verbinden aan de Coaxiale aansluiting op je versterker. Voor wat betreft vraag 1: ik heb zelf mijn laptop optisch aangesloten op mijn receiver. Aan de kant van de laptop zit er ook een verloopstukje (van 3,5mm jack naar Toslink). En dat blijft gewoon digitaal hoor. ;) Dus in jou geval zal het ook gewoon digitaal blijven.

4620 Wp PV ZZO 52° | VW ID.7 Tourer Pro LE '25

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-02 22:34
Creative heeft er ooit kabeltjes voor geleverd schijnt, maar die zijn lastig te vinden:

4-polig minplug naar RCA(female) S/PDIF cable

Als je die hebt of kan vinden, zou het moeten werken. Wat je ook kan proberen is een standaard stereo jackplug -> RCA kabel. Schijnt te kunnen werken.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• crispdesign
@ Mr. Qips: Helder verhaal, het is me nu duidelijk geworden, duurde wat lang door mijn wazigheid/onwetendheid :) Bedankt!

@ LuPo: Zo heb ik het nu inderdaad aangesloten, ik had de set nog niet binnen toen ik mijn vraag stelde hier, inmiddels heb ik alles binnen en aangesloten. Dus met een mini-jack vanuit mn digital out naar de coaxial (tulp) digital in op mn versterker/receiver/decoder (hoe moet ik t ding noemen?)

Wat je zegt over die optical jack out van je laptop, dat is bij mij niet van toepassing, die jack is niet optisch, heb gekeken, zit geen glaasje in ;)

@ Peenutzz: Heb nu inderdaad mn versterker alleen via mini-jack naar RCA aangesloten. Ik hoor geluid, dus als ik het goed begrepen heb dan kan dat alleen maar goed zijn, en is dat ook digitaal, anders zou ik helemaal niks horen? Die kabel die ik nu gebruik is er gewoon een die bij mijn nokia telefoon zat. Jack plug aan 1 kant, en aan de andere kant een rood en wit tulp plugje, waarvan ik er maar 1 gebruik voor de coaxial digital in op versterker.

Op het moment werkt alles wel, maar het is best een gedoe om het goed voor elkaar te krijgen dat de geluidskaart het signaal zoveel mogelijk 1-op-1 doorstuurt naar versterker. Ik heb wel de nieuwste drivers voor mn Creative Labs SoundBlaster Live! Value kaartje gedownload, en in de AudioHQ daarvan kan ik ook aanvinken "Only use digital out", maar in al de andere programmas die op de pc staan raak ik verdwaald. Ik heb bijvoorbeeld FFDshow, AC3Filter, VLCplayer, PowerDVD en MediaPortal op mijn mediapc geinstalleerd. In elk programma zijn settings te vinden voor hoe de audio behandeld moet worden, en ik heb geprobeerd zoveel mogelijk op "Use SPDIF" of een dergelijke instelling te zetten, maar resultaat is dat ik soms niks meer hoor.
Hier zal ik me dus nog even in moeten gaan verdiepen. Misschien is het slimmer om een clean install te doen, en al die zaken zoals ffdshow weg te laten. VLC player geeft op het moment het beste resultaat, en ik heb het lampje van dolby digital surround op mijn versterker al zien branden bij een aantal films als ik die in VLC afspeel, wat volgens mij alleen maar kan betekenen dat de versterker dat signaal herkent en binnenkrijgt. Anders kan die niet branden.

Uiteindelijk wil ik MediaPortal gebruiken voor al mijn media, maar dat lukt nu dus nog niet helemaal. Heb voorlopig VLC even ingesteld als externe player voor MediaPortal, omdat die het beste resultaat geeft en blijkbaar goed ingesteld staat.......Maar dit word wel op een "lelijke" manier binnen MediaPortal weergegeven, het is niet echt geintegreerd zeg maar, je ziet een VLC venstertje on top komen.

• crispdesign
Goede test gedaan met dvd van Minority Report. Hierop staat een dts audiotrack. Het punt is dat ik het niet voor elkaar krijg die uit mijn versterker te toveren, zou het niet zo moeten zijn dat het lampje bij DTS dan zou moeten branden?

In VLC player met CMSS Movie stand krijg ik nog het beste resultaat, maar dit is een upmix (staat erbij) en het liefst zou ik natuurlijk hebben dat het lampje bij DTS zou branden. Heb er voor de duidelijkheid een plaatje bij gemaakt.

Afbeeldingslocatie: http://www.crispdesign.nl/5700.jpg

Mijn instellingen in VLC zijn voor audio nu de volgende:
Audio > Hoge kwaliteit audio resampling: checked
Gebruik S/PDIF uitvoer indien beschikbaar: checked
Audio > Uitvoermodules > Win32 waveOut extensie uitvoer
Audio > Uitvoermodules > WaveOut > Gebruik float32 uitvoer: checked
Selecteer audio apparaat: SB Live! Audio

Het lijkt me dat als ik met deze instellingen een dvd afspeel die beschikt over een DTS audiospoor, de versterker dit toch zou moeten gaan herkennen en automatisch op DTS over zal moeten schakelen (dus dat het lampje dan gaat branden ook....)

Wie weet hier iets meer over?

nog even een aanvulling: in VLC kan ik rechtsklikken, dan ga ik naar audio, dan naar audioapparaat en zet deze op Stereo. Hierbij staan ook 5.1 en A/52 over S/PDIF. 5.1 geeft hele zachte (onhoorbare) dialoog in de film, en A/52 over S/PDIF geeft totaal geen geluid.

[ Voor 10% gewijzigd door crispdesign op 16-03-2009 15:20 ]

• crispdesign
Ik ben er uit wat er mis gaat. De Digital out op mijn geluidskaart is geen gewone female minijack, maar daar moet per se een 4-polige minijack male in, teneinde hier een digitaal signaal vanuit te laten versturen.
Zie 1ste post op dit forum:
http://forum.doom9.org/sh...eative+live!+spdif&page=2

Dus waar ik nu uiteindelijk naar op zoek moet is het volgende:

4-polige mini-jack ---> 1x RCA tulp audio

Nou heb ik wel een dergelijke kabel gevonden na lang zoeken:
Afbeeldingslocatie: http://www.mcsnet.nl/media/jacktulpvideo.jpg

Dat is de 2de van onder op onderstaande webpagina:

http://www.mcsnet.nl/nl/dept_13.html

Maar daar zit een gele video tulp aan het uiteinde, en ik heb de witte tulp nodig van audio (in geval van 2x tulp wit/rood), liefst eigenlijk gewoon 1 tulp, maar dan voor audio ipv video.

Maakt dit iets uit? Of doet zo'n video tulp exact hetzelfde als een audio tulp??

Ik heb geprobeerd nu met een 4-polige minijack naar 3x tulp (die zat bij mijn nokia telefoon, en heeft dus een gele, witte en rode tulp, om de telefoon op de tv aan te sluiten). Daarvan heb ik de witte audio tulpstekker in de versterker gestopt, maar dan krijg ik helemaal geen geluid meer, vandaar dat ik denk dat er wel degelijk verschil zit in die tulpstekkers. Ik heb zelf geen idee....

Help...... ;(

[ Voor 3% gewijzigd door crispdesign op 17-03-2009 11:09 ]

Pagina: 1