Toon posts:

Wie kan mij helpen met aankoop van 5.1 Set

Pagina: 1
Acties:
  • 873 views

Verwijderd

Topicstarter
Om even duidelijk beeld te krijgen hierbij mijn situatie:

Afbeeldingslocatie: http://img5.imageshack.us/img5/7827/overzichto.jpg

Zoals je ziet heb ik mijn pc en ps3 via HDMI aangesloten op mijn tv.

Ik ben nu op zoek naar een 5.1 of 7.1 setje voor op miin slaapkamer,
Ik heb er de logitech z5500 (bij getekend) omdat ik op veel game forums heb gelezen dat dit een goed geluid systeem is. Waarom ik dan nog twijfel?
ik heb deze beluisterd in de mediamarkt en de subwoofer is enorm voor een slaapkamer maar wel erg mooi geluid maar mijn slaapkamer is 4 bij 4 meter ong. en ik verwacht dan dat ik alleen nog maar zooof zooof te horen uit mijn luidsprekers?

Veder ben ik gaan kijken naar home cinemasetjes, maar daar zit weer standaard een dvd speler bij en dan gaat het geluid toch via die dvd speler? (dus niet via de playstaion 3 en pc.)

Ook heb ik gelezen over receivers/versterkers wat is dit precies en kun je hiermee geluid doorkoppelen aan tv?

Ik ben eigenlijk gewoon op zoek naar een 5.1 of 7.1 setje voor -350 euro om geweldig geluid te krijgen tijdens het gamen en film kijken.
Mocht iemand ervaring hebben met de logitech z5500 in slaapkamer hoor ik het graag!

Met vriendelijke groet

Henno

Verwijderd

Je zou voor de grap ook nog even bij teufel.de kunnen kijken, verder zal ik nog even voor je kijken.

Of voor 200 euro een speakersetje en voor 150 euro een reciever, is ook toekomstgerich(er)

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2009 19:01 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Heb hier de Z-5500 in een kamer van 4x4m. De sub moet wel aardig wat omlaag maar dan geeft het ook wel echt super geluid. Je kan de sub gewoon instellen via het control center. Ik kan je de Z-5500 absoluut aanraden.

Edit: Het schijnt trouwens zo te zijn dat de Z-5500 het beste tot zijn recht komt in een wat kleinere kamer. 4x4m is daar prima voor. Als je een ruimte zou hebben van 10x10m is ie niet echt aan te raden. Ik vind de set in ieder geval zeer goed geluid geven.

[ Voor 37% gewijzigd door PilatuS op 12-03-2009 19:09 ]

• brtk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12:31
kijk eens naar de onkyo ht-s5105. Nu bij bcc voor 299 euro. Versterker met speakerset en sub. Succes

Verwijderd

Topicstarter
@ pilatus ik ga binnenkort eens bij vriend kijken ik vidn nog steeds leuk setje namelijk.

Maar hoe moet ik deze aansluiten?

Heb dan me pc via hdmi kabel naar tv
en ps3 via hdmi naar tv toelopen

kan ik dan ze z-5500 via optisch naar tv dat ps3,pc en tv geluid gewoon automatisch word opgepikt?

@brtk leuk setje, maar een extra dvd speler heb ik echt niet nodig gaat me echt alleen om de boxen..
heb al een playstation 3 met bluray en pc met dvd of hd films..

• darkpluisje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 30-11-2025
PilatuS schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 18:56:
Heb hier de Z-5500 in een kamer van 4x4m. De sub moet wel aardig wat omlaag maar dan geeft het ook wel echt super geluid. Je kan de sub gewoon instellen via het control center. Ik kan je de Z-5500 absoluut aanraden.

Edit: Het schijnt trouwens zo te zijn dat de Z-5500 het beste tot zijn recht komt in een wat kleinere kamer. 4x4m is daar prima voor. Als je een ruimte zou hebben van 10x10m is ie niet echt aan te raden. Ik vind de set in ieder geval zeer goed geluid geven.
komt denk ik door de grote van de speakers... Ze zijn maar klein en kunnen daardoor niet enorm veel druk leveren, waardoor het geluid minder klinkt in grote kamers

• Annihilism
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-01 13:16
Ik weet niet waarvoor je het setje gaat gebruiken maar houd wel rekening met het volgende:

Voor muziek kun je beter 2 vloerstaanders (of boekenplankspeakers) met een goede stereo versterker kopen. Dan heb je in de meeste gevallen (uitzonderingen daar gelaten) meer natuurgetrouw geluid.

Voor films en games prefereerd men vaak 5.1 ~ 7.1 omdat je dan meer beleving ervaard.

Wat je ook kunt doen (en veel mensen doen) is voor een combinatie van beide gaan. Dan heb je bijvoorbeeld 2 vloerstaande speakers (of boekenplankspeakers) voor muziekweergave, en losse surroundboxen met een subwoofer voor films. Dit hoef je natuurlijk niet direct te doen omdat je dan een behoorlijke uitgave hebt, maar ook langzaam opbouwen (zie mijn verhaal hieronder).

Versterkers/Recievers zijn niets meer als ontvangers van signalen. Je stopt er signaal en, en ze sturen het door (naar een eindversterker of een stel speakers). Recievers bevatten een Tuner, d.w.z. dat je ook radiostations kunt beluisteren zonder een losse tuner. Versterkers doen zoals de naam al zegt puur het versterken en verwerken van geluid, ze bevatten geen tuner waarmee je radiozenders kunt ontvangen.

In jouw geval (budget rond 350 euro) kan ik je aanraden om voor een leuke instapversterker te gaan kijken en eventueel 2ehands een setje speakers. Het mooie aan een versterker en een los setje speakers is dat je later eventueel kunt upgraden. Zo kun je bijvoorbeeld later besluiten om de voorste 2 speakers te gaan vervangen (indien je "melkpakjes", zo noem ik de kleine home cinema speakers) bijvoorbeeld voor een stel grote vloerstaanders wilt vervangen voor muziekweergave. Als je een speakerset zoals de Logitech Z5500 aanschaft zul je dan direct de gehele speakerset moeten vervangen. Een losse speakerset zoals de Z5500 raad ik in jou geval ook af omdat je meerdere apparatuur aan gaat sluiten, een losse versterker/reciever werkt dan in mijn ogen wat fijner (afstandsbediening, meerdere apparaten aansluiten)

In het geval je niet van 2ehands houd zou ik eens gaan rondkijken voor aanbiedingen van Sony of Onkyo, die hebben vaak leuke aanbiedingen i.c.m. speakersets. Als ik jou was zou ik iig op de versteker/reciever niet gaan bezuinigen, dit is als het ware het hart van je home cinema en is erg bepalend voor de geluidskwaliteit.

Ik weet niet of je van 2ehandsjes houd, maar wij hebben een Sony QS STR-DB870 en een Harman Kardon HKTX-7 voor 400 euro in totaal gekocht. Echt supergeluid!

Wat ik je ook aan kan raden 2ehands zijn de wat lagere modellen van Marantz i.c.m. een stelletje Castle speakers (boekenplank) en wat surroundspeakers. Yamaha heeft vaak ook leuke modellen die 2ehands vrij betaalbaar zijn, kun je ook weinig fout mee doen. Bij sony zou ik je niet lager aanraden als de QS serie, beneden de qs zijn de versterkers vaak erg basic en kun je voor hetzelfde geld leuker spul vinden.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:45
Ik heb zelf de Onkyo HT-C5115. Dat is het broertje van de hierboven genoemde Onkyo HT-S5105. Het verschil tussen beide setjes is dat de mijne een DVD-speler(met HDMI en upscaling) heeft.

Wat betreft het geluid en gebruiksmogelijkheden: ik denk dat je veel beter voor een set met receiver + losse boxen kunt gaan. De Logitech Z-5500 heb ik namelijk ook beluisterd, maar ik vond de bass toch wel erg overheersend. Ik heb zelf dus ook een tijd getwijfeld (erg veel gelezen op fora), maar uiteindelijk toch te veel reacties gelezen met mensen die de bass (zelfs op een paar streepjes) al te overheersend vonden. Vooral bij muziek vond men de bass te erg, bij films vond men het over het algemeen wel prima.

Zoals een aantal al hebben aangegeven: je kunt beter een receiver/versterker kopen met losse boxen. Daar kun je (1) meer apparaten op aansluiten en (2) je bent beter 'op de toekomst' voorbereid (eventueel later overstappen naar betere boxen/vloerstaanders). De receiver die je bij de Onkyo HT-C5115 én HT-S5105 krijgt is het broertje van de Onkyo TX-SR506. De TX-SR506 is een 7.1 receiver en de receiver die bij deze sets zitten is de 5.1 versie daarvan. :) Aangezien ik toch nooit een 7.1-opstelling ga maken is de 5.1 versie voor mij helemaal in orde. _/-\o_

Wat betreft de kwaliteit van de boxen van de Onkyo-set: ze geven echt een héél helder geluid. De bass is ook prima, ik houd niet van dat 'bonkerige'. Het is gewoon een mooie strakke bass, maar niet overheersend. Tot nu toe heb ik hem alleen nog maar met muziek getest, maar daarvoor is hij zéér ruim geslaagd. Overigens kan het natuurlijk altijd beter (boekenplankmodel-boxen). Maar voor deze prijs is het echt een hele mooie set.

De Onkyo HT-C5115 heb ik gekocht voor 388 euro bij MediaMarkt Hengelo. Het is de zwarte versie, niet de zilvere (die is een stuk goedkoper op internet te vinden). De Onkyo HT-S5105 kost, zoals gezegd, op dit moment 299 euro bij BCC.

[ Voor 20% gewijzigd door LuPo op 13-03-2009 15:35 ]

4620 Wp PV ZZO 52° | VW ID.7 Tourer Pro LE '25

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:45
Verwijderd schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 21:19:

[...]

@brtk leuk setje, maar een extra dvd speler heb ik echt niet nodig gaat me echt alleen om de boxen..
heb al een playstation 3 met bluray en pc met dvd of hd films..
Dat setje wat brtk je aanreikt heeft geen DVD-speler hoor (de HT-C5115 daarentegen wél - zie post hierboven). Dat is een receiver, een soort ontvanger die alles regelt met betrekking tot je systeem (dus tv, ps3, pc etc). ;)

Wat jij dus waarschijnlijk in dat geval zou moeten doen is: je ps3 en pc middels HDMI-kabel naar de receiver (HDMI in) laten lopen. En vervolgens één HDMI-kabel (HDMI out) naar je tv laten lopen (HDMI in).

Correct me if i'm wrong (ik zit nog niet zo heel erg lang in het audiosegment). :+

[ Voor 27% gewijzigd door LuPo op 13-03-2009 15:44 ]

4620 Wp PV ZZO 52° | VW ID.7 Tourer Pro LE '25

• tj.willems
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-08-2023
Ik heb zelf ook een z5500 op een kamertje van 5x5, gebruik hem voor aansluiting aan mijn mac (muziek/film) & ps3 (gamen). Het geluid is echt geweldig, hoor zelf ook van veel mensen dat ze er tevreden mee zijn. Heb subwoofer tijdens het gamen en muziek luisteren wel lager staan dan tijdens een filmpje... Anders wordt je echt gek van het getril :P

Het is zeker een aanrader!

Ik doe het verwisselen van ps3 of mac nog simpel door ander kabeltje in de control panel te stoppen (wel altijd optisch). Weet zelf niet hoe ik dit kan aanpassen maar moet daar nog een keer goede oplossing voor vinden :)

Waarschijnlijk moet ik iets zoeken in een 'DVI audio combinatie schakelaar' waar ik dus 2 maal audio en 2 maal Dvi instop en dan 1 audio en 1 DVI uit komt... snapie :+ Like these http://www.bestbuygadgets.nl/audiovideo-switch-dvi-splitterswitch-c-728_729.html

[ Voor 22% gewijzigd door tj.willems op 13-03-2009 15:56 ]

'Just a designerd'

• Martijn1990
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11:11
Zoals meerdere hier heb ik ook een z5500. Had hem eerst op een kamer van ongeveer 10 m2 met laminaat en niks aan de muren. Dit klonk vaak erg 'hard' terwijl hij nog niet zo hard stond. Nu zit ik op een kamer van ongeveer 20 m2 met vloerbedekking. Hij klinkt nu echt zoveel beter. Ik heb ook mijn ps3 erop aangesloten en vind het heerlijk met games (Killzone 2 :D) Ik snap ook echt niet hoe mensen de sub overheersend kunnen noemen aangezien je hem helemaal uit kan zetten. Dan is de bass gewoon helemaal weg en klinkt het nergens naar. Voor games en films vind ik de set super, voor muziek wat minder.

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-01 23:21
Even van te voren (om mijn standpunt duidelijk te maken), de Z5500 vind ik nergens naar klinken, hij heeft geen detail, alles is hard en ongecontrolleerd en de lage tonen klinken nergens naar (alles in mijn perspectief). Ik heb genoeg Z-5500 uren erop zitten (zeker 4 weken >8hr per dag) en genoeg ermee zitten klooien (met verschillende geluidskaarten) maar het geluid is gewoon simpelweg, niets voor mij.

Niet zozeer een reactie op de TS, maar misschien wel aardig om toch in je achterhoofd te houden.
Martijn1990 schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 16:53:
Ik snap ook echt niet hoe mensen de sub overheersend kunnen noemen aangezien je hem helemaal uit kan zetten. Dan is de bass gewoon helemaal weg en klinkt het nergens naar.
Je zegt het eigenlijk zelf al. Zodra je de subwoofer uitschakeld hou je niets meer over, waarom is dat, omdat de woofer van de Z5500 veel te hoog gaat en simpelweg lawaai loopt te maken in plaats van enkel strakke lage tonen weer te geven. De subwoofer gaat zo hoog, dat stemmen voor een groot deel uit je subwoofer komen wat, in mijn ogen, absoluut nergens op slaat, en voor mij, muziek compleet verpest. Ook loopt alles te trillen in je kamer zodra je het setje te hard zet, aangezien de woofer enorme pieken op veel voorkomende resonantiefreqenties heeft (500-1500hz). Bij een echte subwoofer zal je dit niet hebben.
De kleine speakertjes geven afgezonderd van de woofer maar een schril, kaal geluid. De sub is veel te dominant en is inderdaad veel te overheersend aanwezig in het grootste gedeelte van het geluidsbeeld wat je bij muziek en films heb.

De Z-5500 kan je vergelijken met een Bose systeempje, voor jan-alleman klinkt het geweldig en is er niets beter. Degenen die echter iets verder kijken dan 'blazende basstonen en trillende deuren' zullen duidelijk verschillende flaws opmerken. Echter, unlike Bose, is dit wel betaalbaar en kom je deze setjes vaak tegen bij "my-first-5.1" personen* die "blazende basstonen en trillende deuren" helemaal fantastisch vinden.

Vind je het zoals mij ook lullig dat de stemmen van menig zangeres uit je subwoofer zal komen, kan je beter naar alternatieven kijken. Teufel heeft een vergelijkbare set die schijnbaar een stuk muziekaler klinkt, echter heb ik deze nooit kunnen beluisteren. Uiteindelijk iets duurder, maar in mij ogen hetgene waar je (veruit) het meeste plezier van zal hebben is om instapreceiver te kopen (Harman Cardon AVR132 b.v.) en een mooie stereo speakerset (Eltax Monitor 3 b.v.), om dit later uit te breiden naar een gewenst aantal. Hierdoor bespaar je veel ruimte (en kabels), heb je duidelijk een beter gebalanceerd geluid en heb je later veel meer ruimte om te upgraden (erg belangrijk in mijn ogen).

*No offence to "my-first-5.1" personen uiteraard ;)

Pentaxiaan

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:52

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Verwijderd schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 18:49:
Ik ben eigenlijk gewoon op zoek naar een 5.1 of 7.1 setje voor -350 euro om geweldig geluid te krijgen tijdens het gamen en film kijken.
[...]

Met vriendelijke groet

Henno
Dit forum is geen "vraag en krijg antwoord" forum, maar een discussieforum. Het is dus de bedoeling dat je zelf eerst onderzoek doet voordat je hier een topic opent. Als je zegt "ik heb 350 euro, zeg me wat goed is" dan is dat niet echt de bedoeling hier. Laat dus eens zien wat je zelf al gevonden hebt, en beluisterd, en wat daar de plus en minpunten van waren.

Ik stel voor dat je kijkt naar De Algemene Voorwaarden en Het algemeen beleid. (En ook even deze: Het algemeen beleid #groeten;) ) Ook dit subforum heeft een beleid: AUD beleid. Dan begrijp je ook waarom dit topic op slot gaat.

Wise enough to play the fool

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.