Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASF86
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-06 15:34
Na het web te hebben gespeurd en verschillende drivers te hebben geïnstalleerd plaats ik deze vraag hier. Sinds een jaar gebruik ik de MSI HD3850 grafische kaart met veel plezier. Ik had er naast mijn monitor ook altijd mijn full-hd tv aan hangen. Hiervoor gebruikte ik hem altijd in de combinatie 1680x1050 (resolutie monitor, hoofdscherm) en dan het bureaublad uitgebreid naar het tweede scherm 1920x1080 (Samsung full-hd tv).

Sinds twee maanden heb ik mijn monitor ingeruild van een 20" naar een 24" scherm (resolutie 1920x1200). Alleen hapert nu de grafische kaart als ik tussendoor mijn HD TV aan doe, wat voorheen nooit gebeurde. Het scherm flikkert een paar keer en de resolutie van de monitor wordt terug gebracht naar 1920x1080. Het blijkt dat, als mijn HD TV uit staat, deze ook uit staat in de instellingen van de grafische kaart, wat misschien logisch is? Waarom deed hij dit voorheen dan niet als de HD TV wel uit stond? Zodra ik mijn HD TV aan doe, dan springt de kaart over naar clone mode in plaats van extended mode voor de twee schermen (ook als ik deze instelling heb opgeslagen). Daarbij raakt de kaart nog eens instabiel en ik heb wel vaker meegemaakt dat het systeem daardoor vastloopt (wat voorheen nog nooit voorkwam).

Na meerdere driver updates en weer de oude terug te hebben gedaan bleek het probleem niet opgelost te zijn. MSI zijn eigen drivers dateren nog van 2008 terwijl de nieuwste drivers van ATI (2009) het wel doen, alleen kan ik dan plotseling geen tweede scherm meer inschakelen, ook al staat de HD TV aan ;(

Intussen ben ik het steeds terugzetten van de resolutie van mijn monitor van 1920x1080 naar 1920x1200 nogal zat geworden en al helemaal als het systeem vastloopt. Wie weet toevallig een handige oplossing hiervoor? Of doe ik iets verkeerds?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk persoonlijk zelf dat de resolutie op 2 schermen te hoog is en dat je videokaart dit niet kan verwerken.
Probeer eens een andere videokaart.
en gebruik DVI-D of VGA?

Groet,
Joey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASF86
Verwijderd schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 11:37:
Ik denk persoonlijk zelf dat de resolutie op 2 schermen te hoog is en dat je videokaart dit niet kan verwerken.
Probeer eens een andere videokaart.
en gebruik DVI-D of VGA?

Groet,
Joey
Beide schermen draaien via de DVI uitgang, waarbij de HD TV op de HDMI ingang staat via een DVI-HDMI kabel. Vreemd genoeg draait alles wel prima nadat beide schermen weer juist zijn ingesteld. 1080p films lopen gewoon op beide schermen goed (niet tegelijk uiteraard).
Hm, andere videokaart heb ik jammer genoeg hier niet liggen...wellicht dat ik ergens dit jaar toch een andere kaart koop. Het lijkt mij dat dit eerder een driver/software fout is? Of werkt de kaart nu dan echt op zijn uiterste met deze twee schermen? :?

Edit: Het is trouwens een MSI HD3850, 512 MB grafische kaart.

[ Voor 3% gewijzigd door ASF86 op 12-03-2009 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:44
Had je je oude scherm ook via DVI aangesloten of via VGA? Het zou kunnen zijn dat de DVI handshake tussen je videokaart en je (nieuwe) monitor niet helemaal lekker loopt? Ik heb vaker zien gebeuren dat schermen zelfs met meegeleverde DVI kabels gewoon niet of niet goed werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASF86
UTwizard schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 11:53:
Had je je oude scherm ook via DVI aangesloten of via VGA? Het zou kunnen zijn dat de DVI handshake tussen je videokaart en je (nieuwe) monitor niet helemaal lekker loopt? Ik heb vaker zien gebeuren dat schermen zelfs met meegeleverde DVI kabels gewoon niet of niet goed werken.
Nee, ik gebruik exact dezelfde kabels als ik voorheen had gebruikt. Enig verschil is nu dus dat er een andere monitor aan hangt. Ik zal eens kijken of de meegeleverde DVI kabel van het 24" scherm verandering erin brengt.