Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metallicelmo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-05-2021
Ik heb sinds een week een andere pc met dit moederbord er in, er staat in de manual dat deze een Atheros 10/100/1000 netwerkaansluiting heeft..
In apparaat beheer staat alleen dat het een 10/100 kaart is.. Ik heb momenteel een 100mbit netwerk, werkt overigens prima.. Ik heb de nieuwste drivers van de Asus website.
Maar de vraag is: Heeft dit moederbord wel echt een gigabit verbinding? Heeft iemand dit al kunnen testen? Ik kan hem namelijk ook niet veranderen naar gigabit terwijl hij in de driver wel op 10 of 100, half of full-duplex kan zetten, maar niet op gigabit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 17:01

M2M

medicijnman

als het aangegeven is dat een moederbord een gigabit connectie kan leveren, dan is dat in bijna alle gevallen ook zo. (start --> config scherm --> system --> device manager --> netwerkkaart uitkiezen en eens door de geavanceerde opties bladeren, wel zorgen dat je de juiste driver te pakken hebt, bij voorkeur de meest recente WHQL van de fabrikant van je netwerkchip, anders van de maker van je moederbord.)

zolang je op 100 Mbit zit zul je geen gigabit connectie zien.

Bij brakke gigabitchips is de uiteindelijke snelheid vaak stukken minder dan de volle gigabit die je verwacht.

Ga er ook vanuit dat je harde schijf een limiterende factor kan zijn. 100 MB/s is niet niks, ook niet voor hedendaagse schijven.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metallicelmo
M2M schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 15:31:
als het aangegeven is dat een moederbord een gigabit connectie kan leveren, dan is dat in bijna alle gevallen ook zo. (start --> config scherm --> system --> device manager --> netwerkkaart uitkiezen en eens door de geavanceerde opties bladeren, wel zorgen dat je de juiste driver te pakken hebt, bij voorkeur de meest recente WHQL van de fabrikant van je netwerkchip, anders van de maker van je moederbord.)

zolang je op 100 Mbit zit zul je geen gigabit connectie zien.

Bij brakke gigabitchips is de uiteindelijke snelheid vaak stukken minder dan de volle gigabit die je verwacht.

Ga er ook vanuit dat je harde schijf een limiterende factor kan zijn. 100 MB/s is niet niks, ook niet voor hedendaagse schijven.
Dat zal geen probleem zijn denk ik, ik heb een WD Raptor harddisk.. Ik vond het alleen vreemd dat er 10/100 staat in apparaatbeheer. Ik kan ook niet handmatig kiezen voor bijvoorbeeld 1000mbit half of full duplex in de drivers zelf, wel voor 10 of 100mbit full of half duplex... Aangezien ik de 1000mbit optie niet zag ging ik er vanuit dat het gewoon geen gigabitkaart is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-10-2020
1000mbit opties moet je daar wel kunnen zien dus er is wel degelijk iets raars aan de hand.
Je zou even kunnen kijken of er nieuwere drivers voor je bord zijn.
Dat zal geen probleem zijn denk ik, ik heb een WD Raptor harddisk
Ik heb ook een 150gb SATA raptor, maar dat is toch echt de traagste schijf in mijn systeem inmiddels, ergo: raptors zeggen niets (zeker niet als ze standalone gebruikt worden).
Daarbij, 100MB/s (bytes dus) write performance is zelfs voor een raptor teveel van het goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aan MetallicElmo

Er zit wel daadwerkelijk een Gbit verbinding op je ASUS, ik heb namelijk hetzelfde MoBo, en bij mij vind ik gewoon een Gbit =D

dus miss toch ff je drivers nakijken

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2009 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:21

Haan

dotnetter

Ieder (of iig bijna ieder?) modern moederbord heeft een gigabit aansluiting. Als je geen gigabit verbinding ziet, zal dat óf komen doordat je een brakke kabel hebt, óf de andere kant is geen gigabit. (bijvoorbeeld je router).

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-10-2020
Haan schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 15:47:
Ieder (of iig bijna ieder?) modern moederbord heeft een gigabit aansluiting. Als je geen gigabit verbinding ziet, zal dat óf komen doordat je een brakke kabel hebt, óf de andere kant is geen gigabit. (bijvoorbeeld je router).
Fout, dan nog moet je de duplex settings op 1000mbit full/half kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metallicelmo
L4m0r schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 15:49:
[...]

Fout, dan nog moet je de duplex settings op 1000mbit full/half kunnen zetten.
Dat dacht ik dus ook, normaal is die optie zichtbaar, als je dit dan zelf aanzet, zal de pc aangeven dat de netwerkkabel niet is verbonden (met een 100mbit netwerk zoals ik heb)... Maarja die optie is er dus niet en ik gebruik de nieuwste driver van de site.. Misschien maar eens een driver van de Atheros site zelf proberen vanavond?

[ Voor 3% gewijzigd door metallicelmo op 12-03-2009 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spoooky
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:53

Spoooky

Core temp 37°C

Ligt aan de implementatie of je 1000Mbit in het lijstje ziet staan. Mijn mobo kan alleen Gbit als ik hem op AUTO zet...

Ik ben spuit 1011, aangenaam!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metallicelmo
Spoooky schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 15:52:
Ligt aan de implementatie of je 1000Mbit in het lijstje ziet staan. Mijn mobo kan alleen Gbit als ik hem op AUTO zet...
Zou deze netwerkkaart dan de gigabit optie uitzetten bij autodetectie van een 100mbit router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metallicelmo
Verwijderd schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 15:44:
aan MetallicElmo

Er zit wel daadwerkelijk een Gbit verbinding op je ASUS, ik heb namelijk hetzelfde MoBo, en bij mij vind ik gewoon een Gbit =D

dus miss toch ff je drivers nakijken
Kun je mij aangeven hoe jouw netwerkkaart wordt weergegeven in apparaatbeheer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spoooky

Spoooky

Core temp 37°C

Nee hoor, hij is gewoon verbonden via gigabit... maar driver schakelt zelf dus gigabit in op de "auto" stand... Dit is overigens bij heel veel netwerkkaarten... Bijvoorbeeld op veel NIC's die HP in zijn servers gebruikt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metallicelmo
Spoooky schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 07:22:
Nee hoor, hij is gewoon verbonden via gigabit... maar driver schakelt zelf dus gigabit in op de "auto" stand... Dit is overigens bij heel veel netwerkkaarten... Bijvoorbeeld op veel NIC's die HP in zijn servers gebruikt :+
Ik kan natuurlijk proberen een crosskabel aan te sluiten tussen mijn laptop (met gigabit) en de pc.. Dan zou er ook een 1000mbit verbinding moeten zijn toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spoooky

Spoooky

Core temp 37°C

Ik meen me te herinneren dat er iets was met gigabit en direct pc naar pc... Volgens mij moest je juist een straight kabel gebruiken...

Proberen kan zowiezo geen kwaad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Gigabit ethernet is per definitie altijd auto-mdix, oftewel je mag een rechte kabel gebruiken, tussen pc-pc en switch-pc.

En als je een cross kabel wilt gebruiken, dan moet je er een nemen die op de juiste manier gecrossed is.

Voor een 10/100Mb kruiskabel is 1 - 3, 2 - 6, 3 - 1, 6 - 2 voldoende. Voor Gbit is dat niet voldoende, en moeten de andere 2 paartjes 4/5 en 7/8 ook gekruist worden. Bij veel ethermet kruiskabels uit de winkel zijn 1/2 3/6 wel gekruist maar 4/5 en 7/8 zijn dan recht doorverbonden, of ontbreken helemaal..

Oja - Gbit ethernet is ook standaard full-duplex. Je kunt een Gb verbinding niet eens in half-duplex zetten (als men de standaard goed geimplementeerd heeft)
Pagina: 1