Ik gebruik mijn pc nu voornamelijk voor 3d applicaties en films/series kijken. Dus dan is de dell wel aan te raden?
Zelf gebruik ik ook voornamelijk 3D applicaties (geen games, maar CAD software), grafische vormgeving applicaties en ook veel foto bewerking. Voor films is de Dell prima, ik heb ook een Samsung 37" LCD TV (jaar oud) en ik moet toegeven dat de Dell wat kleurweergave en vooral zwartweergave totaal niet onderdoet en soms zelfs iets mooier eruit ziet! Voor foto's is het scherm goed, zeker veel beter dan TN panelen. Alleen het rood springt er soms een beetje teveel uit, ook na calibratie. Het is dus niet de perfecte paneel voor professionals op dat gebied, maar dan zou je ook meteen een Eizo van 1000 euro aanschaffen. Voor de prijs is het in zijn klasse een prima scherm!
Tonnio schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 10:52:
[...]
Maar onder de andere schermen heb je toch nog ook heel veel verschil? MVA? PVA? IPS? etc? Ik heb er (nu) niet genoeg verstand van om er wat over te zeggen. Maar wat voor type paneel wordt er aangeraden voor primair films en secundair games?
Het blijft dan wikken en wegen als je games erbij doet. Voor games heb ik nog geen ervaring met dit scherm, dus kan ik niet zeggen hoe erg de ghosting is. Voor films voldoen volgens mij ook nog meer schermen prima, alleen weet ik zelf ook niet precies welke, iemand een idee? Ook TN panelen?
Wikipedia: Thin film transistor liquid crystal display
Daar staat nog het een en ander over de verschillende panelen MVA, PVA en IPS. Ik weet dat IPS de duurste variant is en heel geschikt voor "grafische professionals". De MVA en PVA schermen zitten daar ergens tussenin.