Ondersteund mijn netwerkkabel 1000Mbps?

Pagina: 1
Acties:

• sowbener
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-11-2021
Title explains all:Ondersteund mijn netwerkkabel 1000Mbps?

Dit staat er als volgt op de kabel:

Draka Comteq - u/utp awg 24/1 4pairs pvc category 5e iec

Ik woord er niet veel wijzer van ik heb nu een 100mbps router er tussen hangen maar wil binnekort een Nas station kopen staat voor:network attached storage en wat zal de snelheid zijn als ik bijvoorbeeld file 2 gb naar die nas wil kopieren? op een 100mbps transferrate en een 1000mbps transferrate? en zit daar veel verschil in?, en ook al zou ik een Switch/Hub kopen die 1000mbps aan kan en mijn netwerkkabel niet heb ik dan nog enige snelheid verschil?

Met bestanden downloaden haal ik makkelijk 1.15 mbps maar weet niet of dat er wat te maken mee heeft.

Alvast bedankt:)

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-03 12:17

job

Veel lees plezier: Wikipedia: Category 5 cable
:)

edit:
sowbener schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 20:11:
op een 100mbps transferrate en een 1000mbps transferrate? en zit daar veel verschil in?
Thoeretisch zit daar een factor 10 verschil in. In de praktijk iets minder.
Wat je echter wel moet weten is dat de echte snelheidsbeperking in de snelheid van de HD's zit.. en de snelheid van de NAS. Veel van de goedkopere nassen gaan niet over de 20MB/sec heen (200mbit/sec ongeveer).
Welke nas wil je kopen? Op deze site kan je de doorvoersnelheid vinden van veel nassen: http://www.smallnetbuilder.com/

[ Voor 79% gewijzigd door job op 12-03-2009 20:19 ]

• sowbener
als ik het goed zie kan het 1000mbps aan engels is beetje aan de slecte kant

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-12-2025
sowbener schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 20:17:
[...]

als ik het goed zie kan het 1000mbps aan engels is beetje aan de slecte kant
Dat werkt wel. Wij hebben (cat5e) het hier ook liggen voor een gigabit verbinding.
ik heb nu een 100mbps router er tussen hangen maar wil binnekort een Nas station kopen staat voor:network attached storage en wat zal de snelheid zijn als ik bijvoorbeeld file 2 gb naar die nas wil kopieren? op een 100mbps transferrate en een 1000mbps transferrate?
Is helemaal afhankelijk van het type netwerkkaart en de rest van je systeem. Er zijn kaarten die erg op de proc leunen en dat gaat wat langzamer. Die snelheden trouwens zijn theoretische snelheden. In de praktijk worden die vrijwel nooit gehaald.

[ Voor 48% gewijzigd door marquis op 12-03-2009 20:26 ]

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

• sowbener
Ok bedankt en enig idee over de andere vragen? en trouwens bedankt voor de snelle responses;)

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Je hebt een CAT5e kabel, die is prima geschikt voor 1000mbit/sec dus dat is geen enkel probleem :)

Verder zit er tussen 100mbit/sec en 1000mbit/sec wat betreft netwerksnelheid in ieder geval een behoorlijk verschil. Meestal haal je met een 1000mbit netwerk toch zeker wel een 8 keer hoger snelheid dan met een 100mbit netwerk.

Enigste is dat de NAS op zich waarschijnlijk de beperking gaat zijn. En dan specifiek de CPU van de NAS die over het algemeen lang niet sterk genoeg zijn om 1000mbit vol te trekken. Sommige NAS apparaten kunnen niet eens een 100mbit lijn helemaal voltrekken en dan heb je ook niks aan een 1000mbit netwerk natuurlijk. Terwijl andere (vaak wat duurdere NAS apparaten) wel degelijk sneller kunnen als 100mbit en dus dan ook profijt hebben van een 1000mbit netwerk.

Je moet dus even op zoek naar de specificaties van de gewenste NAS om te kijken of je iets gaat hebben aan 1000mbit.

• sowbener
ik222 schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 20:29:
Je hebt een CAT5e kabel, die is prima geschikt voor 1000mbit/sec dus dat is geen enkel probleem :)

Verder zit er tussen 100mbit/sec en 1000mbit/sec wat betreft netwerksnelheid in ieder geval een behoorlijk verschil. Meestal haal je met een 1000mbit netwerk toch zeker wel een 8 keer hoger snelheid dan met een 100mbit netwerk.

Enigste is dat de NAS op zich waarschijnlijk de beperking gaat zijn. En dan specifiek de CPU van de NAS die over het algemeen lang niet sterk genoeg zijn om 1000mbit vol te trekken. Sommige NAS apparaten kunnen niet eens een 100mbit lijn helemaal voltrekken en dan heb je ook niks aan een 1000mbit netwerk natuurlijk. Terwijl andere (vaak wat duurdere NAS apparaten) wel degelijk sneller kunnen als 100mbit en dus dan ook profijt hebben van een 1000mbit netwerk.

Je moet dus even op zoek naar de specificaties van de gewenste NAS om te kijken of je iets gaat hebben aan 1000mbit.
Oke ik had dit zo in gedachte de nas die ik wil gaan kopen heeft 1.
ik222 schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 20:29:

De nas die ik wil gaan kopen heeft zoon 1,6ghz processor en 512mb ram en natuurlijk een 1000mbit port zou ik hier de lijn meet vol kunne trekken (hij zal worden gebruiken om files te downloaden en dan bedoel ik zoon 25 GB per dag backups films streamen en nog wel wat dingen)

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Waarschijnlijk kun je op internet wel de lees en schrijf snelheid vinden van je NAS. Al denk ik dat je wel wat hebt aan je 100mbit lijn met die specs...
Pagina: 1