Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Comptabiliteit e-mailcliënts Outlook & Groupwise

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zijn functies binnen een e-mailcliënt zoals een leesbevestiging in “MS Outlook” compatibel met andere e-mailcliënts zoals “Novell Groupwise”?
We lopen hier namelijk tegen het probleem aan dat een leesbevestiging gevraagd wordt vanuit een e-mail welke is verstuurd via “MS Outlook”, verzonden naar een gebruiker welke “Novell Groupwise” gebruikt, niet wordt ontvangen.

Het lijkt er dus op dat deze functie wordt genegeerd.

Andersom is het ook het geval dat wanneer er een leesbevestiging wordt gevraagd vanuit een “Novell Groupwise” cliënt, deze wordt genegeerd op een “MS Outlook” cliënt.

Concreet is dus de vraag of je gebruik kan maken van de functie leesbevestiging tussen verschillende e-mailcliënts, of dat deze functie dus juist alleen comptabel is met dezelfde producten.

Verwijderd

Topicstarter
Zijn er ook geen gebruikers die gebruik maken van de Eudora, Pegasus of de Mozilla Thunderbird e-mailcliënt, en problemen ondervinden met het ontvangen van leesbevestigingen, omdat waarschijnlijk het merendeel van de ontvangers "MS Outlook" gebruikt?

In de Groupwise cliënt kan ik namelijk geen compatibiliteitsopties vinden. Voordat ik me in de Groupwise serverconfiguratie verdiep, zou ik graag willen weten of het überhaupt mogelijk is om leesbevestigingen tussen verschillende mailcliënts te kunnen versturen of ontvangen.

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-11 15:51
De manier van bevestigingen sturen is vastgelegd in een rfc:

Wikipedia: Return receipt

Het zou dus moeten werken tussen Outlook en GroupWise.

Dus zou voor alle mail clients die het implementeren op dezelfde manier moeten werken. Volgens deze link kan je het blijkbaar aan of uitzetten op groupwise.

Hail to the king baby!

Verwijderd

Topicstarter
Theorie is één, en na alle artikelen gelezen te hebben zou het inderdaad ook gewoon moeten werken.
Ik kon me al niet voorstellen dat er geen standaard voor was.

Maar in de praktijk werkt het niet. In de Groupwisecliënt heb ik geen DSN opties kunnen vinden (behalve dan de vraag voor een leesbevestiging) en op de GroupwiseServer staan de opties voor DSN aangevinkt.

Om uit te sluiten dat het alleen een Groupwise probleem is, heb ik het volgende nog geprobeerd:
Zojuist heb ik een test gedaan met het versturen van een mail via Pegasus naar MS Outlook, uiteraard ook gevraagd om een leesbevestiging, maar die kwam ook niet aan.

Ook vanuit MS Outlook heb ik een mail gestuurd naar Pegasus (Pegasus en MS Outlook zijn overigens via Pop3 en SMTP (internetmail) ) ingesteld en zijn niet via de Groupwiseserver verbonden, dit kan namelijk met Pegasus Mail).
Dit natuurlijk om uit te sluiten dat het probleem in de Groupwiseserver zit.

Het enige wat ik me dan nog kan voorstellen, is dat mijn lokale SMTP server specifiek DSN verkeer filtert uit de header van e-mails. Of ben ik dan wel heel snel met mijn conclusie?

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 10:54:
Het enige wat ik me dan nog kan voorstellen, is dat mijn lokale SMTP server specifiek DSN verkeer filtert uit de header van e-mails. Of ben ik dan wel heel snel met mijn conclusie?
dat de verzendende server de desbetreffende mailheader gaat filteren lijkt mij totaal onlogisch.
doe eens zowel een DSN als een MDN en kijk de headers na in alle stadia.

• sam.vimes
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-06 08:44
Verwijderd schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 10:54:
[...]
Met outlook kun je twee verzoeken met je bericht meegeven:
  • een DSN-request: [x] Laten weten wanneer dit bericht is bezorgd. Voegt de header Disposition-Notification-To: toe.
  • een MDN-request: [x] Laten weten wanneer dit bericht is gelezen. Voegt de header Return-Receipt-To: toe.
Het honoreren van deze requests is vrijwillig, naar het oordeel van de ontvanger(s) (mens of machine). Het DSN-request wordt normaliter verwerkt door de MTA's, de mailserverprogrammatuur die het bericht doorzendt, ontvangt en opslaat. Het MDN-request wordt gehonoreerd door de mail-client van de gebruiker. De meeste clients hebben dit laatste standaard uit staan, of er wordt expliciet toestemming (d.m.v. een pop-up) gevraagd aan de gebruiker of er een leesbevestiging mag worden verstuurd, omdat het een inbreuk op de privacy is als er zonder waarschuwing een leesbevestiging wordt verstuurd. Denk maar aan de gevolgen als een spammer om leesbevestigingen gaat vragen. Ik denk dat om die reden de bezorgbevestiging bij de meeste MTA's ook uit zal staan.

Het DSN-erquest wordt soms zelfs gehonoreerd door relays: als ik vanaf mijn bedrijfspc een e-mail met DSN-request verstuur naar mijn gmail-account krijg ik van de mailserver van het bedrijf:
This is an automatically generated Delivery Status Notification.
Your message has been successfully relayed to the following recipients, but the requested delivery status notifications may not be generated by the destination.

[ Voor 13% gewijzigd door sam.vimes op 20-03-2009 11:30 . Reden: DSN bij relay ]

Verwijderd

Topicstarter
Hoewel ik het vervelend vind om een oud topic weer op te pakken, lijkt me dit nu wel het beste;
sam.vimes schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 11:16:

Met outlook kun je twee verzoeken met je bericht meegeven:
  • een DSN-request: [x] Laten weten wanneer dit bericht is bezorgd. Voegt de header Disposition-Notification-To: toe.
  • een MDN-request: [x] Laten weten wanneer dit bericht is gelezen. Voegt de header Return-Receipt-To: toe.
Het is net omgekeerd zoals sam.vimes vertelde; namelijk een DSN request voegt de regel "return-receipt-to: (email) toe
En het MDN request voegt de regel "disposition-notification-to: (email) aan de header toe.

Wanneer ik vanuit Groupwise vraag om een leesbevestiging, wordt de MDN regel niet toegevoegd in de header van de uitgaande mail.

Wanneer ik vanuit MS Outlook 2003 vraag om een leesbevestiging, wordt de MDN regel wel toegevoegd aan de header.
Als deze email wordt ontvangen door een Groupwise client, wordt de MDN regel genegeerd en krijg ik geen optie om een leesbevesting te versturen.

Ligt dit nu aan de configuratie van Groupwise dat deze niet overweg kan met deze regels? Default zullen toch alle mailclients moeten kunnen werken met deze standaard DSN en MDN regels?
Pagina: 1