Linux data recovery

Pagina: 1
Acties:

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04-2025
Ik moet data van een schijf halen waar Debian Linux op staat. Dit is een SATA-schijf, en ik hier één systeem staan dat normaal gesproken op Windows draait en waarmee ik de data van de schijf wil recoveren.

Ik heb de schijf in het Windows systeem geplaatst en hij boot nu telkens Linux ipv Windows. Omdat er niks met jumpers te doen valt heb ik even gegoogled, maar daar lees ik alleen dat Windows standaard geboot hoort te worden. Niet dus.

Hoe kan ik de data die op die schijf staat het makkelijkst kopieëeren naar een andere schijf ? Zou iets als een CD-bootable Ubuntu uitkomst kunnen bieden ?

Ik wil niet te gekke dingen doen met die schijf om te voorkomen dat er daadwerkelijk iets verloren gaat.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Stel in de bios even de juiste hdd in als bootdevice :)

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:28

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Voor zover ik weet kan je met een live-cd zoals Knoppix data overzetten :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-02 11:33
Ik ben bang dat je toch met iets van een live cd op zult moeten starten, naar mijn weten kan windows nog geen linux filesystems lezen.

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

Verwijderd

Mits het op een EXT2/3 partitie staat, kan je het uitlezen via Ext2Ifs for windows. Laat je niet misleiden door de naam, het werkt ook met ext3 :)

• mcdronkz
Ah nee inderdaad, je kunt met Windows alleen FAT16, FAT32 of NTFS lezen en schrijven. Goed, Knoppix is aan 't downloaden, hopelijk kan ik daarmee wel het één en ander lezen en het spul op een externe HDD schrijven.

edit: @bootrec: thanks, mocht 't met Knoppix niet lukken dan probeer ik het via die weg.

[ Voor 18% gewijzigd door mcdronkz op 11-03-2009 15:52 ]

• Je Moeder
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-02 12:17
Gewoon met Knoppix/Ubuntu/BartPE booten data op externe schijf kopiëren, et volià!

Mijn specs zijn beter, mijn gadgets vetter, om over persoonlijkheid nog maar niet te spreken.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 18:26
Moet je data "recoveren" of simpelweg kopieren? Als je zegt dat de disk gewoon Linux opstart, ga ik uit van kopieren i.p.v. recoveren. In dat geval kan je toch gewoon Linux van die disk laten opstarten en kopieren naar waar-je-wilt?

• mcdronkz
RemcoDelft schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 15:55:
Moet je data "recoveren" of simpelweg kopieren? Als je zegt dat de disk gewoon Linux opstart, ga ik uit van kopieren i.p.v. recoveren. In dat geval kan je toch gewoon Linux van die disk laten opstarten en kopieren naar waar-je-wilt?
Het zal er om spannen. Ik kreeg Linux inderdaad wel geboot maar bij de disk check krijg ik errors en dergelijke, zag er niet te fris uit. Ik kon even later wel bij m'n bestanden maar het leek me niet te best. Ik ben ook niet zo'n Linux-held dus hoe ik onder Linux in de terminal een externe harde schijf boot moet je me ook niet vragen. Ik hoop dat ik het spul gewoon kan kopiëren onder knoppix.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Nu online

Sebazzz

3dp

Ik zou dan een met ddrecovery of zoiets (zie Search :+ ) een image maken waar je dan later in je dooie gemakkie vanaf kan werken.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• mcdronkz
Tussenstand: met Knoppix geboot, data is te bereiken :D.

Straks even met de externe HDD eraan en hopen dat het goed gaat!

• mcdronkz
Oké, externe harde schijf wordt ook herkent, ik kan alleen geen bestanden kopiëren omdat ik overal (op uitzonderingen na) "permission denied" krijg. Logisch, want ik heb normaal gesproken ook geen rechten om die mappen te openen.

Kan iemand me vertellen hoe ik in Knoppix ervoor zorg dat ik die bestanden toch kan kopiëren?

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:35
chmod -r 777 /mnt/<drive> ? :P

• mcdronkz
Dan ga ik dat even proberen. Ik kreeg net wel iets vreemds toen ik via de GUI de rechten wou aanpassen, het hele systeem viel in één keer uit. Dat kan ook toeval zijn omdat het een beetje een brak systeem is, maar het lijkt me dat er meer aan de hand is. Anyway, ik ga proberen wat je zegt.

edit: werkt!

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:35
en anders kun je voor de veiligheid ook met DD een 1 op 1 kopie van de schijf naar een image file maken, die mountable is.
Voordelen:
- stopt met de juiste commandline opties niet bij schijffouten maar probeert het een aantal keer en schrijft anders een 0 en gaat gewoon door
- een betere backup kun je niet krijgen
- is gewoon te mounten, ideaal voor later terughalen van de data
- geen gedoe met rechten

Nadelen:
- je krijgt een enkele flinke file
- als de schijf of pc halfverwege uitvalt is het mislukt
- je zoekt de data iets minder makkelijk uit dan normaal

edit:
@hierboven: mooi :P

• mcdronkz
Alle bestanden staan weer op de externe HDD. Iedereen hier ontzettend bedankt, ik ga m'n baas vertellen dat 'ie maar een échte systeembeheerder moet inhuren ofzo.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:28

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

mcdronkz schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 16:49:
Alle bestanden staan weer op de externe HDD. Iedereen hier ontzettend bedankt, ik ga m'n baas vertellen dat 'ie maar een échte systeembeheerder moet inhuren ofzo.
offtopic:
Je kan ook vragen voor opslag ;)

Met welk programma / iets heb je het nou voor elkaar gekregen? Misschien handig voor de volgende die dit probleem heeft :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• mcdronkz
Ik heb dit voor elkaar gekregen door de "defecte" schijf met SATA aan een systeem te koppen. Vervolgens heb ik een externe USB harde schijf aan het systeem gehangen en toen geboot op een Knoppix CD.

Binnen Knopix heb ik de bestanden 777 gechmod en alles naar de externe schijf gekopieerd. Ging verrekte makkelijk eigenlijk, hoefde niet zelf schijven te gaan booten of shit.

De schijf gaf op de ubercheape HP server trouwens een SMART error.

[ Voor 8% gewijzigd door mcdronkz op 11-03-2009 17:08 ]

Pagina: 1