Toon posts:

Computer start op en sluit weer af

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedendag,

Na het zoeken op het forum ben ik helaas niet tot een antwoord gekomen voor mijn volgende vraag:

wat er gebeurde:

De computer stond aan, toen ik thuis kwam had ik ineens een zwart scherm (beeldscherm lampje knipperd)
Ik kon dus niets meer doen, ik reset de computer maar, om opnieuw te beginnen.
Toen gebeurde het volgende:

De computer start op..alle fans slaan aan, en verder hoor ik geen geluiden (piepjes etc)
Maar na enkele seconden (en wederom het beeldscherm dat niet aanslaat)
sluit de computer zelf weer af.
Wat kan ik doen? ik kan nergens inkomen (Bios, Windows, Veilige modus etc)

Dit is mijn computer configuratie:

- Nexus kast (Incl. 400watt Nexus voeding)
- AMD 64 3400+ 2.4 Processor (met zalman cooler)
- Geforce 6600LE Videokaart
- 2GB 400mhz DDR geheugen (2x512MB, 1x1GB)
- Moederbord: MSI K8N Neo
- 5.1 Creative Geluidskaart
- 100GB IDE HDD

Ik hoop dat iemand mij kan helpen, want ik loop een beetje vast.

alvast bedankt voor de hulp
(voor meer info, vraag gerust)

• Yoki1985
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-11 13:24
Heb je de stekker al eens uitgetrokken voor een minuutje of 2 ofzo?

• 14ReD
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-11 09:04

14ReD

Who is General Failure?

Wat voor voeding gebruik je? Kan je misschien een andere voeding van iemand lenen om zo te kijken of dat het probleem is?

Verwijderd

Topicstarter
yoki2007 schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 15:52:
Heb je de stekker al eens uitgetrokken voor een minuutje of 2 ofzo?
Ja heb ik gedaan: zelfde probleem..computer start op (3seconden +/-) en de computer slaat weer uit.
Had tot voorkort geen problemen. geen ratels in de hardeschijf etc.
14ReD schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 15:52:
Wat voor voeding gebruik je? Kan je misschien een andere voeding van iemand lenen om zo te kijken of dat het probleem is?
Ik gebruik een Voeding van Nexus zelf, een 400watt voeding.. Maar ik heb helaas nu niet zo snel iemand die een voeding heeft liggen. maar kan het altijd proberen..hij ruikt ook niet verbrand..hij maakt dus wel contact omdat hij opstart, maar dat is dus ook alles.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2009 15:56 ]

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 30-11 20:53
Dan heb je niet goed gezocht: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter.

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik zou het CMOS geheugen even resetten. Back-upbatterijtje goed/goed contact?

Als dat niet helpt. Alle kaarten eruit behalve video. Die er even uit halen en er opnieuw insteken. Zoveel mogelijk hardware die niet noodzakelijk is loskoppelen. Geheugen er ook opnieuw inzetten. Begin met 1 stripje geheugen. Booten van floppy.

Begin met minimale hardware configuratie. Dan is het aantal mogelijke oorzaken het beperkst. Als dat niet werkt andere videokaart/voeding proberen. Werkt het wel dan breidt je de configuratie geleidelijk weer uit tot je een eventuele boosdoener kunt identificeren.

8)

CJS

Verwijderd

Topicstarter
ok bedankt voor de informatie...ik ga dit alles proberen..mocht het lukken dat laat ik het hier weten...voor mensen die eventueel het zelfde probleem eens tegenkomen.

bedankt voor de reacties tot zover.

Groet,
Fresyl

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb gekeken op de website (en hier in het topic) vernoemde eventuele oplossingen.

Ik heb het volgende gedaan:

- Het bios gereset (doormiddel van een jumper)

Jumper op Jbat1 gezet (aan gegeven in het manual)
Computer opnieuw gestart en er gebeurde weer het zelfde (geen computer die goed opstart)
(ik neem aan dat dit de procedure is, want hoe het moest stond niet in de handleiding precies..alleen welke jumper je moest hebben.)

- Het bios batterij verwijderd voor een korte periode (en powerknop 10sec ingehouden zonder de 220v stekker erin) (kan een lege batterij leiden tot het niet willen opstarten?)
- heb de computer getest zonder videokaart, geluidskaart, geheugen..en om en om weer terug geplaatst.
- gekeken na eventuele kortsluitings mogelijkheden (wat niet het geval was)
- Het viel me ook op dat het lampje voorop de computer direct bij opstarten (rood/oranje) gaat branden
wat kan ik nog doen?
kan de voeding kapot zijn..maar toch even aanslaan? of moet hij dan eigenlijk niets meer doen.
ben een beetje ten einde raad

bedankt alvast

[EDIT]

Waar ik wel mee heb geprutst voor dit probleem zich eigenlijk voordeed was het volgende:

Ik heb de instellingen van de CPU iets opgeschoefd...heb daarna nog gewoon gecomputerd zonder problemen. nog een spel gedaan (crysis) en toen had ik geen problemen gekregen..!
kan dit er toch iets mee te maken hebben?

ik heb met onderstaande dik gedrukte instellingen geprutst..en had hem op captain gezet.

Dynamic Overclocking Technology is the automatic overclocking function, included in
the MSITM’s newly developed CoreCellTM Technology. It is designed to detect the load
balance of CPU while running programs, and to adjust the best CPU frequency
automatically. When the motherboard detects CPU is running programs, it will speed
up CPU automatically to make the program run smoothly and faster. When the CPU is
temporarily suspending or staying in the low load balance, it will restore the default
settings instead. Usually the Dynamic Overclocking Technology will be powered only
when users' PC need to run huge amount of data like 3D games or the video process,
and the CPU frequency need to be boosted up to enhance the overall performance.
Setting options:
[Disabled] Disable Dynamic Overclocking function.
[Private] 1st level of overclocking, increasing the CPU frequency by 1%.
[Sergeant] 2nd level of overclocking, increasing the CPU frequency by 3%.
[Captain] 3rd level of overclocking, also the default value of "Load High
Performance Defaults", increasing the CPU frequency by 5%.
[Colonel] 4th level of overclocking, increasing the CPU frequency by 7%.
[General] 5th level of overclocking, increasing the CPU frequency by 9%.
[Commander] 6th level of overclocking, increasing the CPU frequency by 11%.

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2009 16:13 ]

• Joran
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:36

Joran

<3 natalee

Ja, ik heb dit ook een keer gehad, wat bleek? de powerknop bleef hangen na indrukken, waarna de pc meteen uit ging na het opstarten. Haal je stekkertje eens los van je moederbord en probeer hem aan te zetten door de twee pinnetjes dmv bijv een schroevendraaier te verbinden.

/edit:
Je kan je voeding ook eens testen door de grote stekker van je moederbord af te halen en twee pinnetjes(de groene met een zwarte) te verbinden (in de stekker dus). Hierdoor gaat je voeding stroom geven aan alle devices, ofzo.

plaatje waar je kan zien welke het is: (nummer 14 moet je hebben, met een zwarte, bijv die ernaast)
Afbeeldingslocatie: http://nuigroup.com/?ACT=28&fid=17&aid=74_OlOZDvnZsknygHYd6SE8

[ Voor 45% gewijzigd door Joran op 12-03-2009 16:45 ]

Send me your gameboys

Verwijderd

Topicstarter
jorann schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 16:39:
Ja, ik heb dit ook een keer gehad, wat bleek? de powerknop bleef hangen na indrukken, waarna de pc meteen uit ging na het opstarten. Haal je stekkertje eens los van je moederbord en probeer hem aan te zetten door de twee pinnetjes dmv bijv een schroevendraaier te verbinden.

/edit:
Je kan je voeding ook eens testen door de grote stekker van je moederbord af te halen en twee pinnetjes(de groene met een zwarte) te verbinden (in de stekker dus). Hierdoor gaat je voeding stroom geven aan alle devices, ofzo.

plaatje waar je kan zien welke het is: (nummer 14 moet je hebben, met een zwarte, bijv die ernaast)
[afbeelding]
He!

Bedankt voor je reactie, ik heb beide dingen die je had aangegeven gedaan.

Tip 1: heeft niet gewerkt, heb de hele stekker eruit gehad en alles...maar het bleef fout gaan (direct na het aandoen van de computer begon het lampje direct te branden voor op de computer (rood/oranje))

Tip 2: heb ik ook gedaan, heb de stekker uit het mobo verwijderd en wat gebeurde er: de voeding begon te draaien maar voor de rest niets..neem aan dat dit geen goed teken is?
dus dat dit de boosdoener zou kunnen zijn?!

nogmaals bedankt.

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Geeft ie met alles eruit (ook geheugen en videokaart) behalve de CPU ook geen piep-code? Dat moet dacht ik wel werken. Of een mobo zonder CPU ook piepcodes kan geven weet ik niet.

Slaat een moederbord uit als ie geen processor detecteert? Ziet het moederbord de processor niet? Het kan misschien ook komen door een getriggerde thermische CPU beveiliging. Heeft dat mobo toevallig een losse sensorprobe? Is die goed/goed aangesloten? Ook beveiligingen tegen niet draaiende processorkoelers kunnen evt. parten spelen als het mobo het toerental niet/niet goed uitleest. Koelfanconnectortje/draadjes checken.

Een PSU tester is voor tweakers eigenlijk een must-have. Ik heb een paar jaar geleden ook zo'n tester van Recom gekocht. Die wil je het liefst klaar hebben liggen als je computer zaterdag om 18:00 uur kuren krijgt. Misschien een goed moment om tot aanschaf over te gaan. Meten is weten.

8)

Verwijderd

Topicstarter
CaptJackSparrow schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 17:51:
Geeft ie met alles eruit (ook geheugen en videokaart) behalve de CPU ook geen piep-code? Dat moet dacht ik wel werken. Of een mobo zonder CPU ook piepcodes kan geven weet ik niet.
Ik heb alles losgekoppeld..en toen de PC gestart.
Niets gebeurde..geen geluidjes niets...de computer sloeg wel weer uit.
Slaat een moederbord uit als ie geen processor detecteert? Ziet het moederbord de processor niet? Het kan misschien ook komen door een getriggerde thermische CPU beveiliging. Heeft dat mobo toevallig een losse sensorprobe? Is die goed/goed aangesloten? Ook beveiligingen tegen niet draaiende processorkoelers kunnen evt. parten spelen als het mobo het toerental niet/niet goed uitleest. Koelfanconnectortje/draadjes checken.
de computer was altijd goed, heb nooit problemen gehad met de CPU. ik kan dus ook niet zien of hij word gedetecteerd omdat ik alleen zwart scherm hou.
Het mobo heeft trouwens geen losse sensorprobe.
Alles is na mijn weten goed aangesloten. heb alle stekkertje gecontroleerd en extra aangedrukt.

BTW: weet iemand wat het inhoud als het lampje voor op de computer (een soort cilinder vormpje) direct rood begint te branden zodra ik de computer opstart?
Een PSU tester is voor tweakers eigenlijk een must-have. Ik heb een paar jaar geleden ook zo'n tester van Recom gekocht. Die wil je het liefst klaar hebben liggen als je computer zaterdag om 18:00 uur kuren krijgt. Misschien een goed moment om tot aanschaf over te gaan. Meten is weten.
Wel erg handig ja..wist niet eens dat dit bestond..maar ik dacht misschien dat het zo op te lossen is ofzo, maar het lijkt iets ingewikkelder.

[EDIT]

Als ik het volgende aansluit:

Hardeschijf, videokaart en 1 geheugen balkje...dan gaat het lampje voorop niet branden.
Doe ik er nu mijn DVDbrander bij aan..dan gaat hij branden (en blijft branden)

niet dat het heel veel helpt..want de computer blijft uitslaan.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2009 18:58 ]

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Als het met alleen mobo, cpu en voeding mis gaat dan moet het dus in principe een van die drie componenten zijn. Ik heb persoonlijk wel defecte voedingen en mobo's meegemaakt maar nog nooit een kapotte CPU. Om dat evt. te voorkomen overklok ik ook niet. Ik durf geen uitspraak te doen over de kans op bakken van je CPU door het overklokken. Het liefst zou je dus een andere voeding op dat mobo willen uitproberen. Of uit een ander systeem dat je evt. hebt halen of elders kunnen lenen. En je zou de CPU evt. in een ander mobo willen proberen. Met die twee tests kun je de boosdoener identificeren. Als ik moest gokken zou ik de beschuldigende vinger naar het mobo wijzen. Daarna de voeding. Een mailtje/belletje naar MSI support kan ook geen kwaad natuurlijk. Modernere CPU's hebben voor zover ik weet een interne thermische beveiliging. Een aantal jaren terug ging dat (ook) met externe sensors. De sensor kan ook binnenin het CPU-voetje zitten en onder tegen de CPU aandrukken als ik me goed herinner. Geen idee of dat bij jouw mobo evt. het geval is.

Als je een beetje vriendelijke computerboer met TD in de buurt hebt waar je liefst een bekende klant bent kun je vragen of je even met het spul langs kunt komen. Die hebben wel een PSU testertje of een losse voeding om het mee te testen. Of een mobo om de CPU te testen. Nee heb je...

8)

• Joran
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:36

Joran

<3 natalee

Verwijderd schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 17:46:
[...]

He!

Bedankt voor je reactie, ik heb beide dingen die je had aangegeven gedaan.

Tip 1: heeft niet gewerkt, heb de hele stekker eruit gehad en alles...maar het bleef fout gaan (direct na het aandoen van de computer begon het lampje direct te branden voor op de computer (rood/oranje))

Tip 2: heb ik ook gedaan, heb de stekker uit het mobo verwijderd en wat gebeurde er: de voeding begon te draaien maar voor de rest niets..neem aan dat dit geen goed teken is?
dus dat dit de boosdoener zou kunnen zijn?!

nogmaals bedankt.
Dit betekent in principe dat je voeding het wel doet? Ik zou (als je de mogelijkheid hebt daartoe) eens proberen je voeding op een andere pc aan te sluiten, net als alle andere componenten eigenlijk. Een voor een wegstrepen welke het wel en niet doen.

(die tweede tip was eigenlijk een test of je voeding nog wel de mogelijkheid had om stroom te kunnen leveren, wat dus wel het geval blijkt te zijn)

Send me your gameboys

Pagina: 1