• jpiscaer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:51
Ik ben een nieuwe laptop (Dell Latitude E6500) aan het uitzoeken. Bij de configuratie van deze laptop kan ik kiezen uit vier processoren:

Intel C2D P8400 (2.26 GHz, 3MB Cache, EM64T, Virtualization Technology, Execute Disable Bit, Trusted Execution Technology)
Intel C2D P8600 (2.40 GHz, 3MB Cache, EM64T, Virtualization Technology, Execute Disable Bit, Trusted Execution Technology)
Intel C2D T9400 (2.53 GHz, 6MB Cache, EM64T, Virtualization Technology, Trusted Execution Technology)
Intel C2D T9600 (2.80 GHz, 6MB Cache, Trusted Execution Technology)

Het verschil tussen de P en T serie zou het stroomverbruik moeten zijn, o.a. door het verschil in cache.
De P serie heeft 3MB cache en een TDP van 25W.
De T serie heeft 6MB cache en een TDP van 35W.

Daarnaast zie ik op de website van Intel (zie links boven), dat de T serie ook features als EM64T en VT mist. Volgens mij klopt daar niets van, dus ben ik gaan zoeken. Op Wikipedia (List of Intel Core 2 microprocessors) lees ik echter het volgende:
"Penryn-3M" (medium-voltage, 45 nm)
* All models support: MMX, SSE, SSE2, SSE3, SSSE3, SSE4.1, Enhanced Intel SpeedStep Technology (EIST), Intel 64, XD bit (an NX bit implementation), iAMT2 (Intel Active Management), Intel VT, TXT, IDA (Intel Dynamic Acceleration)

"Penryn" (standard-voltage, 45 nm)
* All models support: MMX, SSE, SSE2, SSE3, SSSE3, SSE4.1, Enhanced Intel SpeedStep Technology (EIST), Intel 64, XD bit (an NX bit implementation), iAMT2 (Intel Active Management), Intel VT, TXT, IDA (Intel Dynamic Acceleration)
Oftewel: Wikipedia beweert dat het enige verschil tussen de series de cache en het stroomverbruik is, terwijl de Intel site beweert dat er in de T serie ook nog features missen. Aangezien ik de features als VT, XD bit en TXT vereis voor mijn doeleinden, en ik graag ook 6MB cache wil hebben, wil ik hier verifieren dat de T serie ook al deze features heeft, ook al beweert de Intel site anders.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarom zou je de site van de fabrikant minder vertrouwen dan een webpage die door iedere boerenl*l geupdate kan worden?

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:45

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Wauw, een sig!

• jpiscaer
De link die je me gaf linkt niet naar de T9600 maar de P9600. De T9400 heeft wel EM64T en VT, maar geen ED bit...

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:45

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

offtopic:
Je hebt gelijk, ik denk dat ik iets te snel was. Foutje :)

Wauw, een sig!

• jpiscaer
Terw_Dan schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 17:22:
Waarom zou je de site van de fabrikant minder vertrouwen dan een webpage die door iedere boerenl*l geupdate kan worden?
Ik heb in een andere laptop op dit moment een T9300 zitten, en deze heeft wel XD-bit en VT, dus het lijkt me sterk dat deze opeens niet meer in de T9400 en T9600 zit, waardoor ik ben gaan twijfelen. Over het algemeen vertrouw ik een site als Wikipedia minder dan de site van Intel. In dit specifieke geval twijfel ik toch aan datgeen wat er op de Intel site staat, en wil ik graag verificatie van een van jullie..

• jj71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-03 14:45
Mijn T9300 heeft EM64T, XD en VT. Het lijkt me heel vreemd als de T9400 en T9600 dat niet zouden hebben. Volgens mij hebben alle nieuwere Core 2 Duo processors deze features.

Als je een beetje doorklikt op de Intel website dan kom je bij dit technische PDF document waarin als key features worden genoemd:
  • Intel® 64 architecture (= EM64T)
  • Supports enhanced Intel® Virtualization Technology (= VT)
  • Execute Disable Bit support for enhanced security (= XD)

[ Voor 52% gewijzigd door jj71 op 11-03-2009 11:14 ]

• jpiscaer
jj71 schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 11:08:
Mijn T9300 heeft EM64T, XD en VT. Het lijkt me heel vreemd als de T9400 en T9600 dat niet zouden hebben. Volgens mij hebben alle nieuwere Core 2 Duo processors deze features.

Als je een beetje doorklikt op de Intel website dan kom je bij dit technische PDF document waarin als key features worden genoemd:
  • Intel® 64 architecture (= EM64T)
  • Supports enhanced Intel® Virtualization Technology (= VT)
  • Execute Disable Bit support for enhanced security (= XD)
Juist! Vandaar dus ook mijn verwarring: Mijn T9300 heeft al die features, en volgens mij de gehele T en P serie. Ik vermoed dus dat die Processor Finder tool niet helemaal compleet is qua informatie...

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:40
Naar mijn weten ook. De 8000- en 9000-series zijn gewoon de high-end processors van Intel en hebben voor zo ver ik weet altijd de laatste features.

Het ontbreken van XD-bit kan ik me niet voorstellen. Die is geïntroduceerd door AMD bij de introductie van de AMD Athlon 64 (AMD noemt hem NX-bit). Alle AMD processors bevatten die bit sindsdien en is ook in Windows geïmplementeerd (DEP). Ik kan met niet voorstellen dat Intel deze feature uit een aantal processors schrapt.

• jpiscaer
GENETX schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 12:35:
Naar mijn weten ook. De 8000- en 9000-series zijn gewoon de high-end processors van Intel en hebben voor zo ver ik weet altijd de laatste features.

Het ontbreken van XD-bit kan ik me niet voorstellen. Die is geïntroduceerd door AMD bij de introductie van de AMD Athlon 64 (AMD noemt hem NX-bit). Alle AMD processors bevatten die bit sindsdien en is ook in Windows geïmplementeerd (DEP). Ik kan met niet voorstellen dat Intel deze feature uit een aantal processors schrapt.
Het schrappen van features (zoals nu volgens de Processor Finder Tool van Intel gebeurt), lijkt me totaal krankzinning.

Volgens mij hebben inderdaad zowel de 8000 als de 9000 3/6MB cache, EM64T, VT, NE-bit en de hele reut. Het verschil tussen de P en T series zou de cache (en dus TDP) moeten zijn. Het verschil in de 8000 en 9000 is me niet meteen duidelijk, wellicht iets met performance (Ghz)?
Pagina: 1