Toon posts:

[access/excel] punten binnen terrein met rare vormen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een terrein dat verdeeld is in verschillende zones. Voor deze zones heb ik de gps/xy-coordinaten van de hoeken.
Een andere dataset bestaat uit punten die in de zones liggen. Hiervan heb ik de coordinaten.

Nou wil ik weten welk punt in welke zone ligt...

Kan iemand me hiermee helpen?

Een voorbeeld:
zone - X - Y - hoeknummer
1 - 10 - 10 - 1
1 - 20 - 10 - 2
1 - 60 - 20 - 3
1 - 60 - 30 - 4
1 - 10 - 30 - 5
2 - 20 - 10 - 1
2 - 90 - 10 - 2
2 - 90 - 30 - 3
2 - 60 - 30 - 4
2 - 60 - 20 - 5

Voorbeeld-punt: (50,15) deze ligt natuurlijk in zone 2, maar hoe bepaal ik dat met excel/access?

Alvast bedankt,
Martijn

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:35

Reptile209

- gers -

Kijk eens naar de uitleg en links in Berekenen of coordinaten binnen een polygoon liggen *, daar wordt een soortgelijk probleem aangepakt.

Zo scherp als een voetbal!

Verwijderd

Topicstarter
Dankjewel voor je reactie, maar nu moet ik dit nog in excel of access weten te implementeren...
(De methoden in die andere discussie begrijp ik wel)

Verwijderd

in de draad waar Reptile209 naar verwijst staat er toch vb-oplossing (van roy-t)?
deze kan zowel in excel als access toegepast worden. als je het als formule wenst toe te passen, het gaat gewoon over het vergelijken van een aantal coördinaten en kan dus gewoon met de booleaanse en vergelijkingsoperators samengesteld worden =als(voorwaarde;waarformule;als(voorwaarde;waarformule;onwaarformule)) of iif in access.

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:35

Reptile209

- gers -

Voor beide programma's zou je de methode kunnen verwerken in een VBA macro die de verschillende gebieden afloopt voor een gegeven punt en aangeeft of dat punt binnen één van de gebieden ligt. Begin daar eens mee, en kom dan eventueel terug met meer gedetailleerde vragen als je er echt niet uit komt.

Zo scherp als een voetbal!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 10:28:
in de draad waar Reptile209 naar verwijst staat er toch vb-oplossing (van roy-t)?
deze kan zowel in excel als access toegepast worden. als je het als formule wenst toe te passen, het gaat gewoon over het vergelijken van een aantal coördinaten en kan dus gewoon met de booleaanse en vergelijkingsoperators samengesteld worden =als(voorwaarde;waarformule;als(voorwaarde;waarformule;onwaarformule)) of iif in access.
Die oplossing is, zoals er ook al aan wordt gegeven, alleen voor rechthoeken...
Omdat ik niet op 1 paard heb gewed (sorry voor het ongeduld :? ) en deze vraag ook bij de discussiegroepen van MS heb gesteld, heb ik ondertussen wel een VB-manier gevonden: hier

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2009 15:33 . Reden: de dollartekens zijn niet nodig ]

Verwijderd

wel een originele oplossing van de ingebouwde windows api te gebruiken.
Pagina: 1