Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Even een korte poll.

Ik speel al een tijdje met het idee om een eigen bedrijfje op te zetten met als doel:

Een toegankelijke helpdesk voor mensen die geen tijd/zin/capaciteit hebben om zelf zaken uit te zoeken (hard en softwarematig)

Uiteraard zal deze service zowel telefonisch als via een website en mail adres benaderbaar zijn.

Wat is je eerste gedachte bij het horen van dit concept?
Onderbouw je commentaar wel even.

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 14-11 13:35

Stoffel

Engineering the impossible

Dat je het concept toch nog wel iets verder mag specificeren. Ga je vragen beantwoorden of ook daadwerkelijk langs om dingen op te lossen? Wil je puur voor consumenten gaan werken of ook voor bedrijven? Wat zijn de dingen die je kunt/waar je goed in bent?

Nog wat vragen:
- Hoe ga je aan je klanten komen?
- Hoe ga je je tarief opbouwen?
- Wil je geld je per consult of per opgelost probleem?
- Hoe ga je klanten ook daadwerkelijk laten betalen?
- Ga je ze een factuur sturen als ze gebeld hebben?

[ Voor 33% gewijzigd door Stoffel op 12-03-2009 10:48 ]

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:11

BCC

Inderdaad: focus. Gaat het over IT gerelateerde ondewerpen? Consumenten systemen? Server omgevingen?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Verwijderd

Het probleem zal al snel zijn dat mensen problemen hebben met de computer waardoor ze niet meer op internet kunnen, de gemiddelde consument zal bij minder niet snel iemand inschakelen. En als ze geen internet hebben, zullen ze ook niet van je bestaan af weten

Verwijderd

Topicstarter
Stoffel schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 10:45:
Dat je het concept toch nog wel iets verder mag specificeren. Ga je vragen beantwoorden of ook daadwerkelijk langs om dingen op te lossen? Wil je puur voor consumenten gaan werken of ook voor bedrijven? Wat zijn de dingen die je kunt/waar je goed in bent?
BCC schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 10:46:
Inderdaad: focus. Gaat het over IT gerelateerde ondewerpen? Consumenten systemen? Server omgevingen?
Bedankt voor de reactie;
Hieronder een specificatie:

Het gaat om consumenten dus geen bedrijven.
Geen huisbezoek (zolang we met z`n 2e zijn)

Globaal ondersteuningsgebied:
- Microsoft XP O.S.
- Office producten
- Desktop hardware (geen laptops etc.)
Vanzelfsprekend zijn dat dus ook de gebieden waar we goed in zijn.

Het idee is dat iemand een vraag kan posten/mailen of doorbellen over bovenstaande en dat wij daar een antwoord op gaan zoeken. Indien we het antwoord niet kunnen vinden zal er niets in rekening worden gebracht. Indien het antwoord wel het gewenste resultaat oplevert zal er worden gefactureerd.

Nogmaals het is een concept en we moeten de punten nog op de spreekwoordelijke i zetten. (mede dankzij jullie hulp hopen we dat te gaan doen!)

• Eijkb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:49

Eijkb

Zo.

Gewoon doen: KvK inschrijving kost 76 per jaar. Klaar ben je. Website ontwikkel je zelf, investering 40 euro voor domeinnaam en hosting. Hoef je verder toch niet over na te denken? Hoe je aan klanten komt is stap 2, maar dat bedrijfje staat er binnen de tijd die het kost je in te schrijven bij het KvK.

Zelf een paar jaar begonnen met een vriend van me. We ontwikkelde in eerste instantie websites, vervolgens eigen concepten, toen webshops en a.s. vrijdag veranderen we de inschrijving naar groot(handel) zodat we alles wel gedekt hebben. Investering: 0. Opbrengst: Drinkgeld. Kosten: Vrije tijd, noem het een hobby "winkeltje spelen". Doel: Allemaal een roze hummer.

Kijk, wanneer jij er je brood mee wilt verdienen moet je verder denken. Als het een bijbaantje is: gewoon doen! Je ziet vanzelf waar het schip strand.

.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 10:49:
Het probleem zal al snel zijn dat mensen problemen hebben met de computer waardoor ze niet meer op internet kunnen, de gemiddelde consument zal bij minder niet snel iemand inschakelen. En als ze geen internet hebben, zullen ze ook niet van je bestaan af weten
bedankt voor je reactie.
Reclame voor het bedrijfje zal geen probleem vormen. Wanneer de consument ons zal bellen is voor mij dus ook een verrassing ik ben het met je eens het is een gok,.. maar wat nou als het lukt :)

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 14-11 13:35

Stoffel

Engineering the impossible

Verwijderd schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 11:03:
[...]

bedankt voor je reactie.
Reclame voor het bedrijfje zal geen probleem vormen. Wanneer de consument ons zal bellen is voor mij dus ook een verrassing ik ben het met je eens het is een gok,.. maar wat nou als het lukt :)
Bedoel je nu dat je geen reclame wil maken en benieuwd bent wanneer de klant je gaat bellen? Die zal toch echt eerst moeten weten dat je bestaat voordat hij de keuze kan maken om jou te bellen voor zijn probleem :)

Verwijderd

Topicstarter
Eijkb schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 11:01:
Gewoon doen: KvK inschrijving kost 76 per jaar. Klaar ben je. Website ontwikkel je zelf, investering 40 euro voor domeinnaam en hosting. Hoef je verder toch niet over na te denken? Hoe je aan klanten komt is stap 2, maar dat bedrijfje staat er binnen de tijd die het kost je in te schrijven bij het KvK.

Zelf een paar jaar begonnen met een vriend van me. We ontwikkelde in eerste instantie websites, vervolgens eigen concepten, toen webshops en a.s. vrijdag veranderen we de inschrijving naar groot(handel) zodat we alles wel gedekt hebben. Investering: 0. Opbrengst: Drinkgeld. Kosten: Vrije tijd, noem het een hobby "winkeltje spelen". Doel: Allemaal een roze hummer.

Kijk, wanneer jij er je brood mee wilt verdienen moet je verder denken. Als het een bijbaantje is: gewoon doen! Je ziet vanzelf waar het schip strand.
Bedankt voor je reacie!
Gefeliciteerd!

Goed om te weten dat we niet de enige zijn met die spirit!
Het is en blijft een gok, maar ik heb overdag gewoon een baan. Vandaar dat ik ook geen huisbezoek wil afleggen.

Verwijderd

Topicstarter
Stoffel schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 11:06:
[...]

Bedoel je nu dat je geen reclame wil maken en benieuwd bent wanneer de klant je gaat bellen? Die zal toch echt eerst moeten weten dat je bestaat voordat hij de keuze kan maken om jou te bellen voor zijn probleem :)
Nee!
Ik bedoel; reclame maken voor het bedrijfje is geen probleem omdat ik zelf kanalen heb die ik kan aanspreken om aandacht te genereren. Bedankt voor je zorg :P

• Groentenman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-11 20:40
Mijn ervaring leert dat wanneer je geen huisbezoek doet je het in bepaalde situaties het bijzonder lastig zal krijgen. Heel veel mensen die een computer probleem hebben weten dit niet goed te beschrijven (lees: ja hij deed het opeens niet meer ;)) en dan is het verdomd lastig om een probleem op te lossen. Verder kan je ook heel lastig zien hoe een pc is opgebouwd wat voor software/spyware e.d. erop staat en het werken via hulp op afstand is ook niet echt ideaal. Ik zou nog even goed overwegen of je echt geen huisconsult wilt doen want anders zijn dit denk ik echt problemen waar je tegenaan gaat lopen.

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-11 10:55

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

dat je een hele erge arbeidsintensieve dienst gaat leveren die niemand gaat betalen;

denk maar zo: jouw oma/moeder belt omdat draadloos internet zo raar doet;

ga jij haar via de telefoon uitleggen hoe je WPA/WEP installeert, wat ipadressen zijn, mac-adress clonen etc als ze nog niet eens weet wat configuratie scherm is?

Diezelfde nitwitten moet je wel minimaal 35 euro per uur vragen en een wat gecompliceerder probeem (ook noobs/huisvrouwen kunnen moeilijkere oplosbare problemen krijgen waar ook jij langer over doet) kan zo 5 uur in beslag nemen om vervolgens te eindigen met Windows opnieuw isntalleren (virus oid).

Om maar nog niet te spreken over problemen doro vervuiling van dochter lief die overal "ja" op klikt en je moet moeders dan uitleggen hoe je dat ding sneller krijgt?

Denk je echt dat men 100 euro uitgeeft aan een telefonische consult van 3 uur om hun pc zelf op te schonen? Dan leveren ze hem liever af bij Mycom oid en kijken er niet meer naar om.

Id leuk, maar ik denk dat vraag/aanbod niet groot is.

T60P Widescreen

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-11 18:13

Barrycade

Through the...

Verwijderd schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 11:08:
[...]
Bedankt voor je reacie!
Gefeliciteerd!

Goed om te weten dat we niet de enige zijn met die spirit!
Het is en blijft een gok, maar ik heb overdag gewoon een baan. Vandaar dat ik ook geen huisbezoek wil afleggen.
En wat is dan de toegevoegde waarde van je diensten als je zelfs niet langskomst bij de klanten?
Heb je dan zo'n goede glazen bol dat je uit de kriptische omschrijvingen van consumten "tante miep" mijn pc doet het niet weet wat er aan de hand is?

Een beetje googlen, en via de telefoon uitleggen hoe ze de pc moeten resetten? zal "tante miep" haar portemonnaie niet voor willen trekken denk ik zo.

Edit: 3 zielen een gedachte zie ik.

Verwijderd

Topicstarter
Groentenman schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 11:14:
Mijn ervaring leert dat wanneer je geen huisbezoek doet je het in bepaalde situaties het bijzonder lastig zal krijgen. Heel veel mensen die een computer probleem hebben weten dit niet goed te beschrijven (lees: ja hij deed het opeens niet meer ;)) en dan is het verdomd lastig om een probleem op te lossen. Verder kan je ook heel lastig zien hoe een pc is opgebouwd wat voor software/spyware e.d. erop staat en het werken via hulp op afstand is ook niet echt ideaal. Ik zou nog even goed overwegen of je echt geen huisconsult wilt doen want anders zijn dit denk ik echt problemen waar je tegenaan gaat lopen.
Bedankt voor deze reactie!
Hier heb ik zelf ook bij stil gestaan. Het idee is dat er een protocal komt in de vorm van een checklist.

Deze moet eerst worden ingevuld zodat wij de diagnose kunnen stellen zonder dat we worden beinvloed door een intrepretatie van de klant. Buiten de Technische kennis is er ook het e.a. aan communicatieve kennis in huis. De juiste vragen stellen scheelt een hoop tijd.

Wat betreft de spyware, er zal tevens een protocol komen waarin zgn standaard gebruikers problemen
(op basis van ervaring) worden gedekt.

In geval van bijv. spyware zullen we een diagnose stellen a.d.h.v. het protocol en daar een passend antwoord op formuleren. D.w.z. dat we het niet hoeven op te lossen maar in dat geval een advies geven aan de klant. Hier zal uiteaard een ander tarief voor gelden dan voor een daadwerkelijke oplossing. (of mogelijk iets met bonus punten die men kan sparen om korting op te bouwen op toekomstig contact)

Pas als het bedrijfje zo goed loopt dat ik me brood er kan van betalen ga ik denken over huisbezoek.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:15

Qwerty-273

Meukposter

Inderdaad, met daarnaast nog zelfs de makkelijkste optie als je een persoon wel helpt - dan zeggen ze gewoon dat het niet geholpen heeft en stuur jij geen factuur. Zij blij dat het werkt maar jij niet blij omdat je er a. tijd ingestoken hebt en b.er neits voor terug krijgt.

Daarnaast verwacht ik dat de mensen die het probleem kunnen omschrijven ook google kunnen gebruiken om het op te lossen of via een forum ala T.net of Beginnersweb oid het opgelost kunnen krijgen.

[ Voor 26% gewijzigd door Qwerty-273 op 12-03-2009 11:28 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Verwijderd

Topicstarter
Qwerty-273 schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 11:26:
Inderdaad, met daarnaast nog zelfs de makkelijkste optie als je een persoon wel helpt - dan zeggen ze gewoon dat het niet geholpen heeft en stuur jij geen factuur. Zij blij dat het werkt maar jij niet blij omdat je er a. tijd ingestoken hebt en b.er neits voor terug krijgt.

Daarnaast verwacht ik dat de mensen die het probleem kunnen omschrijven ook google kunnen gebruiken om het op te lossen of via een forum ala T.net of Beginnersweb oid het opgelost kunnen krijgen.
Dat gedeelte moet nog even goed over worden nagedacht! Hoe de facturatie gaat verlopen en wat de defnitie van een geslaagd antwoord wordt. Ik ben het wel volledig met je eens dat dit een fundamenteel probleem is.

• Groentenman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-11 20:40
Ik vrees dat je het aantal diverse problemen wat je tegen zal komen niet kan tackelen met een vragenlijst. Ik doe zelf op regelmatige (hobby) basis pc klussen bij mensen thuis en kom zelden dezelfde problemen tegen, mede door de telkens wisselende omgevingen. De vraag die daarna in mij opkomt is hoe maak de vragenlijst zo simpel dat zelfs een leek het naar behoren kan invullen? Of hoe ga je iemand helpen waar bijv. persoonlijke inloggegevens (e-mail accountinstellingen) voor nodig hebt. Meeste mensen hebben niet die basis van vertrouwen waardoor ze dit zullen afstaan, helemaal niet wanneer er geen face to face contact is.

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:06

PoweRoy

funky!

reactie op je checklist principe:
Vergeet niet dat mensen met een probleem het probleem zelf meestal niet weten en alleen het resultaat zien.
"Word start niet op". Blijkt het om een registry key wat kapot is (vergezocht maar okee)

Dus wat je het beste is kan doen om te zorgen dat de PC bij jou komt (door naar het huis te gaan, of te laten bezorgen) en dan een mondelinge intake te doen. Klant toont wat het probleem is, jij kan verder en later kan de klant de pc ophalen.

Een ander ding is garanties: hoe garandeer je dat het opgelost is? niet goed geld terug?
Denk dat je wat boze mensen krijgt (== bad publicity) als ze 50 euro betalen voor iets wat niet (goed) opgelost is. Zorg je dat later de klant niet weer hetzelfde probleem heeft: bv advies/commentaar wat ze de vorige fout gedaan hebben. Maak een rapport op.

[This space is for rent]

Verwijderd

Een aantal dingen,

Bekijk goed hoe je het wil aanpakken.
Zoals ik al door veel hier terug zie komen is dat je een duidelijke focus moet maken,

Je geeft aan je op consumenten wil storten. Je wil XP, office producten en hardware ondersteunen. Kan iemand met een openoffice ook bij jou aankomen? Iemand die Vista draait, XP is immers een verouderde versie.

Wat ga je doen als iets een netwerk probleem blijkt te zijn? Verwijs je mensen door?

Wat is je doelgroep? Ga je je storten op Tante Miep? Ga je je storten op Vader klaas met een beetje ICT kennis? Wat voor tarieven ga je aanhouden? Laat je mensen onderhoudscontracten tekenen of laat je mensen per telefoongesprek betalen?

Denk hier goed over na als je een handelsplan wilt maken en eventueel investeerders zoekt.

Succes er verder mee

Verwijderd

Topicstarter
PoweRoy schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 11:52:
reactie op je checklist principe:
Vergeet niet dat mensen met een probleem het probleem zelf meestal niet weten en alleen het resultaat zien.
"Word start niet op". Blijkt het om een registry key wat kapot is (vergezocht maar okee)

Dus wat je het beste is kan doen om te zorgen dat de PC bij jou komt (door naar het huis te gaan, of te laten bezorgen) en dan een mondelinge intake te doen. Klant toont wat het probleem is, jij kan verder en later kan de klant de pc ophalen.

Een ander ding is garanties: hoe garandeer je dat het opgelost is? niet goed geld terug?
Denk dat je wat boze mensen krijgt (== bad publicity) als ze 50 euro betalen voor iets wat niet (goed) opgelost is. Zorg je dat later de klant niet weer hetzelfde probleem heeft: bv advies/commentaar wat ze de vorige fout gedaan hebben. Maak een rapport op.
Bedankt voor je reactie! erg nuttige informatie!

De PC ophalen zou evt. kunnen maar daar komt bij kijken dat mensen achteraf roepen dat er meer kapot is of schade etc. is aangebracht nadat ik dat ding heb opgehaald. Daarbij komt dat we geen workshop willen worden maar een helpdesk.

Ik denk wel dat we nog een aantal beslissingen moeten maken voor we starten.

• .Gertjan.
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02 21:20

.Gertjan.

Owl!

PoweRoy schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 11:52:
Mensen zullen altijd denken dat als je iets repareert (vooral qua software) dit voor altijd gerepareerd is en zullen je de volgende keer weer lastig vallen als het mis is. Dat doen mensen al wanneer je het voor niets doet (vrienden/familie/buren), maar als ze moeten betalen al helemaal (dan vinden ze dat je na een lange tijd maar garantie moet geven).

Ik heb zelf situaties meegemaakt waar mensen een halfjaar nadat ik het gerepareerd heb mij benaderen met de melding dat het weer stuk is en dat ik het dus niet goed heb gedaan (terwijl ze zelf iedere keer op ja klikken en gewoon maar alles downloaden, ow een muziekje dat eindigt op een .exe, gewoon uitvoeren). Ik denk als deze mensen geld hadden betaald ze hier nog veel harder over zouden zeiken.

En "opvoeden" werkt niet. Je hebt een nobel idee, maar ik denk niet dat dat gaat werken helaas. Zeker als er grotere bedragen over tafel gaan (voor een simpele wat oudere pc is 50 euro voor een reparatie al vrij veel en 100 euro zou hij al bijna total loss zijn).

Je moet het misschien richting klanten vergelijken met het kopen van (houten) kozijnen, als je die plaatst, maar nooit onderhoudt zullen ze aftakelen en gewoon wegrotten en krijg je geen garantie. Dus als je niet onderhoudt zal het gewoon kapot gaan, maar of klanten die metafoor snappen...

Pas zei mijn oom dat zijn pc traag was en vond hij het niet leuk dat ik hem (in een ander gesprek) vertelde dat hij zijn digitale camera (ik geloof 1,2 Mega pixels) eens moest vervangen (beide dikke 6 jaar oud), zegt hij doodleuk: "Toen we het kochten was het het beste van het beste, dus waarom zou ik het moeten vervangen, de PC was vroeger toch ook snel dus maak hem maar weer snel." (Uiteraard wel met het nieuwste office pakket erop) Nou dan zakt mijn broek eigenlijk wel een beetje af 8)7

The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 11:57:
Een aantal dingen,

Bekijk goed hoe je het wil aanpakken.
Zoals ik al door veel hier terug zie komen is dat je een duidelijke focus moet maken,

Je geeft aan je op consumenten wil storten. Je wil XP, office producten en hardware ondersteunen. Kan iemand met een openoffice ook bij jou aankomen? Iemand die Vista draait, XP is immers een verouderde versie.

Wat ga je doen als iets een netwerk probleem blijkt te zijn? Verwijs je mensen door?

Wat is je doelgroep? Ga je je storten op Tante Miep? Ga je je storten op Vader klaas met een beetje ICT kennis? Wat voor tarieven ga je aanhouden? Laat je mensen onderhoudscontracten tekenen of laat je mensen per telefoongesprek betalen?

Denk hier goed over na als je een handelsplan wilt maken en eventueel investeerders zoekt.

Succes er verder mee
Bedankt!
Goede feedback!
De facturering is inderdaad een vraagstuk wat eerst moet worden beantwoord voor we verder gaan.
Door dit topic komen worden er onderlenen belicht die wij niet goed hebben bekeken of wellicht volledig hebben gemist.

Ik wil nog wel even op je vraag reageren:
Het idee is om een inschatting te maken van het probleem en een passend advies te geven. Op die manier zijn we niet gebonden aan het oplossen van het probleem.

Klopt,. moet nog eens goed naar worden gekeken.

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 13:55
Misschien moet je je dienstenpakket in eerste instantie uitbreiden. Als je computerproblemen kunt oplossen, kun je misschien ook andere mensen leren hoe je dat moet doen. > Cursussen aanbieden

Je kunt je dan bijvoorbeeld ook richten op MKB bedrijven om cursussen Office te geven.

Verwijderd

1. Klant installeert spyware type A
2. Jij help klant met succes van dit probleem af
3. Jij stuurt factuur
4. Klant installeert spyware type B
5. Klant betaald niet omdat de problemen niet zijn opgelost / terug is.

Hoe ga je zoiets aanpakken ? Op software kun je bijna geen garanties geven al helemaal niet als je de systemen niet onder beheer hebt.

Dit heb je overigens ook als je de PC komt repareren alleen kun je dan meteen controleren en afrekenen.

Misschien met een 0900 nummer gaan werken ?

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2009 12:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
.Gertjan. schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 12:01:
[...]

En "opvoeden" werkt niet. Je hebt een nobel idee, maar ik denk niet dat dat gaat werken helaas. Zeker als er grotere bedragen over tafel gaan (voor een simpele wat oudere pc is 50 euro voor een reparatie al vrij veel en 100 euro zou hij al bijna total loss zijn).
Bedankt voor je reactie.
Je hebt een punt, opvoeden van klanten kost tijd.
Ik heb het echter nog niet over facturatie gehad dat onderdeel moet nog goed worden uitgedacht en we willen een Helpdesk starten geen pc reparatie shop. Je hebt wel een aantal vragen bij losgemaakt die we nog eens zullen moeten beantwoorden.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 12:04:
1. Klant installeert spyware type A
2. Jij help klant met succes van dit probleem af
3. Jij stuurt factuur
4. Klant installeert spyware type B
5. Klant betaald niet omdat de problemen niet zijn opgelost / terug is.

Hoe ga je zoiets aanpakken ? Op software kun je bijna geen garanties geven al helemaal niet als je de systemen niet onder beheer hebt.

Dit heb je overigens ook als je de PC komt repareren alleen kun je dan meteen controleren en afrekenen.

Misschien met een 0900 nummer gaan werken ?
Bedankt voor je reactie!
Zodra er spyware in het spel is zullen we een advies geven (tegen een goedkoper tarief dan een oplossing)

De filosofie achter het bedrijfje is dat we mensen door informatie te geven het leven minder zuur maken als het gaat om gebruik van een pc en bijbehoren. (even uit de losse pols)

Verwijderd

Ik vind het idee ook wel goed, ik ben alleen bang dat je tegen veel problemen gaat aanlopen die je niet met hulp van de klant kan oplossen.

Daarin tegen zou je wel goed advies kunnen geven over het gebruik van programma's zoals Office en Windows in het algemeen. Ik krijg vaak vragen waar bepaalde dingen in office 2007 zitten waar ik totaal geen antwoord op weet aangezien dit niet mijn vakgebied is. Ook kleine tweaks zoals het aanpassen van de 'afsluiten' knop in Vista (slaapstand/uit) zou je prima via de telefoon kunnen doen.

Technische storing zullen moeilijker worden ben ik bang.

• DFKT
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14-11 12:09
Eijkb schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 11:01:

Volgens mij moet je ook een BTW nummer hebben en een zakelijke rekening. Of heb ik dat alleen gedaan omdat ik dacht dat het verplicht was? :9 En zodra je ingeschreven staat bij de KvK moet je per kwartaal je OB aangifte gaan doen en je moet een vorm van boekhouding gaan voeren. Bij je opgaaf inkomstenbelasting kan er namelijk gevraagd worden om afschriften van balans en winst- & verliesrekening.

Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.

Verwijderd

Topicstarter
DFKT schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 12:22:
[...]

Volgens mij moet je ook een BTW nummer hebben en een zakelijke rekening. Of heb ik dat alleen gedaan omdat ik dacht dat het verplicht was? :9 En zodra je ingeschreven staat bij de KvK moet je per kwartaal je OB aangifte gaan doen en je moet een vorm van boekhouding gaan voeren. Bij je opgaaf inkomstenbelasting kan er namelijk gevraagd worden om afschriften van balans en winst- & verliesrekening.
Goede post!
Hier heb ik gelukkige een boekhouder voor :) deze doet het niet gratis maar daar kom ik wel overheen!
Het idee is overigens niet om snel rijk te worden maar mensen te helpen!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 12:18:
Ik vind het idee ook wel goed, ik ben alleen bang dat je tegen veel problemen gaat aanlopen die je niet met hulp van de klant kan oplossen.

Daarin tegen zou je wel goed advies kunnen geven over het gebruik van programma's zoals Office en Windows in het algemeen. Ik krijg vaak vragen waar bepaalde dingen in office 2007 zitten waar ik totaal geen antwoord op weet aangezien dat niet mijn vakgebied is. Ook kleine tweaks zoals het aanpassen van de 'afsluiten' knop in Vista (slaapstand/uit) zou je prima via de telefoon kunnen doen.

Technische storing zullen moeilijker worden ben ik bang.
Je raakt de spijker precies op z`n kop! dit namelijk precies wat we willen doen, wat betreft de technische storing daar hebben we altijd de optie advies voor. Ik probeer een netwerk op te bouwen met IT profs Indien de klant met een netwerk probleem zit zal ik hem/haar doorverwijzen naar een netwerkcontact van mij.

• pgerrits
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18-07 13:00
Mag ik je wat vragen? Ik heb net de hele topic doorgelezen. Maar wat is nu precies je verdienmodel? Je gaat factureren? Achteraf neem ik dan aan?

Ik ben in het bezit van een aantal (web)ondernemingen en heb hier allemaal mooie businessplannen voor gemaakt. Momenteel sta ik met 1 been in een investeringsproject (business angels). Het is erg belangrijk, zo niet het belangrijkste dat het verdienmodel goed is.

Dat je geen winst wil maken is prima. Maar je steekt ergens tijd in (misschien ook materieel) dus je moet dat afdekken. Momenteel vind ik dat je verdien model niet echt goed is. Waar zit je aan te denken qua tarieven?

Stel ik stuur een mail dat mijn pc vol met virussen zit en ik kan niets meer. Wat gaat dat me kosten? Etc etc etc

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 12:27:
[...]

Je raakt de spijker precies op z`n kop! dit namelijk precies wat we willen doen, wat betreft de technische storing daar hebben we altijd de optie advies voor. Ik probeer een netwerk op te bouwen met IT profs Indien de klant met een netwerk probleem zit zal ik hem/haar doorverwijzen naar een netwerkcontact van mij.
Volgens mij gaan mensen daar niet voor betalen.

Ze bellen met een probleem.

Jij stelt een diagnose en verwijst door naar een derde partij die betaald moet worden.

Wat is jou toegevoegde waarde in geld uitgedrukt voor je klant?

Hij/Zij zal het zien als een soort 1850 nummerinformatie. En daarvoor kan je niet al teveel rekenen.

Invoegen doe je zo!

• crazyx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-10 16:30
Dus je gaat zelf de dingen niet oplossen, enkel maar doorverwijzen naar andere bedrijven?

Dan zou ik geen geld vragen voor de dienst, maar een percentage of zo van die andere bedrijven.

Het nadeel is wel dat de klant de volgende keer misschien rechtstreeks naar dat bedrijf gaat die gelijk ook zijn probleem oplost.

Verwijderd

Kortom, als je dit geheel leest komt het er op neer dat het een leuk idee is maar dat je eerst een concreet handelsplan moet opzetten waarin je duidelijk stelt wat je wil doen en hoe.

Loop met een dergelijk plan eens langs de KvK, zij geven je volgens mij altijd wel advies.

Verwijderd

Topicstarter
pgerrits schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 13:15:
Mag ik je wat vragen? Ik heb net de hele topic doorgelezen. Maar wat is nu precies je verdienmodel? Je gaat factureren? Achteraf neem ik dan aan?

Ik ben in het bezit van een aantal (web)ondernemingen en heb hier allemaal mooie businessplannen voor gemaakt. Momenteel sta ik met 1 been in een investeringsproject (business angels). Het is erg belangrijk, zo niet het belangrijkste dat het verdienmodel goed is.

Dat je geen winst wil maken is prima. Maar je steekt ergens tijd in (misschien ook materieel) dus je moet dat afdekken. Momenteel vind ik dat je verdien model niet echt goed is. Waar zit je aan te denken qua tarieven?

Stel ik stuur een mail dat mijn pc vol met virussen zit en ik kan niets meer. Wat gaat dat me kosten? Etc etc etc
Bedankt voor je reactie!
Ik heb nog geen verdien model, momenteel eigenlijk nog niets concreets enkel een idee / visie en wat hersenspinsels... Door dit topic ben ik me wel gaan realiseren dat "even een bedrijfje opzetten" een bigger deal is dan ik aanvankelijk dacht. Er komt veel bij kijken. Jullie adviesen/vragen en kritiek zijn erg waardevol!

Stel dat ik bij de KvK langs ga,.. gaan die mij ook vertellen wat ik moet om het bedrijf vorm te geven?
en gaan die me ook vertellen wat de do`s en donts zijn? Of is het allemaal best practice?

• pgerrits
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18-07 13:00
Verwijderd schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 14:38:
[...]

Bedankt voor je reactie!
Ik heb nog geen verdien model, momenteel eigenlijk nog niets concreets enkel een idee / visie en wat hersenspinsels... Door dit topic ben ik me wel gaan realiseren dat "even een bedrijfje opzetten" een bigger deal is dan ik aanvankelijk dacht. Er komt veel bij kijken. Jullie adviesen/vragen en kritiek zijn erg waardevol!

Stel dat ik bij de KvK langs ga,.. gaan die mij ook vertellen wat ik moet om het bedrijf vorm te geven?
en gaan die me ook vertellen wat de do`s en donts zijn? Of is het allemaal best practice?
Sta die gaan jou niet vertellen hoe je het moet doen. Ze kunnen slechts regels aan jou kenbaar maken. Ik ben misschien niet het juiste persoon om hier op te reageren aangezien ik geen KvK fan ben. Je kan een afspraak maken en ze zullen je vast veel dingen vertellen die je nog niet weet. Verwacht echter geen op maat advies.

Ik ga vast op mijn kop krijgen door dit. Maar kijk eens op www.higherlevel.nl. Dat is een forum voor ondernemers. Daar staan erg veel topics van mensen met zelfde vragen zoals jij. Ik zou dara niet gelijk gaan posten want dat vinden ze niet leuk. Maar je kan er veel leren. Als je het een en ander gelezen hebt kan je natuurlijk gerust ergens een topic openen om te kijken wat men daar van jou idee vind.

Succes.

• Eijkb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:49

Eijkb

Zo.

DFKT schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 12:22:
[...]

Oké, klopt. Hebben we, doen we. Binnenkort ook een LNV registratie, dan kom je wat verder in de bureaucratie terecht. Ik wil maar zeggen dat het starten en bijhouden van een bedrijf niet zoveel moeite is en weinig kost. 2 avondjes stappen kost meer zullen we maar zeggen. Dus als iemand vraagt: Zal ik een eigen bedrijf starten? Zeg ik: Doen. Al is het voor de grootverpakking nootjes bij de Sligro.

.

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:19
pgerrits schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 19:34:
[..]kijk eens op www.higherlevel.nl. Dat is een forum voor ondernemers. Daar staan erg veel topics van mensen met zelfde vragen zoals jij.[..]
offtopic:
En ander (wat vriendelijker) alternatief is Lancelots.nl, een aanzienlijk kleiner forum, maar wel met een hoop info en een stuk persoonlijkere posts; je zal daar aanzienlijk minder snel kritiek krijgen wanneer je een vraag post.

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:34
Ik heb ook wat in de reparatie biz gezeten (doe nu eigenlijk in de avonduren alleen nog MKB beheer). 99% ga je oplossen, 1% worden de moeilijkere gevallen.

Mijn tips:

- Altijd onderzoekskosten vragen! In het begin heb ik het een aantal keer gehad dat er een diagnose is gesteld, vervolgens gaf ik aan: och, heb er alleen even naar gekeken, laat de vergoeding maar zitten, en vervolgens stappen ze naar een neefje die er eventjes nieuwe hardware in hangt, maar blijkbaar probleem niet kon lokaliseren.

- Support per mail word je leven leuker van! Geloof me, de klanten hangen echt heel snel aan de telefoon. Is gewoon echt niet leuk.

- Brand je vingers aub niet aan al te oude of exotische hardware. Een van de fouten die ik wel eens heb gemaakt is het 'spelen' met antieke hardware. In de regel verklaar ik een machine van ca. 3 jaar oud als economisch afgeschreven. Meningen verschillen in deze, maar ik heb te vaak meegemaakt dat een simpele installatie een flinke tijd duurde. Ook exotische, of ook vaak b-merk hardware hebben af fabriek ondersteuning wat te wensen over laat. Voor bijvoorbeeld een hakimaki 3Dpower3X is vaak na een zeer korte geen enkele driver meer te vinden.

- Blijf binnen de scope van het probleem. Vaak zal een klant je vragen of je ook nog even snel kunt kijken naar..... Doe dit niet!

En misschien een idee: Publiceer veelgestelde vragen, pak daaruit inkomsten met google ads.

Succes!

• Dutch_guy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-11 09:21

Dutch_guy

WYSIWYG

Reparaties aanbieden wordt met deze methode niets. Ik denk wel dat er een markt is voor een soort helpdesk met Word/ Excel/ Powerpoint, en andere software vragen. Wellicht dan ook meer gericht op bedrijven.

Pay peanuts get monkeys !

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-11 21:42

zomertje

Barisax knorretje

Zo zou ik het ook aanpakken:

- tips op een website met google ads
- XP/word/excel/pp vragen beantwoorden tegen betaling, dus geen problemen/virussen/enz
- korte cursussen geven XP/word/excel/pp

en zo zijn er nog wel meer dingen te bedenken.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Verwijderd

even een vraag, erg leuk idee, maar wat het probleem word is dat jij niet kunt controleren of het probleem is opgelost,

Dus:

Je lost het probleem op
Klant zegt dat het niet is opgelost
Jij loopt je geld en je tijd mis

Hoe ga je dit aanpakken?

• jant
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Globaal ondersteuningsgebied:
- Microsoft XP O.S.
- Office producten
- Desktop hardware (geen laptops etc.)
Vanzelfsprekend zijn dat dus ook de gebieden waar we goed in zijn.

Het idee is dat iemand een vraag kan posten/mailen of doorbellen over bovenstaande en dat wij daar een antwoord op gaan zoeken. Indien we het antwoord niet kunnen vinden zal er niets in rekening worden gebracht. Indien het antwoord wel het gewenste resultaat oplevert zal er worden gefactureerd.
Hier ga je de oorlog niet mee winnen makker. Je baseert je inkomstenstroom in beginsel op incidentele werkzaamheden. Het is bijna uurtje factuurtje en dat gaat je geen stabiele inkomensbron opleveren.

Daarnaast is het zo dat de dienst die je wilt gaan aanbieden geenszins een unieke is. Immers de lokale computerboer leeft hier ook deels van. De computer kosten misschien wat meer bij een dergelijke zaak, maar je kunt er ook terecht voor service. Dat wordt moeilijk concurreren dacht ik zo. Vervolgens concurreer je ook nog eens met de opgeschoten jochies van 15 en 16 die wel even de computer van de buurman komen fixen.

Als je iets wilt beginnen zorg dan dat je specialist bent, je op bedrijven richt en een vorm van stabiele inkomsten ((onderhouds)abonnementen) genereert.

Een album per dag; een selectie: https://open.spotify.com/playlist/6s3nNLl8pJpCwLR3LPligA?si=dddc51153b2a49e8

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:34
Een digitale wegenwacht zou ik zelf nog heil in zien. Voor 30 euro per jaar staat er binnen x-periode een expert op de stoep die je op de weg helpt.

Probleem is alleen de dekking + alarmcentrale.

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-10 16:59
Kijk anders eens hoe ze dat hier in de UK doen: http://www.thetechguys.com/

Wellicht een business model voor jou?

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-11 22:44
Lijkt me een lastig concept. Sowieso vraag ik me af of problemen oplossen het leukste werk is. Houd er sowieso rekening mee dat je vooral klanten zult krijgen die al geërgerd zijn doordat hun zaken niet goed werken. Kortom, zeurklanten ;) .

Daarnaast lijkt me telefonisch lastig met twee mensen. Niks zal frustrerender zijn voor een klant dan wanneer ze met een probleem zitten en jij niet bereikbaar bent(wat erg lang kan duren) omdat je een andere klant aan het helpen bent.

Als laatste lijkt het me uberhaubt al lastig om klanten te vinden. Je hebt ook geen echt specifieke doelgroep voor ogen.

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-11 19:37
Goed idee, alleen het lijkt me het beste dat je het louter voor Office-vragen opzet. En een 0900-telefoonnummer a €1 p/m hiervoor opzet. Als het dan na veel marketing echt groot wordt, kun je uiteindelijk een werknemer hiervoor aannemen, en zelf achterover leunen op je bureaustoel.
Pagina: 1