Verwijderd

Topicstarter
Dag allen,

Ik heb onlangs van een vriend de vraag gekregen of ik zijn pc eens kon nakijken want die werkte niet meer. Al snel bleek dat zijn koeling defect was. Probleem is dat zijn processor niet echt alledaags te noemen is. Het is een AMD Athlon met Socket 563. Ik had er zelf nog nooit van gehoord maar google gaf me dit: http://en.wikipedia.org/wiki/Socket_563.
Het moederbord van de pc is exact hetzelfde als dat van de afbeelding aan de rechterkant op bovenstaande link.

Nu hoop ik dat er hier iemand rond loopt die mij kan verder helpen want ik vind nergens zo'n koeler! Heeft er iemand een idee waar ik dit kan vinden? Of beter nog, heeft er iemand nog ééntje op zolder liggen die hij niet meer nodig heeft?

Grtz

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:25

Wish

ingwell

Je kunt het hier misschien proberen: Tweakers V&A

No drama

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:40
Das dus een AMD Athlon XP-M / AMD Athlon XP-Mobile. Daar heb je zo te zien een aparte koeler voor nodig. Aangezien de CPU al oud is en het socket ook afwijkt (omdat een laptop CPU wordt gebruikt) zal het wel eens een lastige kunnen zijn. Ik vraag me af of je ze nieuw kan krijgen.

Maar wat is er kapot? De fan zelf? Kan er geen andere op de heatsink worden gedraaid?

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-05 17:24
Wat onderzoek levert dat PCChips de enige is die zulks een moederbord en passende CPU ooit heeft gemaakt. Dus of het daar even proberen of zoals de bovensten ook al zeiden, probeer het eens 2ehands of druk gewoon een alledaagse fan op het oude koelblok. Lijkt me stug dat het koelblok is versleten :Y)

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:14

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Wat is er stuk aan de koeling dan? De ventilator draait niet meer? Die zou je dan simpelweg kunnen vervangen, want een heatsink zal niet stukgaat.

Als je echt de gehele koeler wilt vervangen:
Lijkt qua formaat gewoon een Socket A heatsink op te passen, en anders zou je nog kunnen kijken naar Socket 370 heatsinks.
Qua passen moet dat wel lukken, waar je waarschijnlijk mee komt te zitten is de montage, aangezien die koelers normaliter aan het socket hangen. PCChips heeft het zelf wel eens op deze manier opgelost:
Afbeeldingslocatie: http://img60.imageshack.us/img60/6152/images8116465lr.jpg
Bijbehorende draadje op OCWorkBench: PCChips M863G Ver3---Socket 563 Mainboard
De klem ombuigen en schroeven maar, met een ringetje er tussen? En die afstandsbusjes kun je op een even creatieve manier vast maken. Je zou ook gewoon een lange schroef voor zoiets kunnen gebruiken, aan beiden kanten.

Wat me ook te binnen schiet is dat veel Socket754/939 koelers vaak geschroefd werden op zo'n manier. Ik denk dat de maten er van wel eens kunnen verschillen en dat ze te groot zijn voor dat moederbord. Maar meet het eens na en vergelijk het eens met zo'n koeler.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-05 21:38
Klopt inderdaad, 754 en 939 koelers worden ook op die manier bevestigd. Als ik echter naar de afstand tussen het socket en de busjes kijk zoals op die foto, is de afstand te klein.
Pagina: 1