Toon posts:

Dolby Set storing: geluid van Dolby valt af en toe weg?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik ben nieuw op dit forum dus weet precies of ik hier mijn ei kwijt kan. Ik ben zelf student en heb van m'n typische studenten-salarisje onlangs een simpel, goedkoop 5.1 dolby setje van Qware gekocht. Nou zocht ik ook niets spectaculairs, dus kon ik wel door met Qware. Ik had een aantal jaren terug ook al een setje gekocht van Qware, en dat werkte prima tot kort geleden. Vandaar de nieuwe aanschaffing.

Bij mijn oude set wilde het regelmatig voorkomen dat het geluid van de dolby uitviel en hij weer gewoon terugsprong op het geluid van de tv (wat natuurlijk op 'zacht' staat). Dit gebeurde om de 10 seconden en was natuurlijk enorm vervelend. Het setje heeft het voorheen altijd prima gedaan zonder problemen, maar pas naardat ik mijn kamer opnieuw heb ingericht werkte het apparatuur niet meer goed.

Vandaar dat ik een nieuw setje kocht. Dit stelde ook niet veel voor maar was in kwaliteit gelijk aan zijn voorgangen dus prima voor mij. Tot mijn verbazing gebeurde met dit setje precies hetzelfde. Het lag dus niet aan mijn oude dolby setje.

Nu moet ik erbij vertellen dat de dvdspeler die ik gebruik, en xbox 360 zelf geen uitgangen hebben voor dolby surround, dus sluit ik het dolby setje achter mijn tv aan op de 'aux' uitgang. Heeft het ook altijd prima gedaan.

Nou denk ik dat met het verschuiven van mijn tv er iets met de tv mis is gegaan. Of moet ik het eerder zoeken in de tulip aansluitingen van mijn xbox 360 en dvd-speler. Ik moet erbij vertellen dat als ik gewoon tv kijk, de dolby helemaal perfect werkt zonder storing. Maar zodra ik hem gebruik op de xbox valt ie continu weg. Ik weet niet waar ik het moet zoeken?

Heeft iemand enig idee, en mocht ik op dit forum verkeerd zitten, waar moet ik dan heen? Alvast enorm bedankt voor eventuele hulp.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-02 23:56

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Verwijderd schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 00:54:
Nu moet ik erbij vertellen dat de dvdspeler die ik gebruik, en xbox 360 zelf geen uitgangen hebben voor dolby surround, dus sluit ik het dolby setje achter mijn tv aan op de 'aux' uitgang. Heeft het ook altijd prima gedaan.
Wat voor uitgangen hebben ze dan wel en met wat voor kabels zit het nu aangesloten op je TV?
En aan dat Qware setje?

Je kan toch gewoon de tulp uitgangen van zowel je DVD speler en XBox op de daarvoor bestemde ingangen van je nieuwe Qware setje aansluiten? Daar hoeft je TV toch niet tussen te zitten?
Of heeft dat ding niet een setje extra ingangen?

Alles kan stuk.

Verwijderd

Topicstarter
Omdat ik niet zo technisch aangelegd ben, heb ik hieronder maar van een aantal dingen foto's gemaakt zodat je het beter kan begrijpen. Anders sla ik wartaal uit:P

Dit is het nieuwe dolby setje van Qware, no big deal I know:
http://img25.imageshack.us/img25/5949/dsc00372s.jpg

Dit is de achterkant van de subwoofer. Hier zie je dat alleen de stekkers van de boxen er in kunnen, en drie opties bovenin. Ik heb momenteen alleen de onderste in gebruik, die uitloopt op een witte en rode tulp stekker die achterin mn tv gaat.
http://img25.imageshack.us/img25/8430/dsc00374v.jpg
http://img25.imageshack.us/img25/2120/dsc00375u.jpg

Dit is de achterkant van mijn tv, de bovenste stekker zijn de 3 tulp stekkertjes waarmee mn xbox met de tv verbonden wordt. en de onderste twee zijn de 'aux' stekkertjes waar ik het net over had, die weer vast zitten in de "front (stereo in)" opening op de subwoofer.
http://img25.imageshack.us/img25/994/dsc00376t.jpg

En dit is de achterkant van mijn oude dolby setje. Hierbij zaten alle boxen in de onderste openingen, en twee rode/witte tulp stekkers in de tv of aux opening (maakte niets uit qua geluid). Deze stand heeft het maandenlang prima gedaan, maar sinds de 'verbouwing' is het mis gegaan. Vandaar dat ik denk dat het aan mijn tv ligt, maar dan weet ik niet wat ik moet doen?
http://img25.imageshack.us/img25/4497/dsc00377e.jpg
http://img25.imageshack.us/img25/7637/dsc00378htk.jpg

Mijn excuses voor de omslachtigheid, maar ik weet niet hoe ik het anders het beste kan omschrijven. Alsnog bedankt!

• remco_k

remco_k

De manier waarop je het nu aan hebt gesloten, lijkt me dat je alleen L en R voor geluid hebt en dat de rest het niet doet?
(aangezien Rear en Cnt/Sub niet aan zijn gesloten).

Verder denk ik dat het probleem in je TV zit.

Alles kan stuk.

Verwijderd

Topicstarter
Dat denk ik dus ook. Want als ik mn dolby net aanzet, doet hij t de eerste paar minuutjes wel (alle boxen werken) maar begint daarna te storen. Ik denk ook dat er ergens in mn tv een storing zit, maar heb geen idee waar te zoeken...

• remco_k

remco_k

Nou, gewoon niet zoeken. Gezien het gebrek aan technische kennis moet je niet verder willen kijken dan je nu doet.
Er lijkt gewoon iets defect aan je TV. Stel dat even vast door het geluid van de XBOX even rechtstreeks aan te sluiten op die QWare set. Als dat goed blijft werken, dan weet je genoeg.

ps. Blijft de opmerking openstaan dat ik denk dat je alleen L en R voor wat hoort en niet op de surround, center en sub kanalen?

Alles kan stuk.

Verwijderd

Topicstarter
remco_k schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 13:16:
Nou, gewoon niet zoeken. Gezien het gebrek aan technische kennis moet je niet verder willen kijken dan je nu doet.
Er lijkt gewoon iets defect aan je TV. Stel dat even vast door het geluid van de XBOX even rechtstreeks aan te sluiten op die QWare set. Als dat goed blijft werken, dan weet je genoeg.

ps. Blijft de opmerking openstaan dat ik denk dat je alleen L en R voor wat hoort en niet op de surround, center en sub kanalen?
Bedankt voor je reactie. Maar zoals ik al zei heeft het huidige setje (en zijn voorganger) het altijd prima op deze stekker-stand gedaan. Nooit klachten gehad. Het is pas sinds de verbouwing van mn kamer dat het geluid continu uitvalt. Ik denk zelf ook dat het probleem aan mn tv ligt, maar heb geen idee waar of wat ik er aan moet doen. Ik kan slechts mn tv openbreken.

Wat ik eventueel wel zou kunnen doen is het gehele setje, incl dvd speler en xbox aansluiten op een andere tv en kijken of het probleem zich blijft voordoen. Zo niet dan heb ik in ieder geval bevestiging dat het daadwerkelijk aan de tv ligt.

Toch vreemd dat het dolby setje altijd prima werkt als ie gewoon op een tv kanaal staat, maar blijft haperen zodra ik hem op een dvd of xbox kanaal zet. Alsnog bedankt voor de reactie en ik ga vanmiddag het even op een andere tv proberen en laat het nog wel weten.

Verwijderd

Topicstarter
als ik mijn tv-kabel eruit trek, dan werkt mn dolby gewoon perfect. vreemd...
Pagina: 1