Toon posts:

Blauw scherm door fout ID 11 en 5:

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb thuis een acer laptop aspire 5100 staan.
Deze heeft last van een steeds terugkomend blauw scherm met de mededeling: KERNEL_STACK_INPAGE_ERROR.

Als ik via rechtermuis deze computer, en dan beheer kies kom ik uit bij de logboeken, daar klik ik dan op het logboek van het systeem.
Hier valt me op dat de fouten: Disk en atapi heel veel voorkomen, die hebben als fout ID nummer 5 en 11.
Zelf heb ik inmiddels al een keer RAM geheugen vervangen, gisteren voor de 2de keer een nieuwe HDD geinstalleerd en weer windows XP geinstalleerd, laptop open gehad en bij de ventilator geheel stofvrij gemaakt, daar zat nogal een hoop stof namelijk.
Maar toch blijft het euvel steeds terugkomen helaas.
Met mijn eigen kunde ben ik nu wel een beetje ten einde raad, dus zou wel een beetje hulp en suggesties kunnen gebruiken via dit forum.

Alvast bedankt voor eventuele reacties!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:09
Probeer eens de BIOS opnieuw te flashen. De link hierboven geeft aan dat daar het probleem kan liggen.

Dit is echter wel op eigen risico want eht probleem kan nog erger worden. Verder, probeer ook de BIOS anar defaults te setten.

Verwijderd

Topicstarter
In de eerste plaats bedankt voor de snelle reacties!

Heb een aantal dagen geleden inderdaad de bios al geflashed, daarna XP nog een keer opnieuw geinstalleerd en zag in de bios dat de BIOS versie die ik het laatst heb geinstalleerd er nog steeds in stond.
Heb daarna nog niet weer een BSOD gehad, maar wel blijft in het logboek de fout ID's 5 en 11 (disk en atapi) voorkomen helaas!

Voordat ik een nieuwe XP installatie heb gedaan heb ik er voor de 2de keer een nieuwe harde schijf in gepropt, vanmiddag ga ik nog maar eens nieuw RAM geheugen halen.
Als het daarna nog niet verholpen is dan worden zolangzamerhand alle opties wel een beetje uitgesloten en blijven er niet meer zoveel over.
Dan moet het echt aan andere defecte hardware of aan het moederbord liggen.
Daar hoop ik niet op want dan moet ie zeker opgestuurd worden voor reparatie, want een laptop met een defect op het moederbord kan ik zelf niet zoveel aan doen.

Ook zag ik staan dat er een virus kon zitten in de opstartsector maar die zit in de hardeschijf en heb er net een nieuwe ingestoken dus dat lijkt me stug dat het daar vandaan kan komen, dus daar laat ik de virusscanner geen moeite voor doen.

Alle suggesties zijn in elk geval zeer welkom!

• GENETX
Koop aub niet nog meer nieuwe dingen voor we een stap verder zijn. Ik denk niet dat het aan je hdd of ram ligt namelijk. Dan krijg je hele andere BSOD's

Er zijn prima andere oplossingen om problemen uit te sluiten:

1. Probeer eens een tijdje memtest te draaien, die staat bv wel op een Ubuntu Live CD
2. Draai eens een Linux Live CD en kijk of die crashed (wederom kun je de Ubuntu Live CD nemen)

Heb nu geen tijd om alles tot in het diepe uit te zoeken, maar daar wil ik me vanavond wel over buigen. Het is iets dat ik nog niet eerder ben tegengekomen in ieder geval. Ik denk aan een brakke BIOS (verkeerd geflashed) of kapotte chip. Maar het kan ook iets anders zijn. Ik denk wel dat het of aan je moederbord ligt, of aan je CPU.

Verwijderd

Topicstarter
Ok dan laat ik nieuw geheugen kopen eerst wel even voor wat het is.

Ben op dit moment nieti thuis maar zodra ik dat wel ben vanmiddag dan zal ik de ubuntu en linux live cd's eens downloaden, en ondanks het vermoeden dat het niet aan het RAM ligt zal ik toch een test laten draaien, heb volgens mij zelf memtest86 nog wel ergens op een dvd staan.

Wat de BIOS betreft, die is niet verkeerd geflasht althans dat kan bijna niet want voor ik de BIOS geflasht heb eerder deze week, kreeg ik dit BSOD ook al.
Mocht het een kapotte chip zijn of een mankement op het moederbord dan ben ik verder van huis, de CPU zou ik eventueel zelf nog wel kunnen vervangen.

Bedankt dat je het verder wilt uitzoeken, wacht met smart op een eventuele oplossing

• GENETX
Het flashen op zich hoeft niet fout te gaan, maar er kan een probleem ontstaan zijn bij de file die je hebt gedownload (corrupt bestand) of bij het flashen zelf. Een 1 of 0 maakt nogal verschil ;) . Je hoeft er zelf niets van te merken, maar het zou fataal kunnen zijn.

De stack zelf is wel een belangrijk onderdeel van de CPU, maar ik weet niet hoe nauw deze "Kernel Stack" met de echte stack van de CPU is verbonden. Om je even een idee te geven wat het is: De stack (van de CPU) houd onder andere bij waar in de code de CPU is, dat is bijvoorbeeld belangrijk wanneer er een onderbreking is om daarna weer verder te kunnen gaan op de plaats waar die was. Maar bijvoorbeeld ook voor het tijdelijk onthouden van waarden.

Ik denk dat de kernel stack ook wel iets dergelijks bijhoud, zeker gezien de rest van de error. Maar ik ben dan wel thuis in de processorwereld/computerarchitectuur, maar niet in Windows zelf wat betreft de kernel.

Verwijderd

Topicstarter
Ja ok, dat een 1 of een 0 zeer veel uitmaakt was me bekend, maar voor ik de BIOS zelf heb geflasht had ik dezelfde foutcode al een aantal malen vaker gezien en weet zeker dat de eigenaar van de laptop zelf de BIOS nog nooit heeft geflasht, want als ik tegen hem het woord BIOS noem dan krijgt ie zelf ook een BSOD ;)

Anyway, aan jou uitleg van wat de stack met de CPU heeft te maken zou je bijna zeggen dat het de CPU is (koeling eraf schroeven, zelfde CPU opsnorren plaatsen en weer lekker verder laptoppen zou ik zeggen).
Zelf ben ik ook door schade en schande een beetje wijs in deze wereld geworden en vandaar dat ik termologie v.w.b. CPU e.d. verschillende hardware wel kan benoemen en weet waar het zit, maar als er een foutmelding komt wat in verband staat met de verschillende onderdelen, is het nog wat aan de moeilijke kant om onder woorden te brengen wat er nou precies aan de hand is.

Heb ook al eens nog software gezocht om defecte hardware te localiseren, dat zou makkelijk zijn gewoon het progje laten draaien en na verloop van tijd zeggen: Ah, ik weet precies wat er stuk is, open schroeven en vervangen maar en lekker doorgaan.
Helaas kwam ik van de kouwe kermis thuis want dit werkt helaas niet zo simpel.
Ben wel eens benieuwd naar hoe een computer zaak dit soort diagnoses doet, en daarna de onderdelen vervangt want dat is geen gesneden koek in een laptop, je moet echt weten wat je doet, om in de eerste plaats maar eens van statische electrischiteit te spreken.

• GENETX
Denk maar niet dat die het ook maar iets anders doen als ons hier. Het enige voordeel is dat ze alle middelen in de buurt hebben om te testen en meer ervaring hebben met allerlei fouten.

Maar, ook met dit soort problemen krijgt een computerzaak het zwaar. Microsoft probeert al de schuld af te schuiven op iets anders (zie de link in de eerste reply). Normaal wil MS nog wel wat meer tips geven. Nee dit is een groot probleem die vrij diep ligt. Maar ook de CPU is van mijn kant een gokje en komt ook alleen door het woordje "Stack". Het kan door de schijfproblemen ook net zo goed je southbridge zijn.

Verder is software nog wel te fixen met een tool (zie MS recovery), maar een hardware diagnose... Geheugen, HDD fouten, stabiliteit gaat ook nog wel. Maar een tool die echt alles kan checken is onmogelijk, puur omdat je in veel gevallen niet weet waar het weg komt, alleen dat het fout is zoals bij jou. Windows herkent een fout, maar wat de oorzaak er van is dat kan hij nooit zien. Daarvoor heeft hij te weinig info.

Voor statische elektriciteit aarden ze zichzelf overigens ;)

[ Voor 28% gewijzigd door GENETX op 12-03-2009 16:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb ff gegoogled op southbridge en klinkt ook inderdaad als een plausible geval.
Zo zou het van alles kunnen zijn, maar dat zijn dingen die jezelf niet kunt vervangen toch?

En dat die mensen zich aarden wist ik wel, maar ik doelde er eigenlijk op dat je als leek in de computerwereld in een pc nog wel een keer wat kunt verwisselen omdat dat relatief makkelijk is om erbij te komen, maar een laptop is andere koek om als leek zomaar even open te gaan schroeven, en zodoende ligt het gevaar voor statische elektriciteit op de loer waardoor je ongewild zomaar meer dingen kapot maakt.

Maar goed... mijn probleem ligt wel diep begrijp ik dus. Kunnen we in 2 kanten opvatten: 1: Het is leuk om uit te zoeken wat het probleem veroorzaakt en als het gefixt is voelt het goed.
2: HET DUURT ZO VERDOMD LANG!!! :S ;)

Laat vanavond de laptop ook mooi snorren en dan maar kijken wanneer de foutcode oppopt en dan zal ik de code eens noteren, misschien zegt die nog wel meer dan alleen dat kernel stack verhaal, maar dat denk ik eerlijk gezegd weer niet omdat de code op de in letters uitgedrukte fout slaat.

• GENETX
Als je jezelf aard heb je geen last van statische elektriciteit ;) . De reden dat je je aard is om zo de spanning weg te kunnen laten vloeien naar de "aarde". Daarmee ben jij echt een nul-punt waardoor je dat probleem niet kent. Maar hetzelfde gevaar voor statische elektriciteit heb je ook bij een normale computer. Als je je niet aard (wat je dus ook altijd zou moeten doen in principe) is het belangrijk om regelmatig even naar de verwarming oid te lopen.

Maar een computerzaak gaat zo'n chip niet vervangen, een elektrotechnische idem dito niet. Als dit kapot is dan gaat men even testen (net zoals wij nu) maar als dan blijkt dat het aan een chip op het mobo ligt dan is het simpel: mobo er uit en een nieuwe er in. Ja, een moederbord is goedkoper als zitten kloten, manuren zijn duur ;)

Ik had helaas gister geen tijd, moest plots werken. Hoop vanavond wel wat meer te kunnen vinden.
Pagina: 1