5.1 set aansluiten op DVD/PC/TV/BD voor 5.1 geluid.

Pagina: 1
Acties:

• BastiaanCM
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09-02 08:49
Ik heb net een nieuwe TV gekocht. Nou heb ik alles omgegooit, en word de TV ook mijn nieuwe PC Monitor.
Daarnaast, zit nu de 360 erop voor Gaming en DVD`s, maar binnenkort komt er ook een BlueRay speler bij.

Ik heb de Logitech G51 Speakerset, een mooie 5.1 set, maar heb nu problemen met het aansluiten ervan.
Sluit ik de speakers op mijn TV aan, en kijk ik een 5.1 DVDtje dan heb ik 2.1 geluid.. De TV heeft alleen maar 2.1 output. De DVD zit wel in mijn xbox 360 en niet in de TV.

Dus, de momentele setting is 360-TV-Speakers. Nou heb ik even gezocht, en mijn XBOX heeft wel een TOSLINK out op de kabel verstopt zitten. Blijkbaar geeft dit signaal wel 5.1
Mijn subwoofer heeft dit echter niet. Hier even een fototje :
Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/xehicm.jpg

Volgens mij, is de enige manier waarop ik 5.1 kan krijgen, via de PC aansluitingen.
Namelijk front-rear-center/subwoofer. Maar, zoals eerder genoemt wil ik ook een blueray speler kopen. Bijvoorbeeld deze : Sony BDP-S350 Blu-Ray.
Afbeeldingslocatie: http://www.komplett.nl/img/p/200/370129.jpg

En dan moet ik ook nog mijn pc erop aansluiten. Dus, volgens mij heb ik 3x3 kabels die allemaal in 1x3 aansluitingen moeten. Dus per aansluiting(3) 2x splitten ?

Lijstje van benodigdheden (?)
6x splitter kabel (Dacht aan http://www.alternate.nl/h...RDWARE&l1=Kabels&l2=Audio )
TOSLINK -> front/rear/back kabel (Bestaat zoiets wel ? )

Nou was mijn vraag of dit niet handiger kan. Met zoveel kabels en dingetjes is eigenlijk geen doen.

Natuurlijk kan ik alles via mijn PC kijken, dan is het ook simpel om aan te sluiten. Maar om mijn stroomverbruik te verlagen ga ik geen DVD`s bekijken via mijn PC. Noch blue-ray. Ik kan wel begrijpen dat gewoon TV in 2.1 zal zijn, maar dit kan ik niet accepteren voor DVD`s / Blue Ray / Games.

• FikkieHo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 04-02 08:09

FikkieHo

Wokmaster

Uh? Daar heb je toch de aux voor? Die sluit je aan op de Composiet out van de bluray.. en de tv sluit je aan op je bluray mbv de composiet in van de bluray, als ie dat heeft.. En toshlink naar (dat) gaat niet, aangezien toshlink digitaal is en de kables analoog..

[ Voor 50% gewijzigd door FikkieHo op 11-03-2009 12:42 ]

Vliegtuigjes bouwer - i.o.

• BastiaanCM
AUX is volgens mij alleen links rechts, niet 5.1. Dacht ik tenminste..

• FikkieHo

FikkieHo

Wokmaster

Um... Als het goed is krijg je vanzelf 5.1 door de G51 met de matrix knop? En de G51 is niet zo geschikt voor deze zaken eigenlijk..

[ Voor 28% gewijzigd door FikkieHo op 11-03-2009 12:45 ]

• BastiaanCM
Matrix is geen 5.1, maar 2.1 verdeeld zodat de achterste 2 ook geluid geven, dat wil ik natuurlijk niet.

Daarnaast klinkt alles in matrix mode lang niet zo goed, dan echt 5.1.
Alles klinkt een beetje vervormt en apart. Moeilijk uit te leggen, maar dit is natuurlijk geen optie.

[ Voor 12% gewijzigd door BastiaanCM op 11-03-2009 12:49 ]

• Phyc
  • Laatst online: 16:06
BastiaanCM schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 12:35:
Dus, de momentele setting is 360-TV-Speakers. Nou heb ik even gezocht, en mijn XBOX heeft wel een TOSLINK out op de kabel verstopt zitten. Blijkbaar geeft dit signaal wel 5.1

Lijstje van benodigdheden (?)
TOSLINK -> front/rear/back kabel (Bestaat zoiets wel ? )
Met je huidige set, de Logitech G51, zal je alleen 5.1 geluid krijgen vanuit je pc, met de bijbehorende mini-jack kabels.

Je x360 beschikt idd over een optische uitgang, maar tenzij je een geluidskaart in je pc hebt zitten met een decoderfunctie, die vervolgens het geluid weer via de mini-jack aansluitingen doorspeelt aan je 5.1 set, heb je hier niets aan.

Hetzelfde geldt voor de mogelijke bluray-speler.

• BastiaanCM
Hmm, dan lijkt me het volgende de beste optie.

GamePC & soort van HTPC creeren.
Splitters op alle 3 aansluitingen subwoofer zetten, front, center/sub,rear.
En beide computers hierop aansluiten.

Dan komt er ipv een blue-ray speler gewoon de HTPC, die ook voor DVD`s zal werken, samen met de GamePC in de splitters, die in de aansluitingen op de sub komen.

Het enige wat ik dan nodig heb, is een soundcard die input TOSLINK aankan, en de inmiddels beroemde output ook kan out putten.:P

Volgens mij zijn dit de enige kaarten die zouden voldoen. Iemand nog tips ? :
http://www.alternate.nl/h...WARE&l1=Geluid&l2=Kaarten

De tweede klinkt het beste, alleen de beoordelingen zien er niet zo netjes uit.

En anders, moet ik een BlueRay Home Cinema set kopen.. Maar dat lijkt me toch een beetje zonde van m`n setje die ik nu heb, en ietwat duur.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:41
BastiaanCM schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 22:07:

De tweede klinkt het beste, alleen de beoordelingen zien er niet zo netjes uit.
Die kaart heb ik ook, en ik ben er erg tevreden over.

Zie ook mijn productreview:

http://tweakers.net/price...50-51-expert-optical.html

Maar ik heb de analoge ingangen niet gebruikt, dus het zou best kunnen dat die erg slecht zijn.

• Snippertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:13

Snippertje

Light up your life

Deze weg heb ik ook geprobeerd en uiteindelijk heb ik gewoon een logitech Z5500 gekocht. Deze heeft coax, optisch en analoog. Al mijn problemen in 1x weg :D

Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd

• iop
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:56

iop

mag de groeten niet doen dus dat doe ik niet :P

• BastiaanCM
Elke dag word ik nu al geconfronteerd met geklaag over de bass, dus of dat nou slim is.. :P
Wel heeft de Z-5500 een afstandsbediening, alhoewel ik anders het geluid wel via de afstandsbediening van de PC ( die de G51 aanstuurt) kan regelen.

Maar heb ik altijd al wel een "Light" systeempje willen hebben...

Ook wil ik wel zo`n mooie blue-ray speler :P

Lastig.. Als er nou gewoon een doosje was die alle signalen kon converten zodat het op mijn speakers werkte..

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

BastiaanCM schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 22:21:
Elke dag word ik nu al geconfronteerd met geklaag over de bass, dus of dat nou slim is.. :P
Wel heeft de Z-5500 een afstandsbediening, alhoewel ik anders het geluid wel via de afstandsbediening van de PC ( die de G51 aanstuurt) kan regelen.

Maar heb ik altijd al wel een "Light" systeempje willen hebben...

Ook wil ik wel zo`n mooie blue-ray speler :P

Lastig.. Als er nou gewoon een doosje was die alle signalen kon converten zodat het op mijn speakers werkte..
Dat bestaat er, dat heet een reciever. Echter zijn die nogal prijzig.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Verwijderd

Dat "doosje" wat je audio en video verzamelt en door kan sturen over verschillende media heet een receiver... Prik al je bronnen in je receiver met HDMI, RGB, composiet, wat je maar wilt en koppel de output aan je luidsprekers en tv. Misschien voldoet de eerder genoemde optie om je audio op je pc te vertalen naar analoge signalen ook prima, maar als je een liefhebber bent van games en films is het misschien wel eens de moeite waard om naar een leuke receiver te kijken. Een leuke combinatie van zowel het oplossen van je probleem als wellicht op geluidskwaliteit vooruit te gaan is de volgende; http://www.bcc.nl/product/onkyo-ht-s5105. Ik heb overigens geen ervaring met deze set, maar het is de goedkoopste receiver/luidspreker combo die ik kon vinden.

offtopic:
Ik zie dat ik ruim een half uur over 1 post heb gedaan. Dat is uniek.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2009 23:40 ]

• BastiaanCM
Even gezocht naar die Receivers, maar geen een heeft dus Front Rear Sub&Center voor zo ver ik zag.
Zijn die er uberhaupt ?

Ook : Het aanschaffen van een nieuwe set, of een superdure receiver kan ik simpelweg niet.

Word trouwens gek van "Front Rear Center/Subwoofer" heeft dit niet een algemene naam?

• FikkieHo

FikkieHo

Wokmaster

Sry, maar wss begrijp je iets niet, jouw setje kan gewoon niet overweg met 5.1 zonder pc. Wat wij bedoelen is dat je een receiver + speakers moet halen, anders lukt het nooit. Maar aangezien je geen nieuwe set kan aanschaffen, lijken jouw mogelijkheden erg beperkt.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

BastiaanCM schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 00:02:
Even gezocht naar die Receivers, maar geen een heeft dus Front Rear Sub&Center voor zo ver ik zag.
Zijn die er uberhaupt ?
Een reciever is niks anders dan een apart apparaat dat input en output regelt. Je sluit er al je input apparaten op aan en de reciever stuurt dan het geluid door naar de speakers toe. Die speakers koop je dus apart, tenzij je een set samen koopt.

Ja je hebt weinig opties als je weinig geld hebt, het is namelijk nogal complex want je hebt iets nodig om het geluid te decoden aangezien dat digitaal wordt aangeleverd. En dat kan jou speakersetje dus niet.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• BastiaanCM
Jammer. Bedankt voor de reacties, nu begrijp ik het allemaal weer beter. :-)

Wat ik nu ga doen, is nog niet zeker.
Pagina: 1