Advies voor aanschaf nieuwe HiFi set

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb gezocht op het forum maar kon niet echt een advies vinden voor hetgene wat ik wil. Ik ga eerdaags verhuizen en wil een compleet nieuw HiFi set aanschaffen.

Uiteraard heb ik mij enigzins verdiept en advies gevraagd bij diverse audio zaken (b.v. RAF Amsterdam) maar echt wijzer word ik niet door alle verkopers die graag iets willen verkopen.

Ik wil een HiFi set van goede kwaliteit waar ik het volgende op aan wil sluiten:
- LCD Full HD TV
- Blue Ray speler
- PS3
- 2x PC
- DJ Set

Nou weet ik dat het een vrij complexer combinatie is aangezien ik dus muziek, films en games door elkaar heen wil gaan gebruiken maar het word ngo complexer

Ik wil in totaal 7 speakers, waarvan er 2 in een andere ruimte staan (deze ruimtes zitten wel aangesloten aan mijn woonkamer). Daarbij wil ik die 2 apart aan en uit kunnen zetten, dus als ik een speaker in de keuken heb wil ik deze uit kunnen zetten en dus afsluiten van de rest van de groep. Dit is een Pre en zeker GEEN must, maar het zou wel mooi zijn

Veel electronica zaken geven aan dat het laatste vrij onmogelijk is voor de prijs die ik er maximaal aan uit wil geven en dat is om en nabij 1000 euro.

Het liefst wil ik alles van 1 merk waarvan mijn voorkeur uit gaat naar Harman Kardon, maar als iemand anders een merk weet wat goedkoper is maar net zo goed dan hoor ik dat graag. Zo gaven ze bij de media markt aan om de volgende combinatie te nemen:

Harman Kardon HKTS 11BQ (379 Eur.)
Yahama RX-663 (549 Eur.)
LG BD 370 (199 eur.)
---------------------------------- +
1127 euro (hier viel zeker nog wat te onderhandelen)

of bij RAF

Harman Kardon Cineparis 7BQ:
Harman Kardon AVR 155
Harman Kardon DVD 29
Harman Kardon HKTS 7BQ
----------------------------------------- +
Advies prijs was 999 euro.

Nu zit bij de 1e set wel 11BQ speakers en een Blue Ray speler.

Dus nu de grote vraag aan jullie, wat is jullie advies voor een prijs rond de 1000 euro met de dingen die ik wil doen. Uiteraard is design ook wel van belang en ik vind dus de Harman Kardon lijn erg mooi maar uiteindelijk draait het om het geluid.

Alvast bedankt!

gr.

Wesley

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noreia
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09-09 19:07
Ik heb zelf de Yamaha 663 en ben zeer tevreden.Mooie geluidskwaliteit en zeer degelijk.Ook goedkoper te vinden via internet.Enig nadeel het heeft maar 2x HDMI in.Maar dat vind ik zelf niet erg.Ik kan alles prima aansluiten.Alternatieven zijn de Onkyo 606 en de receivers van Denon.Waarbij ik gelezen heb dat de Onkyo wat problemen had met de Ps3 (bromgeluiden).Maar het kan zijn dat dit tegenwoordig verholpen zijn.

Op zich zijn de HK 11 of 7 niet slecht.Maar als je ook veel muziek wilt luisteren dan zou ik andere speakers kiezen.Voor filmgeluid zijn ze wel goed.

Mijn tip.Heco Victa's.Een Duits merk dat in Nederland niet zo bekend zijn maar de speakers hebben echt een zeer goede prijs/kwaliteitsverhouding.

Dus deze:
Heco Victa 300 Front
Heco Victa 200 Rear
Heco Victa 100 Center
Heco Victa 25 A Subwoofer

Kost samen ca 570€ + Yamaha 663 ca 420€

Dus voor 1100€ krijg je echt een goed setje.

Kijk eens op kieskeurig.Daar vind je ook meningen over deze speakers.

[ Voor 4% gewijzigd door Noreia op 11-03-2009 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan08
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-07-2023

daan08

PEBKAC

Noreia schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 19:46:
Op zich zijn de HK 11 of 7 niet slecht.Maar als je ook veel muziek wilt luisteren dan zou ik andere speakers kiezen.Voor filmgeluid zijn ze wel goed.
Als iets goed klinkt bij muziek, klinkt het ook goed voor film. Andersom dus ook.. imho.

Kijk ook eens naar merken als Canton. Met een budget van € 1000 voor alles haal je daar best wel goede speakers uit (GLE serie). Grofweg: 200 euro voor een goede bluray speler, 400 voor de versterker, 400 voor speakers.

Receiver: Denon AVR-1709 - 333 euro
Bluray: Sony BDP-S350B - 195 euro

Zo hou je 472 euro over voor speakers 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-09 23:54
bulldoze schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 22:07:
[...]
Receiver: Denon AVR-1709 - 333 euro
Dan moet je de 1909 hebben.

De PS3, Blu-ray speler en 1 PC moet je op HDMI kunnen aansluiten. Van de PS3 en de Blu-ray speler moet je HD Audio kunnen afspelen (doorgegeven via HDMI), gezien je waarschijnlijk een set van goede kwaliteit wil hebben die ook futureproof is.

In deze opstelling heb je tenminste ook nog digitale audio ingangen over, heb je HD audioformaten én hoef je voor de HDMI 1.3 apparaten maar 1 kabel te trekken.

Verder snap ik niet wat je moet met een Blu-ray speler als je de PS3 al hebt... Lijkt mij gewoon weggegooid geld, aangezien er totaal geen meerwaarde inzit t.o.v. de PS3. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bulldoze schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 22:07:
[...]
Als iets goed klinkt bij muziek, klinkt het ook goed voor film. Andersom dus ook.. imho.
Nee.

Veel alles-in-één-setjes klinken voor muziek vaak 'redelijk' maar muziek luisteren wil je er ook niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juicie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-09 17:27
Misschien is het onbekende merk XTZ wel wat om te gaan beluisteren. Deze krijgen lovende kritieken. En zijn niet te duur.

http://www.intosurround.nl

http://www.xtz.se/bilder/produktbilder/89Front_sne700.jpg
http://www.xtz.se/bilder/produktbilder/walnut_sat_sne.jpg
http://www.xtz.se/bilder/produktbilder/center_sne.jpg

Maar de belangrijkste tip is :) ga luisteren. Een goede hifi shop geeft je de mogelijkheid verschillende speakers met verschillende versterkers te proberen. Kies dan de set die jij het best vindt klinken. Daarbij moet je niet afgaan op verkooppraatjes van de verkoper. Ieder persoon is anders dus wat de verkoper goed vindt klinken kan bij jou niet lekker in de oren liggen.

Als ik kan inschatten wat voor muziek je gaat draaien met je DJ set zou ik niet voor melkpakjes met een subwoofer gaan. Eerder twee grote zuilen voor muziek aangevuld met twee boekenplankers en een center voor het surround.

Voor de twee speakers in de keuken zou ik eerder een goedkope losse stereo versterker erbij plaatsen. Dat is toch wel de meest betaalbare oplossing denk ik. Of zou het bij een 7.1 receiver niet mogelijk zijn twee kanalen te gebruiken voor in de keuken? Dan heb je nog de 5.1 over voor in de woonkamer. Dan kun je misschien de digitale ingang instellen op 5.1 surround waarbij dus de twee voor in de keuken niet gebruikt worden. En dat je een analoge ingang gebruikt voor de twee kanalen voor in de keuken, of praat ik nou poep.
Daar kan ik het persoonlijk toch niet helemaal mee vinden :P Wat goed is voor muziek is inderdaad vaak ook geschikt voor film. Bij film mag het echter vaak wat spectaculairder klinken ten koste van geluidskwaliteit of zuiverheid. Hierdoor is lang niet elke home cinema set geschikt als HIFI set. Voor een goede Jazz ervaring is toch een hele andere geluidsklank gewenst als bij het kijken van de laatste James Bond film.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan08
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-07-2023

daan08

PEBKAC

Verwijderd schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 23:49:
[...]Nee.

Veel alles-in-één-setjes klinken voor muziek vaak 'redelijk' maar muziek luisteren wil je er ook niet op.
Waar ik op doelde is dat een set in die zin universeel dient te zijn. Dus als je set niet goed klinkt met muziek en wel met film doe je echt iets fout.
Daar kan ik het persoonlijk toch niet helemaal mee vinden :P Wat goed is voor muziek is inderdaad vaak ook geschikt voor film. Bij film mag het echter vaak wat spectaculairder klinken ten koste van geluidskwaliteit of zuiverheid. Hierdoor is lang niet elke home cinema set geschikt als HIFI set. Voor een goede Jazz ervaring is toch een hele andere geluidsklank gewenst als bij het kijken van de laatste James Bond film.
Draai het eens om, als de hifi set geschikt is als home cinema set, dan heb je toch geen probleem meer.

En ik wens dezelfde zuiverheid bij films persoonlijk. Het spektakel heb ik dan ook (ik wil geen boomy geluid, termen als THX en HT getunede sub). Het is wat anders wanneer je een delicate jazz/vocal set hebt met bijzondere speakers en buizenamps bijvoorbeeld..

5.1 eigenlijk niet combineren met muziek tenzij je uitgaat van een goede 2.0 set en daar 3.1+surround decoding aan toevoegt.

[ Voor 56% gewijzigd door daan08 op 12-03-2009 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Verwijderd schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 18:50:
Beste Tweakers,

Ik heb gezocht op het forum maar kon niet echt een advies vinden voor hetgene wat ik wil. Ik ga eerdaags verhuizen en wil een compleet nieuw HiFi set aanschaffen.

Uiteraard heb ik mij enigzins verdiept en advies gevraagd bij diverse audio zaken (b.v. RAF Amsterdam) maar echt wijzer word ik niet door alle verkopers die graag iets willen verkopen.

Ik wil een HiFi set van goede kwaliteit waar ik het volgende op aan wil sluiten:
- LCD Full HD TV
- Blue Ray speler
- PS3
- 2x PC
- DJ Set

Nou weet ik dat het een vrij complexer combinatie is aangezien ik dus muziek, films en games door elkaar heen wil gaan gebruiken maar het word ngo complexer

Ik wil in totaal 7 speakers, waarvan er 2 in een andere ruimte staan (deze ruimtes zitten wel aangesloten aan mijn woonkamer). Daarbij wil ik die 2 apart aan en uit kunnen zetten, dus als ik een speaker in de keuken heb wil ik deze uit kunnen zetten en dus afsluiten van de rest van de groep. Dit is een Pre en zeker GEEN must, maar het zou wel mooi zijn

Veel electronica zaken geven aan dat het laatste vrij onmogelijk is voor de prijs die ik er maximaal aan uit wil geven en dat is om en nabij 1000 euro.

Het liefst wil ik alles van 1 merk waarvan mijn voorkeur uit gaat naar Harman Kardon, maar als iemand anders een merk weet wat goedkoper is maar net zo goed dan hoor ik dat graag. Zo gaven ze bij de media markt aan om de volgende combinatie te nemen:

Harman Kardon HKTS 11BQ (379 Eur.)
Yahama RX-663 (549 Eur.)
LG BD 370 (199 eur.)
---------------------------------- +
1127 euro (hier viel zeker nog wat te onderhandelen)

of bij RAF

Harman Kardon Cineparis 7BQ:
Harman Kardon AVR 155
Harman Kardon DVD 29
Harman Kardon HKTS 7BQ
----------------------------------------- +
Advies prijs was 999 euro.

Nu zit bij de 1e set wel 11BQ speakers en een Blue Ray speler.

Dus nu de grote vraag aan jullie, wat is jullie advies voor een prijs rond de 1000 euro met de dingen die ik wil doen. Uiteraard is design ook wel van belang en ik vind dus de Harman Kardon lijn erg mooi maar uiteindelijk draait het om het geluid.

Alvast bedankt!

gr.

Wesley
Ik heb de HKTS 11 en er komt echt geweldig geluid uit, vooral bij films!!!
De buren zijn er niet altijd even blij mee, maar ja ;)

Keuze hkts 7 of 11? Zeker 11...
De subwoofer is daar 200, ipv 100 watt...

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Juicie schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 23:52:

Voor de twee speakers in de keuken zou ik eerder een goedkope losse stereo versterker erbij plaatsen. Dat is toch wel de meest betaalbare oplossing denk ik. Of zou het bij een 7.1 receiver niet mogelijk zijn twee kanalen te gebruiken voor in de keuken? Dan heb je nog de 5.1 over voor in de woonkamer. Dan kun je misschien de digitale ingang instellen op 5.1 surround waarbij dus de twee voor in de keuken niet gebruikt worden. En dat je een analoge ingang gebruikt voor de twee kanalen voor in de keuken, of praat ik nou poep.
Ik heb de HK AVR350. Dat is een 7.1 set, maar daarnaast kan ik ook zone 2 boxen aansluiten...
Zit ook een hele aparte afstandsbediening bij voor een andere kamer dus, standaard ondersteund.

Ik heb dus de HK AVR350
HK DVD 39
HKTS11BQ (piano zwart dus)

Waarom?
Groot pluspunt is het design, het staat midden in het zicht in de woonkamer, dus het moet niet zo'n zilver hok zijn, dus deze is antrasiet/zwart.
Hij scaled alles up naar 1080P. Ondersteund HDMI 1.3. En het geluid vind ik super, beter dan zo'n bose 321 set iig.
En dat voor een totaalprijs van 1182 euro, destijds...
FrenzyFreak schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 23:21:
Verder snap ik niet wat je moet met een Blu-ray speler als je de PS3 al hebt... Lijkt mij gewoon weggegooid geld, aangezien er totaal geen meerwaarde inzit t.o.v. de PS3. 8)7
Nou toch wel, mijn PS3 speelt lang niet alle gebrande dvd's af. En mijn Harman Kardon DVD 39 wel.
Vorig weekend ook weer, gewoon een dvdtje met nero gebrand en de PS3 wil hem niet afspelen. Error niet te lezen oid.
De DVD 39 daarentegen had er geen enkel probleem mee! Qua functies zijn ze wel gelijk, maar de PS3 heeft blu ray, dat is wel een groot pluspunt, maar voor dvd's ben ik blij dat ik er een normale dvd speler bij heb!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Super bedankt, kijk met dit soort antwoorden kan ik wel wat!

Ben alleen wel in een dubio geraakt, ik vind design toch ook wel belangrijk maar qua geluid ben ik ook heel erg kritisch. Ik ben er dus achter gekomen, ook op de verhalen van jullie en andere op het forum, dat dat niet samen gaat helaas.

Ik zal dus een afweging moeten maken op geluid of design en dan heb ik het met name over de boxen. De HECO Victa boxen die Noreia aangeeft zijn qua design niet zo interessant en zien er eerder outbollig uit, ik geloof overigens wel dat hier veel beter geluid uit komt dan de boxen van de HKTS 11.

Wat betreft de PS3 en BlueRay speler is inderdaad een overkill, maar ik ben een beetje verwend en die PS3 maakt soms zo een herrie tijdens het film kijken dat ik een aparte BlueRay speler wil aanschaffen ;)

Het probleem bij het langs gaan van diverse audio zaken is dat ze je zo snel mogelijk iets willen verkopen, dit komt niet altijd ten goede van de informatie die de verkoper geeft. Geloof het of niet maar ik had de beste ervaring bij de Media Markt, de jongen die daar werkte was enthiousast en liet alle verschillen zien en horen.

Mochten jullie nog meer adviezen willen geven, graag uiteraard! Waarschijnlijk zal ik rond eind Maart een beslissing nemen.

gr.

Wesley

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:26

BCC

Cambridge Audio heeft met Incognito een relatief goedkope, maar erg goede multi-room oplossing:
http://www.cambridgeaudio.com/content.php?COID=96 (over UTP). Iets om te bekijken?

[ Voor 4% gewijzigd door BCC op 12-03-2009 08:37 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juicie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-09 17:27
dfrenner schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 08:26:
En het geluid vind ik super, beter dan zo'n bose 321 set iig.
Alles klinkt beter als het Bose 321. Zeker als je in de zelfde prijs categorie iets zoekt. Maar laten we er geen anti Bose topic van maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Juicie schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 23:53:
[...]

Alles klinkt beter als het Bose 321. Zeker als je in de zelfde prijs categorie iets zoekt. Maar laten we er geen anti Bose topic van maken ;)
Ik heb er verder niet zo veel verstand van, ik vond die bose op zich ook wel gaaf. Ik wilde namelijk eerst de bose, maar die speelde geen gebrande dvd's af. Daarom ben ik verder gaan kijken. En de Harman Kardon sprak me erg aan, door alle opties en design. Maar het geluid is echt super, en als je wil kan je het hele rijtje mee laten genieten! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:27
Ik zou altijd eerder afgaan op mogelijkheden van bijvoorbeeld in dit geval een hele set, maar met name de receiver neem ik aan, dan meegaan in een mening van iemand die tevreden is over een bepaalde receiver.

Het gaat erom dat jij ermee kan doen wat je wilt en of jij hem mooi vind klinken (en ook misschien qua uiterlijk mooi vindt).
Een voorbeeld. Heel veel mensen raden hier Denon aan. Volgens mij zijn er van Denon vaak aanbiedingen, waardoor dit product veel gekocht wordt. Het zijn zeker "waar voor het geld" producten, laat ik dat even wel opmerken. Maar ik denk dat veel mensen het niet kopen vanwege een ervaring die opgedaan is tijdens een uitgebreide selectie voor een oplossing die ze op het oog hebben.

Daarnaast wil ik je erop attenderen dat een receiver het hart van je hele installatie vormt. Wat je aangaf is een multiroom oplossing, dit is op verschillende receivers te vinden.
Zonder je keuze te beinvloeden, want uiteraard moet je dat zelf gaan doen door te gaan shoppen bij een aantal hifi zaken en vooral te gaan luisteren (en ik zou weg blijven bij BCC, maar naar een zaak gaan waar ze verstand hebben) zou ik een oplossing die BCC hierboven (cambridge, kwalitatief goed en veel waar voor je geld) aangeeft een erg goede keuze vinden zeker met multiroom mogelijkheid.
Pagina: 1