Bekijkt men in de Pricewatch een artikel dan staat er in de eerste kolom van het prijsoverzicht per webshop de gemiddelde Shopsurvey-score: niet te missen! Toch wil ik hier het volgende over opmerken: dit geconsolideerde gemiddelde geeft niet altijd een juist beeld. Om een voorbeeld te noemen: Pixmania krijgt hier een gemiddelde score. Dat lijkt best redelijk en spoort een Tweaker niet aan om de reviews kritisch door te nemen. In het geval van Pixmania wil het echter dat hun score alleen zo hoog is omdat mensen die niet met de after-sales te maken hebben gehad een nog best redelijke ervaring met het bedrijf hebben. De mensen die wél een after-sales-contact hebben gehad zijn zonder uitzondering uitermate ontevreden (ik zal zelf binnenkort ook een schrijnend verhaal toevoegen, tot en met de geschillencommissie van de Nederlandse Thuiswinkelorganisatie). Er wordt regelmatig aangeraden nooit zaken te doen met dit bedrijf. Dit zie je echter niet terug in het gemiddelde!
Ik pleit dan ook voor de mogelijkheid om een soort van 'veto' (goed onderbouwd) uit te kunnen spreken over een shop, als de reviewer het idee heeft dat zijn of haar probleem echt structureel is en niet een eenmalige fout. Het aantal uitgesproken veto's zou dan bijvoorbeeld in superscript boven de gemiddelde score van een websop in de pricewatch kunnen verschijnen. Op die manier worden koopjesjagende Tweakers ook geïnformeerd over het feit dat er medetweakers zijn die aanraden om absoluut niet bij een bepaalde shop te kopen en kunnen ze dat in overweging nemen voordat ze verder gaan.
Er zijn ongetwijfeld meerdere manieren om dit te verwerken, en de voorwaarden voor het uitspreken van een 'veto' zullen ook goed onderbouwd moeten worden - het algemene idee lijkt me echter al wel voldoende duidelijk. Iemand het hiermee eens?
Ik pleit dan ook voor de mogelijkheid om een soort van 'veto' (goed onderbouwd) uit te kunnen spreken over een shop, als de reviewer het idee heeft dat zijn of haar probleem echt structureel is en niet een eenmalige fout. Het aantal uitgesproken veto's zou dan bijvoorbeeld in superscript boven de gemiddelde score van een websop in de pricewatch kunnen verschijnen. Op die manier worden koopjesjagende Tweakers ook geïnformeerd over het feit dat er medetweakers zijn die aanraden om absoluut niet bij een bepaalde shop te kopen en kunnen ze dat in overweging nemen voordat ze verder gaan.
Er zijn ongetwijfeld meerdere manieren om dit te verwerken, en de voorwaarden voor het uitspreken van een 'veto' zullen ook goed onderbouwd moeten worden - het algemene idee lijkt me echter al wel voldoende duidelijk. Iemand het hiermee eens?
Dutch StarCraft League | Campzone Tapijtrugby-kampioen (I've got the scars to prove it)