Extra 2GB ddr2 geheugen toevoegen (corsair)

Pagina: 1
Acties:

• Ndrenth
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-04 11:51
Hoi,

Ik heb onlangs 1 stick van 2GB ddr2 667MHz van corsair gekocht.
In mijn pc heb ik al standaard dual-channel 2x 1GB ddr2 800MHz geheugen staan. Deze twee geheugen modules staan volgens mij in het 1e en 3e slot.

Ik heb vervolgens mijn pc uitgedaan, en daarna alle kabeltjes etc. verwijdert. Vervolgens meegenomen naar beneden omdat ik geen idee had of 't lastig of moeilijk zou zijn om een geheugen module in mijn pc te stoppen.
Ik kreeg 'm er eerst niet helemaal goed in, toen heb ik maar besloten om er wat extra druk op te zetten en tada hij klikte zowaar in het slot.

Ik zette mijn pc weer aan en deze gaf een foutmelding. Kort samengevat "Door verandering van hardware heeft er een fout opgetreden". Ik werd beetje gek.. want op de tientallen fora weer ik op heb gekeken stond gewoon heel simpel: kastje open --> geheugen module erin -> kastje dicht. Dat is dus ook wat ik heb gedaan.

Ik heb besloten om de module er weer uit te halen, alsnog gaf mijn pc een foutmelding maar na een aantal keer te hebben herstart + uitzetten via de 'harde' weg (knop op de achterkant) begon hij 't weer te doen o.i.d. :P

Ik vraag me af of ik nu iets fout heb gedaan tijdens het installeren van de module. Had ik nog iets anders moeten doen uit voorzorgen? Of moet ik die dual-channel sticks in een andere config plaatsen?

Ik heb tijdens al die foutmelding één keer gehad dat ik iets verder kwam dan een automatische restart en dus kon ik de vist memtest opstarten. Helaas liep deze vast. (ja ik weet 't zeker ook al staat er 'these may take serveral minutes').

Help mij aub want ik wil dit graag opgelost hebben.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Als ik het goed begrijp koop je een stickje van 2Gb, met een andere snelheid, niet in dual channel, en zonder te controleren of het geheugen op de QVL lijst van je moederbord staat? Dat is onverstandig, en het beste wat je kunt doen is er iemand bij halen die er verstand van heeft.

Dus ja, je hebt wat fout gedaan. Koop niet zomaar geheugen, en zeker niet 1 stickje als je andere geheugen in dual channel staat, en zeker niet met een lagere snelheid. Misschien kun je beter beginnen met je in te lezen in de materie, via de PMG FAQ :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Wellicht de meest simpele oplossing; controleer eens of de nieuwe geheugenmodule an sich werkt, dus zonder de overige geheugenmodules geinstalleerd. Doe dat voor de zekerheid ook nog maar eens voor de twee oudere. Als ze alle drie werken dan is het uitzoeken welke combinatie dodelijk is.

Je kunt beginnen met het combineren van één oude en één nieuwe module om te kijken of ze uberhaupt stabiel draaien, dit in verband met latencies, wellicht kan een van de geheugenmodules namelijk niet op de ingestelde latencies draaien.

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17:02

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Voor het toevoegen of verwijderen van geheugen is hoeft er normaliter niets te worden veranderd aan de software. Dat dus Windows (neem ik aan?) een dergelijke foutmelding geeft, kan m.i. dus niet door het geheugen worden veroorzaakt.

Gezien je relaas ga ik er van uit dat je niet erg ervaren bent qua omgang met hardware. Kan het misschien zijn dat je iets anders hebt aangestoten toen je de geheugenmodule plaatste en dat dat nu niet helemaal goed contact maakt (videokaart, geluidskaart, netwerkkaart, usb-stekkertjes, noem maar op)?
Dit zou je nog even na moeten (laten) kijken.

Verwijderd

woelders schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 10:42:
Voor het toevoegen of verwijderen van geheugen is hoeft er normaliter niets te worden veranderd aan de software. Dat dus Windows (neem ik aan?) een dergelijke foutmelding geeft, kan m.i. dus niet door het geheugen worden veroorzaakt.

Gezien je relaas ga ik er van uit dat je niet erg ervaren bent qua omgang met hardware. Kan het misschien zijn dat je iets anders hebt aangestoten toen je de geheugenmodule plaatste en dat dat nu niet helemaal goed contact maakt (videokaart, geluidskaart, netwerkkaart, usb-stekkertjes, noem maar op)?
Dit zou je nog even na moeten (laten) kijken.
Zou ook kunnen.

Iemand zonder ervaring, wil nog wel eens (onbewust) onvoorzichtig omgaan met hardware (vastpakken printplaat, statische lading, hardware niet goed in sloten gedrukt, etc).

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

geheugen bankje verkeerd om erin geplaatst

Ja het gebeurt!

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17:02

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Verwijderd schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 10:53:
[...]

Zou ook kunnen.

Iemand zonder ervaring, wil nog wel eens (onbewust) onvoorzichtig omgaan met hardware (vastpakken printplaat, statische lading, hardware niet goed in sloten gedrukt, etc).
Of juist té voorzichtig...

Maar dit lijkt mij persoonlijk logischer dan dat er iets met het geheugen mis zou zijn. Wat natuurlijk wel zo is, is dat de combi 2x1GB 800 MHz dual-channel met 1x2GB 667 MHz single-channel erg raar is... het zou overigens in theorie gewoon moeten werken, als je FSB niet hoger dan 333 MHz staat...

/edit:
Hooglander1 schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 10:56:

Ja het gebeurt!
Dit kan toch helemaal niet bij DDR2? Dat is toch fysiek niet mogelijk of ben ik nou gek?

[ Voor 17% gewijzigd door Icephase op 11-03-2009 10:57 ]

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-04 13:04
Dit kan toch helemaal niet bij DDR2? Dat is toch fysiek niet mogelijk of ben ik nou gek?
klopt want dan zou je het breken... het nokje zit namelijk niet in het midden...
nee dat gekraak had je wel opgevallen als er stukjes afgebroken zouden zijn

Verwijderd

Hooglander1 schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 10:56:

Ja het gebeurt!
Lijkt mij niet mogelijk bij ddr. Met simmetjes lukt dat volgens mij nog wel :P

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Ik heb wel eens andere foto's gezien hoor op het web :D

Ieder goed kijkend persoon doet het goed, maar het kan echt hoor, beetje kracht zetten en het past wel :X

* Hooglander1 heeft wel geleerd nooit iets uit te sluiten :)

[ Voor 14% gewijzigd door Hooglander1 op 11-03-2009 11:05 ]

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:09

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ik heb ze hier op het forum anders wel eens voorbij zien komen die het gelukt is zonder het te merken...

edit: met HL1 dus

[ Voor 9% gewijzigd door Edmin op 11-03-2009 11:08 ]

Verwijderd

Hooglander1 schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 11:04:

Ieder goed kijkend persoon doet het goed, maar het kan echt hoor, beetje kracht zetten en het past wel :X

Pics :P

haha, ik kijk trouwens ook nergens meer van op ook..

• Ndrenth
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-04 11:51
Hoi,

Bedankt voor alle berichtjes.
Ik ben ervan op de hoogte dat het niet zo slim is om 800MHz en 667Mhz te combineren. Aangezien het 800Mhz geheugen dan op 667MHz gaat werken (toch?).

Voor de rest functioneert mijn computer nu zoals het altijd al heeft gedaan. Het rare vind ik dat toen ik alsnog een paar keer de error kreeg terwijl ik de nieuwe geheugen module er wel had uitgehaald, maar dat het ook bij die paar keer bleef want daarna deed m'n pc het gewoon weer :S

Ik ga binnenkort ook een nieuwe videokaart kopen, en ik ben van plan om daarna een clean VIsta o.i.d. install uit te voeren. Dus ik kan gewoon mijn nieuwe videokaart + die extra 2gb geheugen stick erin zetten. Dan clean vista install en als ik dan alsnog het probleem heb, weet ik vrijwel zeker dat de stick het niet doen :P

• vierkant228
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-04-2025
Ik verwacht dat je BIOS een error gaf door de verschillende timings.
Door veelvuldig herstarten is hij toch door de BIOS gekomen en daarom werkt hij weer.
Doe alle simmetjes er weer in, clear CMOS en hij zal het doen met alle 4 de simmetjes, dit had ook kunnen gebeeuren als je bijv. CL5 en CL4 geheugen later samenvoegd

Sneller geheugen bijvoegen zoals je nu doet is nooit erg, gaat alleen op de langzamere snelheid werken.

[ Voor 14% gewijzigd door vierkant228 op 11-03-2009 16:41 ]

• vierkant228
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-04-2025
Hooglander1 schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 11:04:

Regelmatig gezien, zeker met de overgangsbordjes (DDR1/DDR2 en SDram/DDR1)

Wat helaas ook nog wel voorkomt, PC met mATX bouwen ze zelf om naar ATX en laten de busjes zitten... geen beeld? kandatnou?

• jj71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-03 14:45
vierkant228 schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 16:39:
Sneller geheugen bijvoegen zoals je nu doet is nooit erg, gaat alleen op de langzamere snelheid werken.
Hij heeft juist langzamer geheugen toegevoegd... 8)7 dat betekent dat zijn 800 MHz geheugen nu ook langzamer gaat lopen, op 667 MHz. En omdat het niet meer in dual channel mode draait, wordt het nóg langzamer (al maakt dat maar een paar procent uit).

Draai eens een testprogramma zoals memtest86+. Dat moet je een aantal uren laten draaien om het geheugen grondig te testen.

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-05 15:24

djunicron

*click-swoosh-thud*

Goede actie dit?

Nee, waarschijnlijk niet...

Nu loopt je geheugen waarschijnlijk op 667 5-5-5-18, terwijl je eerst waarschijnlijk 800 5-5-5-15 draaide en je met enkel de 2gb op 667 4-4-4-12 had gezeten.

Voltage verschil tussen de geheugens: Het kan zijn dat ze toevallig beide zoals het hoort op 1.8V draaien. Echter kan het ook zijn dat je moederbord omdat het niet wist wat het moest doen nu 1.9V of hoger erdoor haalt. Als je 2GB strookje eigenlijk op 1.6V hoort te werken, wordt deze nu (onnodig) warmer als bedoeld.

Je draai nu asymetric dualchannel of gewoon helemaal geen dual channel meer. Maakt dat uit? Vaak niet, maar in mijn ervaring is het beter om dual channel te draaien voor de duurzaamheid van componenten en voor de prestaties van "2-in-1" cores: Intels Q6x00 series, Q8x00 en Q9xx0 series, evenals oude Intel D800 en D900 series.

Beter breng je deze 2GB terug, of verkoop je het desnoods 2e hands. Haal er gewoon dezelfde 2x1GB 800 voor en bespaar je al dit gedoe toch gewoon.

En tevens wel handig te melden: 4GB wordt pas optimaal (lees 100%) gebruikt indien je 64bit Windows (of linux etc.) draai. De meeste games draaien evensnel op 2GB als op 4GB in 32bits omgevingen. (niet altijd waar, meestal waar...)
Pagina: 1