In onze Asterisk (op linux) telefonie server heb ik de laatste tijd een probleem dat gesprekken tijdelijk wegvallen en in syslog ik meldingen krijg zoals: "qozap: dropped audio card 1 cardid 0 bytes 17 z1 109 z2 76 fifo 3", dit blijkt te komen omdat er een interrupt (IRQ als ik het goed begrepen heb van de support) gedeeld wordt tussen de Junghanns Quad Bri ISDN kaart en een ander device. in dit geval of de IDE of de S-ata controller (beiden noodzakelijk), de meldingen zijn verder niet relevant voor dit topic.
Hardware specs zover bekend:
Asus P5b-vm do Retail
Intel CORE 2 QUAD Q6600 2.4GHZ SKT775 FSB1066 2X4MB CACHE BOXED IN (CORE2Q)
2x Kingston 1024MB 800MHZ DDR2 DIMM NON-ECC CL4 (5-5-5-15) NS (NMS)
Junghanns Quad BRI PCI ISDN Kaart
1 CF IDE Kaart (boot)
Software Raid (mirror) met 3 s-ata schijven (data)
Het doel is om de Junghanns PCI ISDN kaart zijn eigen irq/interrupt ruimte te geven zodat een ander device niet kan storen met de telefonie. Om dit te bereiken heb ik op het moederbord al alle mogelijke nutteloze devices (usb, audo, firewire etc) uit proberen te zetten zodat dat niet zou verstoren. Helaas bleef het probleem en blijkt volgens cat /proc/interrupts er op allebei de beschikbare PCI sloten ook een ander apparaat te zitten (s-ata of ide controller). Ook het unloaden van de IDE drivers heeft niet het gewenste effect gehad en zelfs er voor gezorgd dat de kernel segfault (ging niet helemaal netjes)
Nu heeft Junghanns en onze leverancier aangegeven dat het het verstandigst was om een nieuw moederbord aan te schaffen, maar geen van beiden kon aangeven wat een verstandige keuze was. Helaas geven fabrikanten vaak weinig informatie af over wat hun moederborden kunnen met interrupts en IRQ's en dergelijke en heeft de Asus support desk mij hier ook weinig meer over kunnen vertellen. Onze leverancier heeft het volgende bord aangedragen: Asus P5QL SE maar de support van Asus snapte weinig van mijn vraag over de interrupts en dergelijke.
Ik vroeg mij dus af of het mogelijk is om:
- Het huidige moederbord dermate te tweaken dat het een PCI slot zijn eigen IRQ/Interrupt geeft
- Het aangeboden Asus moederbord de gewenste feature heeft
- Een compleet ander moederbord te vinden die een PCI bord wél zijn eigen IRQ/interrupt kan geven.
Hardware specs zover bekend:
Asus P5b-vm do Retail
Intel CORE 2 QUAD Q6600 2.4GHZ SKT775 FSB1066 2X4MB CACHE BOXED IN (CORE2Q)
2x Kingston 1024MB 800MHZ DDR2 DIMM NON-ECC CL4 (5-5-5-15) NS (NMS)
Junghanns Quad BRI PCI ISDN Kaart
1 CF IDE Kaart (boot)
Software Raid (mirror) met 3 s-ata schijven (data)
Het doel is om de Junghanns PCI ISDN kaart zijn eigen irq/interrupt ruimte te geven zodat een ander device niet kan storen met de telefonie. Om dit te bereiken heb ik op het moederbord al alle mogelijke nutteloze devices (usb, audo, firewire etc) uit proberen te zetten zodat dat niet zou verstoren. Helaas bleef het probleem en blijkt volgens cat /proc/interrupts er op allebei de beschikbare PCI sloten ook een ander apparaat te zitten (s-ata of ide controller). Ook het unloaden van de IDE drivers heeft niet het gewenste effect gehad en zelfs er voor gezorgd dat de kernel segfault (ging niet helemaal netjes)
Nu heeft Junghanns en onze leverancier aangegeven dat het het verstandigst was om een nieuw moederbord aan te schaffen, maar geen van beiden kon aangeven wat een verstandige keuze was. Helaas geven fabrikanten vaak weinig informatie af over wat hun moederborden kunnen met interrupts en IRQ's en dergelijke en heeft de Asus support desk mij hier ook weinig meer over kunnen vertellen. Onze leverancier heeft het volgende bord aangedragen: Asus P5QL SE maar de support van Asus snapte weinig van mijn vraag over de interrupts en dergelijke.
Ik vroeg mij dus af of het mogelijk is om:
- Het huidige moederbord dermate te tweaken dat het een PCI slot zijn eigen IRQ/Interrupt geeft
- Het aangeboden Asus moederbord de gewenste feature heeft
- Een compleet ander moederbord te vinden die een PCI bord wél zijn eigen IRQ/interrupt kan geven.
[ Voor 9% gewijzigd door BarthezZ op 11-03-2009 18:16 . Reden: Offerte gevonden -> Specs aangevuld ]