Toon posts:

Asus Z99Jr notebook fan werkt niet goed

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik heb een vraagje:

ik heb een notebook van asus (Z99jr) en het beestje werkt verder best prima alleen de fan doet een beetje appart, zit namelijk zo dat zodra ik mijn laptop opstart de fan het niet doet, ben wezen zoeken en kwam erop neer dat hij vanzelf aan gaat op een bepaald temperatuur.. probleem echter.. dat doet hij dus niet en het komt geregeld voor dat mijn laptop uit gaat omdat hij te heet word. ik dacht in eerste instantie dat mijn fan gewoon kapot was, alleen als ik mijn laptop opnieuw opstart of in en uit slaapmodus haal, dan gaat de fan wel aan en doet hij het prima!

heeft iemand hier eerder problemen mee gehad en weten op te lossen? ik heb speedfan geinstalleerd alleen dat mocht niet baten aangezien hij ook mijn fan niet eens ziet! is er anders ook misschien een manier om mijn fan geforceerd te laten draaien?

Thanks!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:09
De hamvraag: Heb je nog garantie?

In ieder geval voorlopig NIET aanzetten. Die fan moet gewoon werken. Zo ga je nog eens je CPU frituren en dan ben je verder van huis. Een nieuwe koeler is goedkoper bijvoorbeeld ;)

Verwijderd

Topicstarter
vergeten te zeggen, ja ik heb nog garantie :)

thing is, de fan doet het wel, alleen niet bij startup. heb mn laptop nog fulltime voor zeker 5 weken nodig, dus mijn dagelijkse ritueel is dan ook aan, sleep, wake en werken en dat begint een beetje irrietand te worden ;)

na de 5 weken stuur ik hem wel op, maar tot die tijd hoop ik er nog wel even "normaal" mee te kunnen werken.

• GENETX
Maar je start hem dus op zonder de fan. Windows boot en dan zet je hem in sleep. Daarna is het klaar?

Verder: Is dit probleem al vanaf het begin aanwezig?

Opties om te proberen:
1. Werkt de fan wel direct in Linux (download een live CD van bv Ubuntu)
2. Heb je de meest recente BIOS? Zo nee, flash de laatste er in
3. Heb je ATK0100 ACPI wel geïnstalleerd en installeer deze anders voor de zekerheid nog eens. Mocht dat niet werken, installeer dan de laatste versie welke op asustreiber.de te vinden moet zijn.

Verder, maak regelmatig backups. Het is tot bovenstaande stappeen nog te onduidelijk of het hardware of software is (ik neig naar een software probleem welke al in de recovery zit). Je wilt graag doorwerken en dat kan ik begrijpen.

Maar met een dergelijk probleem raad ik het je ten zeerste af om dat te doen. Dit is een probleem welke de hele laptop aan gort kan helpen. Nu zal het altijd wel onder garantie vallen, maar in principe zit jij fout als je niet direct de laptop opstuurt bij een dergelijk gebrek. Het is niet een kapje dat los zit of een scherm dat niet goed werkt (Asus A6T kwaaltje), maar de CPU en zijn koeling.

Alle bovenstaande stappen op eigen risico uiteraard. Mijn tip is om de temps constant in de gaten te houden en eventueel een thermometer er bij te houden. Zorg er eerst voor dat je weet hoe warm de laptop met fan aan wordt (de uitstromende lucht). Bij het niet aanspringen van de fan mag deze niet veel hoger worden (een kleien stap op de thermometer betekend extreem veel intern!). Haal verder de accu er uit bij het testen. Wanneer je denkt dat de notebook te heet wordt trek je als de sodemieter je voeding er uit zodat de notebook uitvalt en kan koelen.

Verwijderd

Topicstarter
Dat klopt, ik start op, fan werkt niet, windows boot, zet hem in sleep, maak hem wakker en de fan gaat draaien dus ik heb het idee dat het een software probleem is. zodra de fan eenmaal aanstaat is er ook geen probleem en zijn de temperaturen volgens speedfan wel gewoon goed (hij herkent alleen de fan niet)

en eerlijk gezegd ben ik niet zeker of dit al vanaf het begin zo was, ik heb alle standaard meuk eraf gehaald en er een kale installatie met de benodigde drivers etc. wat mij overigens brengt op punt 3. de ATK0100 ACPI en het bleek dat ik deze nog niet geinstaleerd had. Ik zal het vandaag even testen en als dat niet werkt zit er denk ik niks anders op hem gewoon weer opsturen.

in ieder geval thanks voor de hulp :)

• GENETX
ATK0100 ACPI niet geïnstalleerd :X

Dat is wel de driver die voor juiste aansturing van de hardware waaronder de fan zorgt als ik me niet vergis. Zorg dat je met behulp van Apparaatbeheer alle drivers en apparaten correct werkend hebt.

Verder, welk OS gebruik je? Vista is nog al strikt op ACPI code en Asus heeft in het verleden wel eens brakke implementaties gemaakt die daardoor niet goed werkten met Vista. Zo kon ik bij XP -> Vista met mijn A6T geen gebruik meer maken ven het terugklokken van de CPU en was er wel meer dat flipte. Een BIOS update fixte het probleem dus: Zorg ook dat je de laatste BIOS flasht.

Verwijderd

Topicstarter
Het ziet ernaar uit dat het nu werkt nu het nu wel werkt nu ik de ATK0100 ACPI heb geinstalleerd. Zal het vanavond verder testen als ik thuis kom en mijn laptop enige tijd uit heeft gestaan. Kan niet geloven dat dit het is en ik vergeten ben dit te installen aangezien ik alle drivers gewoon heb geinstalleerd, misschien dat ik dit vergeten ben ofzo. best stom van me 8)7

verder voor wat het nog waard is, ik gebruik vista 32, maar zit te denken om er XP op te zetten. mijn bios heb ik begin dit jaar ergens nog geflasht en is up to date voor zover ik kon zien.
Pagina: 1