PoweRoy schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 11:52:
Een ander ding is garanties: hoe garandeer je dat het opgelost is? niet goed geld terug?
Denk dat je wat boze mensen krijgt (== bad publicity) als ze 50 euro betalen voor iets wat niet (goed) opgelost is. Zorg je dat later de klant niet weer hetzelfde probleem heeft: bv advies/commentaar wat ze de vorige fout gedaan hebben. Maak een rapport op.
Mensen zullen altijd denken dat als je iets repareert (vooral qua software) dit voor altijd gerepareerd is en zullen je de volgende keer weer lastig vallen als het mis is. Dat doen mensen al wanneer je het voor niets doet (vrienden/familie/buren), maar als ze moeten betalen al helemaal (dan vinden ze dat je na een lange tijd maar garantie moet geven).
Ik heb zelf situaties meegemaakt waar mensen een halfjaar nadat ik het gerepareerd heb mij benaderen met de melding dat het weer stuk is en dat ik het dus niet goed heb gedaan (terwijl ze zelf iedere keer op ja klikken en gewoon maar alles downloaden, ow een muziekje dat eindigt op een .exe, gewoon uitvoeren). Ik denk als deze mensen geld hadden betaald ze hier nog veel harder over zouden zeiken.
En "opvoeden" werkt niet. Je hebt een nobel idee, maar ik denk niet dat dat gaat werken helaas. Zeker als er grotere bedragen over tafel gaan (voor een simpele wat oudere pc is 50 euro voor een reparatie al vrij veel en 100 euro zou hij al bijna total loss zijn).
Je moet het misschien richting klanten vergelijken met het kopen van (houten) kozijnen, als je die plaatst, maar nooit onderhoudt zullen ze aftakelen en gewoon wegrotten en krijg je geen garantie. Dus als je niet onderhoudt zal het gewoon kapot gaan, maar of klanten die metafoor snappen...
Pas zei mijn oom dat zijn pc traag was en vond hij het niet leuk dat ik hem (in een ander gesprek) vertelde dat hij zijn digitale camera (ik geloof 1,2 Mega pixels) eens moest vervangen (beide dikke 6 jaar oud), zegt hij doodleuk: "Toen we het kochten was het het beste van het beste, dus waarom zou ik het moeten vervangen, de PC was vroeger toch ook snel dus maak hem maar weer snel." (Uiteraard wel met het nieuwste office pakket erop) Nou dan zakt mijn broek eigenlijk wel een beetje af