Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 14ReD
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06-06 11:41

14ReD

Who is General Failure?

Topicstarter
Gisteren blij begonnen om een nieuwe pc te bouwen. Mooie processor, mooi mobotje, 4 gig geheugen en Vista 64 bit. Helemaal gelukkig dus! De PC draait inmiddels als een zonnetje en haal mooie 3DMark scores. Er is echter 1 probleempje. De dualchannel optie is verdwenen! Eerst even de setup:

Gigabyte GA-MA770-DS3
AMD Phenom II X4 920
2x Crucial Ballistix 2Gb 800Mhz
ATI Radeon HD4850 (van Gainward)
Samsung HD 600 Gb
580 watt voeding

Eerst netjes aan de slag gegaan om te zien of alles werkte, bios ingesteld, waaronder de Dual Channel optie (Ganged). Bij het opstarten zag je ook mooi staan: 4GB Ganged mode 128 bit. Helemaal goed dus.Maar omdat het moederbord out of the box niet de processor herkende heb ik 'm geflashed naar de laatste bios. Van FA maar FB. Dat ging helemaal goed, proc werd herkend. Weer de bios in en tot mijn grote verbazing is de optie ganged, unganged helemaal verdwenen!

Ik heb inmiddels het hele internet doorzocht, maar kan geen oplossing vinden. Ik kan ook verder niets bedenken wat de oorzaak zou kunnen zijn. Een verkeerde flash is het niet, want dan zou heel de bios niet eens opstarten. Wel vond ik dit: klik, maar het gaat hier om het rev 1 bord, terwijl ik de rev 2 heb. Deze bios is dus niet van toepassing.

Wie heeft een goed idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_RJ
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-04 22:23

the_RJ

Banana Hammock!

Google: discussie met hetzelfde mobo over ganged/unganged.

Ganged of Unganged staat overigens los van dual channel

Om even een stukje uit die link te "stelen":
"ganged" is two sticks of RAM at:

Ch1:|128-bit| Ch2:|128-bit|

"unganged" is four sticks of RAM at:

Ch1:|64-bit|+|64-bit| Ch2:|64-bit|+|64-bit|
Programma's die weinig cores (in principe eigenlijk maar één voor die theorie) van je processor benutten zullen theoretisch ietwat profiteren van ganged mode, maar geloof niet dat ik er wakker van zou liggen. Taken die meer cores gebruiken profiteren van unganged mode, maar nogmaals het verschil is klein.

Over de setting die weg is in de BIOS, Gigabyte heeft altijd leuke dingetjes onder Ctrl+F1 weggestopt.

Waarschijnlijk is de functie gewoon weggehaald uit de BIOS met je flash, en het gaat niet echt een performance verschil maken. Kijk maar in CPU-Z, je zal denk ik gewoon dualchannel draaien.

Andere link (toch echt de eerste twee hits in google hoor ;) ): link geeft iemand ook al aan dat Gigabyte de optie verwijderd heeft uit de BIOS.

Conclusie: Ganged of Unganged is niet wat Dual Channel bepaald, het bepaald inwezen (tja misschien is dit wat kort door de bocht maargoed) of je memory controllers samen of apart van elkaar werken.

[ Voor 35% gewijzigd door the_RJ op 10-03-2009 19:07 ]

System Specs! - "When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story" Barney Stinton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 14ReD
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06-06 11:41

14ReD

Who is General Failure?

Topicstarter
Ok! Weer wat geleerd. Heb er totaal niet aan gedacht dat ganged en unganged niets met dual channel te maken zou hebben.

Thanks!