[Freenas] Server herstart bij kopieren bestanden!?

Pagina: 1
Acties:

• pcprutser
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-12-2025

pcprutser

No message

Topicstarter
Ik heb mijn FreeNas server weer aan de praat. Maar nu heb ik 2 problemen.

1. Zodra ik bestanden naar de server vanaf een client wil kopieren, gaat dit een paar seconden goed, en vervolgens, uit het niets, start de server opnieuw op!

2. Ik heb 4x1tb hardeschijven in RAID10 gezet. Dit gaat perfect, alleen zijn de RAID1 array's de schijven met elkaar aan het synchroniseren, terwijl de HDD's helemaal leeg zijn! Het kan aan mij liggen, maar volgens mij is dat niet helemaal zoals het hoort.
Voor de duidelijkheid: de schijven heb ik 2x in een RAID1 gezet en vervolgens in een RAID0.

Weet iemand wat er fout gaat??

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-01 12:39

Sebazzz

3dp

Volgens mij krijg je een kernel panic of zoiets dergelijks. Een goede crash in ieder geval. Check eens je logs in /var/log. Specifiek de message en kernel logs zijn wel interessant.

Wat betreft je tweede punt weet ik het niet zeker, maar RAID wordt op byte niveau gedaan, niet op FS niveau.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Wat het eerste ben ik het met Sebazzz eens. Check je logs.

Wat het tweede. Dat weet ik wel zeker. Pas als de boel op byte-niveau gelijk is worden beide sets als 'in sync' beschouwd. Dus het systeem zal inderdaad de ene 2GB met de andere 2GB moeten syncen. En dat duurt inderdaad wel even.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-12-2025

Sosabowski

nerd

pcprutser schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 17:33:
Ik heb mijn FreeNas server weer aan de praat. Maar nu heb ik 2 problemen.
2. Ik heb 4x1tb hardeschijven in RAID10 gezet. Dit gaat perfect, alleen zijn de RAID1 array's de schijven met elkaar aan het synchroniseren, terwijl de HDD's helemaal leeg zijn! Het kan aan mij liggen, maar volgens mij is dat niet helemaal zoals het hoort.
Voor de duidelijkheid: de schijven heb ik 2x in een RAID1 gezet en vervolgens in een RAID0.
Zoals hierboven al gezegd, raid is op bitjes niveau. Als een filesystem leeg is betekend dat niet dat er alleen maar nulletjes op de schijf staan.

Eerst twee sets van raid 1 maken en die vervolgens in een raid 0 opstelling geeft inderdaad raid 10.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• pcprutser

pcprutser

No message

Topicstarter
Ik heb een foto gemaakt van de foutmelding:
Afbeeldingslocatie: http://img10.imageshack.us/img10/6586/dsc00499e.jpg

De log entry (Diagnostics|Logs|System) blijft om de een of andere duistere reden leeg |:( (en ik heb hem via de file manager naar m'n share gekopieerd, maar als ik hem dan open, krijg ik ook niks te zien |:(

En voor de RAID array ga ik dan nog maar even een poosje wachten 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door pcprutser op 12-03-2009 19:27 ]

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Is je geheugen goed?

• pcprutser

pcprutser

No message

Topicstarter
Ik heb even een andere geheugen erin gedrukt, maar dit maakt geen verschil...

Ik was nog even aan het denken, maar zou de foutmelding niet kunnen komen doordat de HDD's aan het synchroniseren zijn?

• pcprutser

pcprutser

No message

Topicstarter
nou, een dagje verder, maar de RAID array's zijn weer opnieuw begonnen met synchoniseren :s of zou nu de andere schijf in een array aan de beurt zijn?
Ik blijf het maar raar vinden, in mijn oude config heeft FreeNas dit namelijk nog nooit gedaan (was toen een RAID1 met 2x500gb)..

• pcprutser

pcprutser

No message

Topicstarter
Nou, na veel proberen toch eindelijk de oplossing gevonden! Gisteravond nog ff snel de nightly build gedownload, geinstalleerd RAIDarray's ed aangemaakt, en wat bestanden naar de server kopieren: ja hoor! De server blijft gewoon stabiel draaien! De RAIDarray's geven na flink wat kopieer werk wellis waar aan, dat ze 'dirty' zijn, maar na een paar minuten in idle is dit ook weg, ze synchroniseren in elk geval niet meer!

Wat ik wel apart vind is dat de nightly build die ik gisteravond gedownload heb, totaal verschilt van de versie die van de week online stond. Gisteravond heb ik gedownload: 0.69.1 Kwisatz Haderach (revision 4441), en van de week had ik 0.7.4427, maarja, daar is het een nightly build voor zullen we maar zeggen :+
Pagina: 1