CAD - Evolvente vertanding / tandwielen tekenen (SW / Rhino)

Pagina: 1
Acties:
  • 6.162 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Hey!

Tekent iemand hier wel eens goeie tandwielen met evolvente vertanding in solidworks of rhino3d? Nog workflowtips of trucs? Of gebruikt men plugins?

Ik moet een tandwiel en tandheugel klussen, ben benieuwd naar ervaringen..

edit: dus niet gewoon een tandwiel met rechte tanden, das een cookie, maar met ronde tanden die goed afwikkelen, dus dat het ook echt klopt:

Afbeeldingslocatie: http://marijn.sharper.nl/T12/assets/images/evoluentejpg.jpg

[ Voor 28% gewijzigd door maratropa op 12-03-2009 14:39 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 10:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Dit is een prima vraag voor Graphics hoor, maar wil je even vertellen wat je zelf al hebt geprobeerd en wat je hebt gevonden? Je mag ook plaatjes posten van wat je tot nu toe gelukt is.

Je vraag had op zich ook in het 3D-topic gemogen gezien het ook om Rhino gaat, maar let's see wat dit voor discussie oplevert.

Ik wil wel even dat je wat meer moeite doet om ons te laten zien dat je er echt mee bezig bent. :)

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bladeslayer
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 04-10 09:30
Hmm lastige zaak om ze echt zelf te tekenen. Je moet zoals je weet met erg veel zaken (hoeken) rekening houden. Heb je wel eens in de toolbox gekeken van Solidworks? Daar staat spur gear met een rack voor de spur gear.

Er zijn overigens wel plugins, maar daarvan ben ik even de naam kwijt :)

www.frees-it.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Ja je hebt gearTRax bijv, maar die heb ik niet :)

En zoals Bladeslayer zegt, om goeie evolvente vertanding te maken die netjes afwikkeld.. is nog best tricky...

Ik zal even naar de SW toolbox kijken..

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In solidworks kan je idd bij toolbox/configure heel veel standaard onderdelen vinden (tandwielen, schroeven, lagers en nog veel meer :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Je bent je bewust van de engelse term "involute gears"?

Via een snelle google voor "involute gears solidworks" krijg ik bijvoorbeeld hier een macro ervoor:

http://www.cnczone.com/forums/showthread.php?t=20351

Weet niks van solidworks, maar je kan het 'ns proberen denk ik.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0X55AA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-05-2023
Verwijderd schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 14:53:
In solidworks kan je idd bij toolbox/configure heel veel standaard onderdelen vinden (tandwielen, schroeven, lagers en nog veel meer :))
Eerste wat ik dacht, wellicht zit er een goede tussen in de library. Leer deze goed gebruiken, want tijd verspillen met zaken te maken die in de bibliotheek zitten is zinloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Ja als ik tijd heb ga ik eerst even kijken wat er al in SW zit, en dan horen jullie het... Ben nog wat basic qua solidworks... :)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLRacing
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:22
Ik heb geen of weinig ervaring met Solidworks maar zo kan het in Catia V5. Volgens mij kan je dezelfde principes gebruiken in Solidworks nl. eerst een standaard geparametriseerd model maken en vervolgens dit naar believen steeds aanpassen ;).
http://gtrebaol.free.fr/doc/catia/spur_gear.html

http://gtrebaol.free.fr/index.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-06 21:58
Ik heb zelf een keer voor een bepaalde serie schroefdraad de boeken erbij gepakt. Met een schets een grove opzet uitgetekend, deze verfijnd en uiteindelijk alle maten met formules afhankelijk van elkaar gemaakt.
Als je het helemaal fancy wilt doen dan kan je ook nog een Design Table gebruiken, hiermee embed je als het ware een excel sheet waarmee je alle maten op kan geven. Het voordeel is dat je hiermee heel makkelijk via die sheet een nieuwe configuratie kan maken, kwestie van regel toevoegen en wat getallen veranderen.
Maar ik zou zeggen dat zo'n ding al wel 'eens' gemaakt is dus kijk wat rond. Oa. http://www.3dcontentcentral.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Ik heb ook een CAD stappenplan gevonden om de "involute" curve te genereren. Vast niet de meest snelle methode, vooral omdat er third party tools zijn maar toch wel handig om te weten

http://www.cartertools.com/involute.html

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is mogelijk exact gevormde evolvente tandwielen te generenen met bijv. Autocad en deze vervolgens te lasersnijden.
Het is uiteraard ook mogelijk om deze om te zetten naar solidworks/step/iges e.d.

Voor mij is dit echter bedrijfsmatig en zijn er kosten aan verbonden.
kijk maar eens op *spam*

[ Voor 6% gewijzigd door RobIII op 06-07-2009 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Verwijderd schreef op maandag 06 juli 2009 @ 15:32:
Het is mogelijk exact gevormde evolvente tandwielen te generenen met bijv. Autocad en deze vervolgens te lasersnijden.
Het is uiteraard ook mogelijk om deze om te zetten naar solidworks/step/iges e.d.

Voor mij is dit echter bedrijfsmatig en zijn er kosten aan verbonden.
kijk maar eens op *spam*
Hoewel zeker goed bedoeld is het niet de bedoeling dat je hier komt om je site/bedrijf te spammen ;)
Zie ook spam.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.