Toon posts:

Probleem met ASUS Z9200 notebook

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,
een jaar of vijf geleden kocht m'n familie een ASUS Z9200 (Mobile AMD Sempron 3000+, 40GB HDD, 512GB RAM en Win XP Home).

Sinds kort start de laptop echter niet meer op. Zodra ik op de aanknop duw start hij 2 seconden op (het scherm blijft zwart), maar slaat af na enkele seconden (je hoort dan heel duidelijk een soort relais afslaan onder de aanknop). Maar soms start hij wel op, en dan lijkt er niets mis te gaan.

Van die enkele keer dat hij wel opstart heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om het volledige gedoe te formatteren en er Ubuntu over te zetten (omdat ik dacht dat hij misschien oververhit raakte, en zo hem zo een beetje kon ontzien). Nu lukte dat wel, maar na een tijdje sprong hij over naar een volledig wit beeld, waarna ik niets meer kon doen dan hem te resetten. Bij het duwen op de resetknop (aanknop inhouden) kwam ik echter terug in de voorgaande situatie waarbij je de relais hoort afslaan.

Nu is mijn vraag: valt mijn laptop nog te redden? Hij valt buiten garantie, en start dus maar (laat ons zeggen) één op de tien keer op.
En zo ja, wat moet ik doen?

Dank u vriendelijk! Google leverde slechts een paar nutteloze resultaten op, dus ik vrees dat mijn probleem een beetje zeldzaam is.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:31
Kun je even vertellen wat er op de sticker onder de laptop staat en dan met name het model. Dat zou iets van Z9200X of Z92X moeten zijn waarbij X je type aanduid.

Vergelijkbare laptops om op te zoeken dan:
Z92X, A6X en A6000X waarbij je met de A6X variant de meeste hits zult krijgen. Allemaal eigenlijk dezelfde laptop, alleen een ander naampje maar intern hetzelfde (tenmisnte, BIOS, chipset en mobo)

Verwijderd

Topicstarter
GENETX schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 20:22:
Kun je even vertellen wat er op de sticker onder de laptop staat en dan met name het model. Dat zou iets van Z9200X of Z92X moeten zijn waarbij X je type aanduid.

Vergelijkbare laptops om op te zoeken dan:
Z92X, A6X en A6000X waarbij je met de A6X variant de meeste hits zult krijgen. Allemaal eigenlijk dezelfde laptop, alleen een ander naampje maar intern hetzelfde (tenmisnte, BIOS, chipset en mobo)
Er staat inderdaad "Z9200U" op...
bedankt voor de tips, kzal eens rondkijken

EDIT: geen succes... velen zeiden dat het misschien oververhitting was, anderen dat de harde schijf corrupt is, nog anderen dat de OS corrupt is... heel uiteenlopend allemaal

Maar wat er nieuw is aan het probleem is het volgende... Hij start helemaal niet meer op als de voedingskabel niet inzit, maar start soms wel op met de voedingskabel in de stekker.
Als hij opstart, dan krijg ik (zowel in een OS als in de BIOS) na een kwartier (of minder) een scherm dat volledig overhoop wordt gesmeten, en dan krijg ik enkel een scherm met 2 kleuren te zien, elkaar afwisselend door verticale strepen.

(volgende keer trek ik er een foto van)

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2009 20:59 ]

• B-Buster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-12 22:16
Zit er een accu in? Zoja, probeer het eens zonder die erin.

Verder: werkt de ventilator nog?

Specs desktop Specs Laptop Opel Omega Portal

Verwijderd

Topicstarter
B-Buster schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 21:50:
Zit er een accu in? Zoja, probeer het eens zonder die erin.

Verder: werkt de ventilator nog?
Met de accu eruit, en de stekker in houdt hij het blijkbaar iets langer uit dan normaal (maar dat kan ook zijn omdat de laptop voor de eerste keer aanstond vandaag).
De ventilator schiet in actie van zodra er een zware berekening wordt uitgevoerd of iets dergelijks. Bv. bij het installeren van de laatste ubuntu updates was hij continu aan het blazen, en dat was ook het moment waarop hij terug naar zijn 2kleuren scherm ging.

Misschien kan het toch oververhitting zijn?
Een vriend van mij heeft aangeraden een user guide te vinden en de laptop uiteen te vijzen om de fans een beetje uit te blazen... goed idee of niet?

• B-Buster
Voorzichtig de fans stofvrij maken is altijd een goed iets. Als dat nog nooit gedaan is kan er in 5 jaar behoorlijk wat stof in gaan zitten. ;)

Doe dat wel terwijl hij van de stroom af is en de accu er nog uit ligt.

Verwijderd

Topicstarter
B-Buster schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 15:33:
Voorzichtig de fans stofvrij maken is altijd een goed iets. Als dat nog nooit gedaan is kan er in 5 jaar behoorlijk wat stof in gaan zitten. ;)

Doe dat wel terwijl hij van de stroom af is en de accu er nog uit ligt.
Weer een evolutie...
Heb de fans inderdaad schoongemaakt, en meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om de koeler er even af te halen...
Nu keek ik eens naar de toestand van de koelpasta, en die was vrij droog... Maar omdat ik geen ervaring heb met die dingen heb ik die maar vervangen (had nog een beetje over). Na een paar vreemde pogingen tot opstarten kreeg ik 'm toch in ubuntu, en nu draait hij al één uur (inclusief een heropstart).

Dus voorlopig heb ik het probleem opgelost, maar nu nog hopen dat het van de baan blijft ;)
topic nog niet sluiten alsje wilt...

Maar jullie zijn wel al reuze bedankt voor de goeie tips, merci!

• B-Buster
De standaard koelpasta die Asus gebruikt is inderdaad vrij droog. Wellicht toch een lading stof langs gekomen in die regionen wat de warmteoverdracht moeilijker maakte.

Juich echter pas als ie het echt langdurig goed blijft doen.. Heb tevaak gezien dat laptops zulke problemen na 2x opnieuw opstarten weer vrolijk gingen vertonen.

Uiteraard hoop ik voor je dat het wel goed blijft gaan ;)

Verwijderd

Topicstarter
B-Buster schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 16:43:
De standaard koelpasta die Asus gebruikt is inderdaad vrij droog. Wellicht toch een lading stof langs gekomen in die regionen wat de warmteoverdracht moeilijker maakte.

Juich echter pas als ie het echt langdurig goed blijft doen.. Heb tevaak gezien dat laptops zulke problemen na 2x opnieuw opstarten weer vrolijk gingen vertonen.

Uiteraard hoop ik voor je dat het wel goed blijft gaan ;)
Ja, wat jij en ik vreesde is dus gebeurd...
Er is niets opgelost, blijkbaar moet er toch een oververhitting probleem zijn... Men zegt nu rond de grafische chip (want ik geloof niet dat hij een grafische kaart heeft?) vanwege het vreemde scherm dat hij geeft.

Kan dit kloppen?
Heb er eerlijk gezegd niet veel hoop meer in, vind het gewoon zo tam om een laptop weg te gooien :)

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:31
Je kan hem nog fixen misschien, dan zul je de videokaart under kunnen clocken en wellicht defecte pipelines kunnen uitschakelen. Het kan misschien werken. Buren hadden zo een defecte kaart waar niet mee was te gamen, maar in Windows (weinig belasting) gaf hij nog altijd goed beeld. Die kaart heeft het nog jaren overleefd tot er een nieuwe PC kwam omdat de oude te oud was, niet vanwege die videokaart ;)

Het is wat ik wilde doen met mijn laptop, alleen wilde Vista niet meewerken...

Terwijl ik dit typ start ik natuurlijk ook ff een google zoekopdracht naar de specs van de Asus A6U: SiS Graphics :X

Dat gaat wellicht niet lukken. Je zou in ieder geval even RivaTuner of ATI Tool kunnen downloaden, misschien ondersteunt 1 van die 2 videokaart clock programma's tegenwoordig meer dan alleen ATI of NVIDIA. Of anders zoeken op "underclocken SiS graphics". Nooit geschoten is altijd mis.

Verwijderd

Topicstarter
GENETX schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 19:00:
Je kan hem nog fixen misschien, dan zul je de videokaart under kunnen clocken en wellicht defecte pipelines kunnen uitschakelen. Het kan misschien werken. Buren hadden zo een defecte kaart waar niet mee was te gamen, maar in Windows (weinig belasting) gaf hij nog altijd goed beeld. Die kaart heeft het nog jaren overleefd tot er een nieuwe PC kwam omdat de oude te oud was, niet vanwege die videokaart ;)

Het is wat ik wilde doen met mijn laptop, alleen wilde Vista niet meewerken...

Terwijl ik dit typ start ik natuurlijk ook ff een google zoekopdracht naar de specs van de Asus A6U: SiS Graphics :X

Dat gaat wellicht niet lukken. Je zou in ieder geval even RivaTuner of ATI Tool kunnen downloaden, misschien ondersteunt 1 van die 2 videokaart clock programma's tegenwoordig meer dan alleen ATI of NVIDIA. Of anders zoeken op "underclocken SiS graphics". Nooit geschoten is altijd mis.
da's voor m'n todo lijst :)
bedankt, ga er mij morgen eens over buigen.

Verwijderd

Hallo vicioustomato, heb je dit probleem nog kunnen fixen?
Ik heb hetzelfde probleem bij de Asus Z9200U van m'n schoonouders, en hoop dat het nog te redden is...

• d3vlin
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:47
Hier nog een slachtoffer met identieke symptomen als genoemd in de topicstart... de ASUS Z92VM-Q074H van mijn vriendin (Pentium-M / 1GB / Geforce M 7300 / 100GB).
Ik hoop op een fix, maar dat is lastig als je niet precies weet wat er aan mankeert.
Anders eens kijken wat ASUS hier van zegt, het is nl. buiten de garantieperiode (2 jaar, aangeschaft oktober 2006).

Nog wat extra info; eerder ging de laptop nog sporadisch wel aan, nu lijkt doorstarten uitgesloten (i.e.g. niet de laatste 20x...) Na het indrukken van de powerknop laat de laptop eerst 2x de DVDspeler horen en slaat daarna met een klik af (het 'relais' geluid).

Het 'relais' geluid blijft achterwege als de harddisk er uit is, maar de laptop start ook dan niet op en valt na een paar sec. uit.

[ Voor 42% gewijzigd door d3vlin op 25-10-2009 00:28 ]

Leaping Lab Rats!

Pagina: 1