USB V-cable

Pagina: 1
Acties:

• a_rated
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16-02 11:02
Dus ik heb net een Maxtor Basics External HD gehaald. En krijg er dus een USB v-kabel bij.

Nu vraag ik me af waar dit nou voor dient... Op de een staat POWER en de ander POWER+DATA en
bij de quick start guide, staat erbij dat eerst de POWER moet worden aangesloten en dan pas POWER+DATA en mini-usb naar HD.

Nouja, leuk en aardig..., maar de harde schijf werkt al als ik alleen maar POWER+DATA en mini usb aansluit.
Dus vandaar dat ik me afvraag waar het voor dient, voordat ik iets fout doe. Lijkt me ook zo onhandig twee usb connecties aansluiten. In de handleiding kan ik er niks over vinden...

Verwijderd

De ene is voor de stroomtoevoer alleen en de ander voor de second stroomtoevoer + datagegevens.

Elk USB slot levert maar tot op 500Ma en iets dat meer dan 500Ma nodig heeft heeft meerdere verbindingen nodig. :)

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:34
Lijkt me vrij logisch toch? De power-kabel is om ervoor te zorgen dat de harde schijf stroom krijgt en de power+data-kabel zorgt voor zowel stroom als voor de data-overdracht. Het kan best zijn dat ie al werkt met enkel de power+data-kabel erin, maar waarschijnlijk werkt ie dan niet op z'n snelst, omdat ie dan gewoonweg wat meer stroom nodig heeft.

The devil is in the details.

• a_rated
Verwijderd schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 17:23:
De ene is voor de stroomtoevoer alleen en de ander voor de second stroomtoevoer + datagegevens.

Elk USB slot levert maar tot op 500Ma en iets dat meer dan 500Ma nodig heeft heeft meerdere verbindingen nodig. :)
ja dat snap ik, maar het werkt gewoon alleen met de ene usb kabel. Vandaar dat ik het vraag...
gaat het ten koste van de performance of wat?

• a_rated
Hahn schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 17:24:
Het kan best zijn dat ie al werkt met enkel de power+data-kabel erin, maar waarschijnlijk werkt ie dan niet op z'n snelst, omdat ie dan gewoonweg wat meer stroom nodig heeft.
Aha, kijk dit is de antwoord dat ik zocht. :P
In de handleiding niks erover en ook niet over de mogelijke problemen als alleen 1 kabel wordt aangesloten.

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Volgens de USB standaard mag er niet meer dan 500mA van een usb aansluiting af, alleen hangt het van het moederbord af of die dat kan leveren, als die genoeg kan leveren doet hij het gewoon wel. :)

Je hebt kans dat het minder stabiel is.

Die dingen kunnen niet terugclocken, dus snelheid zal niet uitmaken lijkt me trouwens.

[ Voor 15% gewijzigd door Hooglander1 op 11-03-2009 17:28 ]

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Verwijderd

Hahn schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 17:24:
Lijkt me vrij logisch toch? De power-kabel is om ervoor te zorgen dat de harde schijf stroom krijgt en de power+data-kabel zorgt voor zowel stroom als voor de data-overdracht. Het kan best zijn dat ie al werkt met enkel de power+data-kabel erin, maar waarschijnlijk werkt ie dan niet op z'n snelst, omdat ie dan gewoonweg wat meer stroom nodig heeft.
Op z'n snelst is een beetje onzin. Eerder fikken plankjes die niet bestend zijn tegen een piekstroom van groter dan 500Ma door en moet je apparatuur wat gemaakt is voor 2 kabels of groter, ook draaien op 2 kabels, want op 1 alleen is vragen om problemen op goedkopere plankjes.

Immers gaat mijn PDA of mobiele HDD ook niet sneller werken als ik er een extra power bij inprik.

• a_rated
Hmmm, is toch weer onduidelijk hoor.

Heb hier een zooi usb naar mini usb kabels liggen en is toch handiger om dat erbij te pakken
dan die ene usb v-kabel te zoeken.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:41
Sneller werken als je die 2e kabel ook aansluit is flauwekul. De hardeschijf doet het wel, of doet het niet. Als hij het niet doet gaat hij staan tikken als teken dat hij te weinig stroom krijgt.

En bij sommige PC's kun je ook gewoon prima een kabel met maar 1 stekkertje gebruiken, maar soms heb je ook het tweede stekkertje nodig, omdat 1 USB poort niet genoeg power heeft om de hardeschijf aan te slingeren.

En uitfikken valt tegenwoordig wel mee, want volgens mij zijn bijna alle moederbord afgezekerd op de USB poorten.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:34
Een harde schijf die niet genoeg stroom krijgt is niet stabiel en zal daardoor niet zo snel werken als zou kunnen, dat bedoelde ik er meer mee te zeggen.

The devil is in the details.

• Sikkek
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-02 14:33
Hahn schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 17:40:
Een harde schijf die niet genoeg stroom krijgt is niet stabiel en zal daardoor niet zo snel werken als zou kunnen, dat bedoelde ik er meer mee te zeggen.
Dat is grote onzin. De harde schijf heeft de meeste stroom nodig bij het opstarten, als 'ie eenmaal draait is het verbruik minder. Vaak zie je ook dat externe schijfjes de extra power aansluiting ook alleen nodig hebben bij het starten, als 'ie eenmaal draait kun je de extra aansluiting weer loshalen (wel ervoor zorgen dat je schijf bij idle zijn niet stop...)

Een harde schijf die niet genoeg stroom krijg, start gewoonweg niet op.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-02 11:27

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Je kan dus ook gewoon een USB A naar mini B proberen en als het werkt blijven gebruiken. Het is niet alleen afhankelijk van hoeveel stroom je computer kan leveren maar ook van de harde schijf, soms heb je voor de ene schijf wel meer stroom nodig en voor een andere, in dezelfde behuizing niet. Zo'n kabel wordt meestal trouwens een Y-kabel genoemd en niet een V-kabel.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-02 21:40
2.5"-schijfjes heb je in verschillende soorten.
Ik heb er al gezien die 500mA gebruiken, maar ook 600mA, 750mA en 1A.

Afhankelijk van welke schijf je in je behuizing hebt zitten EN afhankelijk van hoeveel stroom je pc levert (sommige geven blijkbaar wat meer dan de officiële standaard) kan je met 1 of met 2 kabels werken.

Ik heb ook al gehad dat 1 kabel het wel doet en een andere niet.

Met andere woorden, Universal Serial Bus, my ass! :P

• a_rated
Bedankt voor de reacties is nu wel duidelijk. Zag in de handleiding dat ze het V-cable noemde vandaar dat ik dat overnam.

Het is nu duidelijk omdat ik dit reactie net heb ervaren bij het gebruik ervan op mijn ps3:
Sikkek schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 15:21:
[...]

Dat is grote onzin. De harde schijf heeft de meeste stroom nodig bij het opstarten, als 'ie eenmaal draait is het verbruik minder. Vaak zie je ook dat externe schijfjes de extra power aansluiting ook alleen nodig hebben bij het starten, als 'ie eenmaal draait kun je de extra aansluiting weer loshalen (wel ervoor zorgen dat je schijf bij idle zijn niet stop...)

Een harde schijf die niet genoeg stroom krijg, start gewoonweg niet op.
Bij gebruik van enkel kabel wou de schijf niet opstarten op mijn ps3, bij gebruik van v-kabel weer wel. Op mijn pc is dat weer geen probleem. Blijkbaar levert deze wel de benodigde stroomsterkte.

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-12-2025
Als ik het goed heb, ligt het ook nog of je hem voor aansluit of op het moederbord via de achterkant.
De voorkant levert als ik het goed heb, niet de gewenste 500Ma. Maar als ie te weinig spanning krijgt, start ie simpelweg nie op.
Pas bij de goede stroomtoevoer en dus de juiste spanning loopt de schijf. Het is niet zo dat je schijf maar 4500 toeren draait als ie geen genoeg stroom krijgt, de motor draait of hij draait niet, zo eenvoudig. De schijf werkt of werkt niet. Je kunt met een niet juiste stroomtoevoer alleen idd wat instabiliteit krijgen.

[ Voor 11% gewijzigd door marquis op 15-03-2009 14:52 ]

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

Pagina: 1