Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hallo iedereen

Ik krege vandaag mijn tweedehandse msi p7n diamond binnen. Gelijk alle hardware geinstalleerd. Mijn systeem±

Q6600, sli 8800gt, 4 gb OCZ 1066 mhz, cooler master m620, 320 gb samsung hdd, 74 gb raptor.

Nu zit ik met een probleempje. Als ik het systeem opstart krijg ik een melding alsof er geen hdd is aangesloten±

´Insert boot device or media and press a key (zoiets boot iig niet )

Om een vage reden pakt hij niet de 320 gb samsung hdd waar xp staat. De raptor is hierbij nog niet aangesloten, staat ook niks op. Is nu mijn samsung kapot (werkte uitstekend voor ik het systeem ombouwde) of moet je simpelweg altijd xp opnieuw installeeren met een nieuw moederbord?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien moet je even in je bios kijken wat je bootdevice priority is.
En het is zowieso handig om Windows opnieuw te installeren nadat je een nieuw moederbord heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_RJ
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-06 11:41

the_RJ

Banana Hammock!

Ik zou inderdaad wel windows herinstalleren, maar hij zou hem wel moeten zien. Heb je al van sata poort gewisseld? Misschien kapotte poort op het mobo. Dan ook even in de BIOS kijken of je harde schijf gezien wordt.

System Specs! - "When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story" Barney Stinton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ja ik kan dus niet in de bios komen, want zover komt die niet. Heb alle sata poorten al gehad, maar krijg telkens zelfde melding. Striker heeft chipset 680I en de msi p7n dimond NVIDIA nForce 780i SLI / 570 SLI, kan dit verschil het probleem veroorzaken.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_RJ
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-06 11:41

the_RJ

Banana Hammock!

je kan altijd in de bios komen, daar is geen hdd voor nodig voor zover ik weet. Die message die je krijgt zou al na de mogelijkheid moeten komen dat je in je bios kan lijkt me. Anders je raptor aansluiten of een bootable CD/DVD erin gooien als dat wel een probleem is, alleen maar om in je bios te komen.

bios staat los van een OS, het zit in je mobo gebakken, dus je zou daar altijd in moeten kunnen komen.

System Specs! - "When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story" Barney Stinton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou even kijken in de BIOS of de harde schijf wel bij je boot devices staat, hoewel het me enorm zou verbazen als dit niet zo is.

Kijk ook even of de kabel wel goed is, hier heb ik al eens problemen mee gehad. Start de harde schijf wel op als je de pc aanzet?

Verder vind ik dat Herr_Leere volkomen gelijk heeft, je kunt problemen met moederbord drivers krijgen zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net even in de bios gekeken, nog nooit in gekeken, dus kan jullie hulp nu wel gebruiken.

Ik zag cmos features staan dus erop geklikt en toen zag ik dit staan:

IDE secondary master NOT DETECTED
IDE secondary Slave NOT DETECTED
E-SATA 1 NOT DETECTED
E-SATA 2 NOT DETECTED

vervolgens klikte ik op E-SATA 2 om te kijken wat er was en toen kreeg ik dit:

IBA/Large mode [auto]
DNA MODE [auto]
HARD DISK S.M.A.R.T. [auto]

dus hij ziet de hdd niet, terwijl die wel aangesloten is. Dan heeft xp/vista installeren toch geen zin aangezien die de hdd toch niet herkent?

Heb de kabels tot 4 keer toe vervangen, ligt het probleem niet. Ik hoor/voel de hdd wel draaien draaien...

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2009 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

misschien een stomme vraag, maar heb je wel stroom aangesloten? ik spreek helaas uit ervaring :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sigma2k8
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09-09 20:04
Jij kijkt naar je E-Sata aansluiting. Knal even alle instellingen in de bios terug naar hun defaults. Reset hij als het goed is ook meteen boot prioriteit zodat hij weer netjes vanaf je SATA schijfje boot.

Overigens heb je een stukje overgetypt uit je bios maar ik zie daar niet je IDE primary master en slave staan. Wat staat daar achter?

Kijk verder even of eventuele jumpers op je HDD goed staan ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dit topic gaat naar OM + titelfix.

Check eens of een andere disk wel herkend wordt op het bord of niet. Bij E-SATA moet je sowieso niet kijken, want dat zijn je externe aansluitingen. Controlleer dus ook even waar je alles op hebt aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rollo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-09 14:11
Voor mensen die nog nooit in een bios zonder films zijn geweest:
http://www.mysuperpc.com/build/pc_sata_second_boot.shtml

Leve google :) 1e Hit op 'hard disk confrigeren bios sata'. Misschien helpt het je met het juist instellen van de harde schijf ;)

[ Voor 31% gewijzigd door Rollo op 10-03-2009 23:31 ]

Pagina: 1