Toon posts:

Help laptop gecrashed met belangrijke data

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen,

Graag heb ik jullie advies

Ik heb een Acer Aspire 5650 al zo'n 2,5 jaar oud. mijn videokaart zat al een beetje raar te doen laatste tijd toen heb ik maar de achterkant losgeschroefd en de fan van de videokaart bleek helemaal vol te zitten met stof. Ik heb deze allemaal verwijderd en voelde me net een prof omdat ik direct de oorzaak had achterhaald. Daarna heeft mijn laptop het 2 dagen gedaan tot nu. Opeens was mijn beeld vervormd en ik zag nog net de melding dat mijn videokaart een fout had veroorzaakt. Toen heb ik restart en nu brandt het lampje van mijn powerknop en de fan van de videokaart gaat heel even draaien en dan stopt alles. Hij reageert nergens op. Het scherm blijft zwart. Ik heb heel veel belangrijke data erop (foto's en voor studie).
Wat kan ik het beste doen. Zelf repareren of laten repareren of nieuwe laptop kopen en op een of andere manier de harde schijf van de laptop kopieren (hoe?)

wie o wie heeft tips, voel me beetje paniekerig

bij voorbaat dank

Verwijderd

De harde schijf kan je vrij makkelijk in je gewone PC hangen dmv een verloopje; zorgen dat je boot van je normale harde schijf en dan kan je de data van je laptop-schijf overkopiëren.

• Marmotje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-01 11:07
Er zijn convertors te koop warmmee je je laptop harde schijf in een pc kunt hangen. Zijn in elk computer winkeltje wel te krijgen.

Net te laat ;-)

[ Voor 6% gewijzigd door Marmotje op 11-03-2009 14:45 ]

apt-get moo

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:31

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Het laatste. Repareren is vaak duurder dan een nieuwe laptop. Verder klinkt het niet alsof er een probleem is met de hardeschijf, dus alle data staat daar vast nog wel op. Een hardeschijf is over het algemeen redelijk simpel te verwijderen en er zijn legio spulletjes waarmee je die hardeschijf rechtstreeks op een andere computer aan kunt sluiten en zo alle data kunt kopieren.

-edit-
Met dit dingetje hang je de hardeschijf gewoon aan een USB poort van een willekeurige pc:
http://www.sitecom.com/pr...ductid=546&subgroupid=11#

[ Voor 22% gewijzigd door Janoz op 11-03-2009 14:47 ]

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• remsie
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:19
Een mogelijkheid is de harddisk eruit te halen ( zal wel via een klepje aan de onderkant mogelijk zijn ).
En dan via een adapter als deze via usb op een pc aansluiten, en dan op die manier de data kopieren.
Althans, zo zou ik het doen ;)

Edit: ook weer telaat :P

[ Voor 3% gewijzigd door remsie op 11-03-2009 14:47 ]

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:09
Ik kan het niet vaak genoeg zeggen...

MAAK BACKUPS, MAAK BACKUPS MAAK BACKUPS
Tip, ga naar http://mesh.live.com en gebruik dat voor de allerbelangrijkste (<5GB bestanden).

Ik denk dat je videokaart oververhit is geraakt en wellicht heb je de koeler niet goed aangesloten. Iets anders geformuleerd: Hoe heb je schoon gemaakt?

Ik denk dat er weinig te redden valt aan je laptop helaas. We kunnen nog wat basic onderzoek doen vanaf het forum, maar dit is vaak einde oefening.

Wat betreft de harde schijf: Je kunt het beste een externe behuizing kopen en daar de harde schijf van de laptop in monteren. Dan kun je deze via USB als externe harde schijf gebruiken en alles uitlezen. Heb je ook gelijk een backup disk ;) . Ik hoop dat je in ieder geval van de fout hebt geleerd. Zorg voor backups, zorg dat de belangrijkste bestanden altijd minimaal ergens anders op staan, maar bij voorkeur zelfs op 3 of 4 plaatsen.

Verwijderd

Topicstarter
Hey allemaal bedankt voor de vele reacties. Ik heb de HDD al eruit, ging heel makkelijk.
Dus dat gaat helemaal goedkomen. Alleen mijn portemonnee gaat het wat zwaarder krijgen ;-)

Ik heb het met een doek schoongemaakt (heb bewust niet met de stofzuiger gedaan). Misschien is de reden dat ik heb gerepareerd zonder de accu eruit te halen? Nou ja hij deed het wel daarna (2dagen). Het was toch tijd om een nieuwe aan te schaffen. Ben als een dolle nu een nieuwe aan t zoeken.
Pagina: 1