Ons bedrijf levert software. Die software gebruikt als DBMS Microsoft SQL Server. Tot nu toe stellen al onze klanten ons in staat deze server van op afstand te benaderen. De ene klant is daarin wat makkelijker dan de ander. Er zijn servers rechtstreeks via RDP benaderbaar over internet (soms met ons bron-ip als 'beveiliging'). Voor andere klanten maak ik een VPN waar ik voor het wachtwoord eerst moet bellen om een (RSA)cipher te vragen.
Weer anderen zijn ontsloten met LogMeIn IT-Reach. En zo zijn er nog 20 smaken
Nu tref ik een klant die er ABSOLUUT niet aan wil. Elke vorm van toegang tot zijn netwerk is per definitie onbespreekbaar
Mijn vraag aan jullie. Wat is gebruikelijk? Ik ga er vanuit dat zelfs leveranciers bij de overheid, banken, advocatenkantoren, multinationals etc. op een of andere manier toegang krijgen. Dat is anno 2009 toch niet zo heel veel gevraagd?
En wat zijn dan de manieren waarop jullie toegang krijgen, of juist één en ander dichtgetimmerd hebben?
Weer anderen zijn ontsloten met LogMeIn IT-Reach. En zo zijn er nog 20 smaken
Nu tref ik een klant die er ABSOLUUT niet aan wil. Elke vorm van toegang tot zijn netwerk is per definitie onbespreekbaar
Mijn vraag aan jullie. Wat is gebruikelijk? Ik ga er vanuit dat zelfs leveranciers bij de overheid, banken, advocatenkantoren, multinationals etc. op een of andere manier toegang krijgen. Dat is anno 2009 toch niet zo heel veel gevraagd?
En wat zijn dan de manieren waarop jullie toegang krijgen, of juist één en ander dichtgetimmerd hebben?