Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-03 13:38
Specs:

Asus P5QL-E bordje (ICH10R) met 2 x een Seagate ES2 500 GB. Processor Q9400, 4 GB (2 x 2) Kingston 667 RAM. Windows XP pro 32-bits.

Ik had gekozen voor de Seagate omdat de WD RE3 schijven uitverkocht waren... Erg veel spijt van! Het waren dus de bekende schijven met het firmware-probleem (zie beneden) maar dat zou opgelost moeten zijn.

Direct na installatie ging alles goed, inclusief het installeren van servicepacks, software etc. maar na enkele dagen gebruik en het installeren van veel uitgebreide pakketten (Adobe CS3) werd het systeem instabiel. Meestal al tijdens het laden van het profiel een BSOD. Dit in het standaard profiel, maar later ook op de administratorsaccount.

Het volgende is al geprobeerd:

- Moederbord vervangen door andere van hetzelfde type
- BIOS update
- Vervangen processor door Q8200 (dit ging heel even goed)
- Vervangen voeding
- Vervangen geheugen door 2 x 1 GB
- Vervangen geheugen door 1 GB (enkele module)
- Update firmware schijven (bleken inderdaad de
(Ik heb daarbij de data op de schijven laten staan; later als test ook nog een image naar de schijven gekopieerd na de firmware-update maar dit hielp niet)
- Vervangen schijven door 2x 500 GB Samsung F1 en clonen met Acronis True Image
- Chkdsk (heeft fouten gerepareerd)

Elke keer weer... een BSOD. STOP 0x0000005E is de meest voorkomende maar ook IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL (oid) en nog weer andere komen voor.

Onder Ubuntu (live CD, 8.04 LTS 64-bits) is het systeem zeer stabiel, ook onder Memtest86.

Nu heb ik de schijven uit de RAID1-array gehaald. Single is er geen probleem! Lijkt dan toch met disk i/o te maken te hebben. Gek dat onder BartPE en Acronis True Image er geen enkele fout optreedt.

Andere software: Norton 360 (jah... don't ask, de PC is van iemand anders)

De eigenaar wil heel graag een RAID1-setup. Maar... Wat ik nu geprobeerd heb is het toevoegen van de tweede schijf onder Windows met de Intel Matrix Storage Manager. Wie weet dat door de tweede schijf te spiegelen (dus geen quick init) de data wel consistent wordt. Tenminste, ik vermoed dat de BSOD's komen door corrupte disk i/o's. Dit omdat de BSOD's meestal tijdens veel schijfactiviteit optreden.

Iemand nog een oplossing / idee waar dit door komt?

[ Voor 10% gewijzigd door pinockio op 11-03-2009 23:25 ]

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:06
Misschien is het raadzaam eventvwr te runnen, waarschijnlijk zegt deze wel wat als er data inconsistentie is. En anders misschien de boel maar in software RAID1 hangen met Windows? Is in principe ook geen probleem, van RAID1 kun je Windows alsnog gewoon booten. Je zult de schijven alleen naar Dynamic moeten converteren volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinockio
In event viewer zie ik voornamelijk System Error - Error Code 100000a.

Ook krijg ik BSOD's waar over een driver wordt gesproken - inmiddels verdenk ik Norton en de bijbehorende netwerk drivers (Firewall) ervan.

Overigens: een schone installatie geeft het probleem niet, maar er is ontzettend veel software geïnstalleerd en het duurt een dag dit opnieuw te installeren.

Het volgende scenario kan ik me voorstellen:

- Begin: weinig i/o, schijven stabiel, systeem stabiel
- Installatie Norton 360: gaat diep in het systeem zitten, veel i/o
- Hierbij komt de zwakte van de ES2 firmware aan het licht, die datacorruptie van o.a. Norton netwerkdrivers teweeg brengt
- Hierna is het systeem instabiel, want zowel de schijven als de drivers zijn corrupt geraakt.

Het oplossen kan door:

- De firmware te updaten
- Een volledig nieuw array aan te maken en images terug te zetten
- Norton360 te verwijderen
- Een schijfcheck uit te voeren

En dan als laatste.... een (andere) virusscanner erop zetten. Ik ben erg huiverig om Norton 360 (v. 2 /2008) er weer op te zetten, want m.i. zijn de problemen daarmee begonnen.

Aan de andere kant... de klant is het gewend en wil het. Moeilijke zaak dus (zoals alles in dit geval).

[ Voor 13% gewijzigd door pinockio op 12-03-2009 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
Norton zou het inderdaad kunnen zijn, maar kijk eerst eens met de Windows Debugger naar de dumps (http://www.microsoft.com/whdc/devtools/debugging/). Laat het een analyse doen en zeer waarschijnlijk vind het de 'dader' wel, als het aan de software ligt.
Wat betreft de firmware, je hebt er toch Samsung schijven inhangen? Of heb je de andere schijven weer teruggeplaatst? En daarvan had je de firmware toch al geupdate?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinockio
Ik zal het eens proberen met de debugger.

Ik heb de Seagate schijven weer teruggehangen. Ben nl. op twee vergelijkbare systemen tegelijk aan het testen om een werkende setup te maken.

De aanbeveling van Seagate was om alle data te verwijderen en het array opnieuw aan te maken na het updaten van de firmware. Dat had ik eerst niet gedaan, later wel om dit als oorzaak uit te sluiten.

Omdat ik elke keer een andere Windows foutmelding krijg heb ik daar niet zoveel vertrouwen in. Ik schaar het dan maar onder de algemene noemer "instabiel systeem" --- meestal is dat een hardwareprobleem zoals geheugen, voeding of harddisk. Nu dat allemaal vervangen is lijkt het een softwareprobleem.

Nieuwe informatie: ook met de nieuwe RAID array werkt het niet, ook zonder Norton (IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL). Wat is dit een waste of time...

Heb een analyze van de minidump gedaan volgens http://www.memecode.com/docs/minidump.php.

De eerste BSOD, 2 maart:

Bugcheck Analysis *
* *

DRIVER_CORRUPTED_EXPOOL (c5)
An attempt was made to access a pageable (or completely invalid) address at an
interrupt request level (IRQL) that is too high. This is
caused by drivers that have corrupted the system pool. Run the driver
verifier against any new (or suspect) drivers, and if that doesn't turn up
the culprit, then use gflags to enable special pool.
Arguments:
Arg1: 00000000, memory referenced
Arg2: 00000002, IRQL
Arg3: 00000001, value 0 = read operation, 1 = write operation
Arg4: 8054b168, address which referenced memory

Debugging Details:
------------------

BUGCHECK_STR: 0xC5_2

CURRENT_IRQL: 2

FAULTING_IP:
nt!ExDeferredFreePool+162
8054b168 893b mov dword ptr [ebx],edi

CUSTOMER_CRASH_COUNT: 1

DEFAULT_BUCKET_ID: DRIVER_FAULT

PROCESS_NAME: explorer.exe

LAST_CONTROL_TRANSFER: from 8054b75f to 8054b168

[ Voor 55% gewijzigd door pinockio op 12-03-2009 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
En dat ook met de Samsung schijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinockio
Daarmee kreeg ik ook BSOD's (dacht ervan af te zijn, maar niet dus).

Gek genoeg ontstond het eerste BSOD (zo blijkt nu) op 2 maart, kort na het installeren van de Grote Van Dale 2008. Ik begin nu te twijfelen aan mijn eerdere diagnose... Heb de woordenboeken maar verwijderd.

Wat er geïnstalleerd is aan unsigned drivers is voor een Epson FireWire printer; deze heeft op een andere PC met SP3 zonder problemen gefunctioneerd.

Uiteindelijk ook nog de processor vervangen door een E5200. Nu draait het wel goed.

Het is me nog steeds een raadsel hoe e.e.a. kan. Ik ga het nog eens uitzoeken.

[ Voor 55% gewijzigd door pinockio op 12-03-2009 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinockio
Dus niks geen debugging en een andere processor geïnstalleerd. Blijft staan dat zowel de Q8200 als de Q9400 gewoon in orde zijn. Maar blijkbaar werkt het niet in combinatie met deze hardware en software. Een vaag probleem dat dus niet te pinpointen viel.

(Voor alle duidelijkheid: de gebruikte Aopen 350W en Xilence 480W voeding zijn meer dan voldoende voor de setup, ook met een quadcore-processor. Bovendien zit op de Q8200 een zelfde stock cooler als op de E5200 wat duidt op een vergelijkbare TDP of in ieder geval geen enorm verschillend verbruik.)

[ Voor 8% gewijzigd door pinockio op 13-03-2009 17:23 ]

Pagina: 1