Toon posts:

Grafische kaart: Artifacts, crashes, resolutie problemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb het volgende probleem:
Crashes van games, resolutie setting problemen, artifacts, andere grafische glitches en het uitvallen van het beeldscherm (soms).
De volgende problemen horen bij de volgende games:
NFS Carbon: random crashes van de game tijdens het racen, soms bij t selecteren van een andere auto.
CNC 3: Demo: Beeldscherm uitval, soms wel, soms niet
HAWX Demo: Grafische glitches
Alle games: Problemen met resoluties, en het terugkeren naar het bureaublad lijd niet altijd tot t terugzetten van de juiste resolutie.
Games zonder problemen zijn onder meer:
IL2 1946
DTM Racing 3
Red Alert 3

Ik heb de volgende setup:
MB: Gigabyte P35-DS3R
CPU: Intel Q6600 Quadcore @2,4 Ghz
GPU: ASUS EN9800GTX + DK TOP / HTDI 512 MB (niet overclocked)
voeding: 400 W

Heb eerst een andere GPU geprobeerd, een ASUS HD3870 (ATi chip).
Deze gaf ook problemen, nog erger dan de nieuwe kaart. crashes van Catalyst CC, crashes van games, crashes van de computer, glitches en artifacts.

Wat kan hier de oorzaak zijn?
De EN9800GTX heeft 2 voedingskabels
de ASUS 3870 heeft er 1.
Als één van deze kabels nou geen stroom doorlaat, wat voor fouten zou dat veroorzaken?

Ik kom er niet uit :'(

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-05 00:52
400 Watt is niet echt bepaald veel, Waarschijnlijk trekt je voeding het net niet

Verwijderd

driver up-to-date?

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
als je van ati naar nividia of andersom switched, is het aan te bevelen een verse windows install te doen, want restanten drivers kunnen van dit soort problemen veroorzaken

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Verwijderd

Topicstarter
nedernakker schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 20:27:
als je van ati naar nividia of andersom switched, is het aan te bevelen een verse windows install te doen, want restanten drivers kunnen van dit soort problemen veroorzaken
Ik heb inderdaad geen herinstall gedaan, vanwege het feit dat ik een andere pc ook van ATi naar Nvidia heb omgezet, en daar geen enkel probleem ervoer.
400 Watt is niet veel, maar zou ik geen waarschuwingen krijgen over een eventueel stroomtekort? :S

• martijnve
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-05 16:58
THE_FIREFOX schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 20:27:
400 Watt is niet echt bepaald veel, Waarschijnlijk trekt je voeding het net niet
400 Watt is genoeg MITS de voeding die 400 watt echt kan leveren, dus de vraag is wat voor merk ik het?
Sweex en consorten kunnen nooit (betrouwbaar) leveren wat ze claimen en daarom staat er op videokaarten altijd zo'n absurd hoog wattage voor de voeding.

edit: @hierboven,
Nee dan zou je geen waarschuwing krijgen.

edit2:
Enermax is een erg goed merk dus dat zou moeten volstaan.
Een 2e voeding aansluiten kan wel maar dan moet je of gaan solderen of een speciaal verloopkabeltje hebben.

[ Voor 20% gewijzigd door martijnve op 12-03-2009 20:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
@Martijnve, betreft een Enermax Liberty

Edit:

Is het mogelijk een 2e trafo aan te sluiten? Even als testopstelling dus

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2009 20:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
@Martijnve, had je reactie niet gezien.
Dus ik kan niet bij wijze van test de trafo op de huidige kast zetten, een extra voedingskabel aansluiten en de trafo puur en alleen op de videokaart aansluiten?

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
nee, want de extra voeding krijgt geen power on signaal, dus deze blijft uit, het kan wel, maar dan moet je bepaalde draden doorverbinden om het power on signaal te krijgen, daar zou je eens op moeten googlen

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Verwijderd

Topicstarter
@nedernakker, ik laat dat idee in eerste instantie dan maar varen. Heb nu de Wattmeter aangesloten, ik hou wel even in de gaten of het probleem door een gebrek aan stroom wordt veroorzaakt. Ik zal denk ik ook mijn Windows maar opnieuw installeren. Dan kunnen die oorzaken uitgesloten worden

• MrDucky
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-05 10:00
400 watt is erg krap voor mijn 9800gt word al 500 aangeraden en had er 400 watt X-gear in dat wel deze trok dit niet en is uiteindelijk kapot gegaan. kijk of je een andere voeding kan regelen om te testen.

AMD Ryzen 9 5800X3D, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, Gigabyte B550i Aorus Pro AX, AMD Radeon RX 6900 XT, 1x Samsung PM9A1 1TB nvme SSD, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 1x WD 2.5 Inch 1TB, SSUPD Meshlicious, Corsair SF-750

Verwijderd

Topicstarter
In Idle mode trekt de hele pc (alleen hardware) zo'n 140 W... Wat zeggen jullie, upgraden naar 500 a 600 W?

• Risce
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-03 13:28
Ja, misschien voeding, maar misschien is je kaart ook gewoon naar de vaantjes met een Power Surge of wat oververhitting...

Theorie: Ja. Praktijk...uh. Nee.

Verwijderd

Topicstarter
@Risce, die kaart is net 2 dagen oud.. :P

• YannickH
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-09-2025
Je voeding zou het prima moeten trekken naar mijn mening.
Als je evt als test een tweede voeding wilt aansluiten hoef je alleen op de mobo 20/24pins connector de groene draad met een willekeurige zwarte draad te verbinden dmv bijv een opengebogen paperclip, werkt naar mijn ervaringen prima :)

Wat betreft de wissel van ati naar nvidia: een schone windows install kan, maar ik gebruik altijd DriverSweeper in safe mode. Dus drivers uninstallen, vervolgens de Safe Mode induiken, driversweeper draaien, afsluiten en vidkaart wisselen, opstarten en drivers installen. Werkt tot nu toe vlekkeloos hier.

Succes verder! :)

Verwijderd

Topicstarter
@YannickH
Dank je wel voor je post

Ik heb Driversweeper gedownload en uitgevoerd in Safe mode.
Ati stond daar nog vrolijk de boel te verzieken dus heb die mijn PC uitgezet.. Nu nVidia overheerst is mijn PC een en al rust.

Om het makkelijk te zeggen: De games draaien perfect. Haalde met HAWX op maximale instellingen en 1152 x 864 een piek FPS van 120, en een gemiddelde van 60. Eerst liep ie compleet vast.

Heel erg bedankt!
En de anderen bedankt voor hun input

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-05 11:58

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Verwijderd schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 20:30:
[...]

Ik heb inderdaad geen herinstall gedaan, vanwege het feit dat ik een andere pc ook van ATi naar Nvidia heb omgezet, en daar geen enkel probleem ervoer.
400 Watt is niet veel, maar zou ik geen waarschuwingen krijgen over een eventueel stroomtekort? :S
Verwijderd schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 00:01:
@YannickH
Dank je wel voor je post

Ik heb Driversweeper gedownload en uitgevoerd in Safe mode.
Ati stond daar nog vrolijk de boel te verzieken dus heb die mijn PC uitgezet.. Nu nVidia overheerst is mijn PC een en al rust.
Eigenwijs zijn is dus niet altijd even handig. Omdat er busladingen van exact dit probleem hier op het forum rondslingeren, was het wellicht handig geweest als je hier eens op had gezocht. En natuurlijk gewoon direct naar advies had geluisterd.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb wel degelijk gezocht, misschien niet goed, blijkt maar weer. Ga waarschijnlijk alsnog een cleane install doen, want niet alle problemen zijn verholpen, helaas.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nogmaals even GoT doorgezocht. En i.v.m. de voeding even Speedfan gedownload, deze zegt het volgende:
Vcore1: 1,14V
Vcore2: 1,92V
+3,3V: 3,38V
+5V: 5,03V
+12V: 0,77V

-12V: -16,72V
-5V: -8,48
+5V: 5,00V
Vbat: 3,12V

GPU temp: 44C

dit is overigens in Idle.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2009 19:02 ]

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-05 00:52
Speedfan kan je niet gebruiken. Die waardes wijken soms te veel af. Het beste is met een volt meter het na te meten of in de bios te kijken.

Verwijderd

Topicstarter
THE_FIREFOX schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 19:33:
Speedfan kan je niet gebruiken. Die waardes wijken soms te veel af. Het beste is met een volt meter het na te meten of in de bios te kijken.
Ik voel me nu zo'n n00b :P

Ik ga morgen wel even kijken of ik een trafo kan lenen, en even de PC opnieuw installeren..
Pagina: 1