Anoniem: 100386 schreef op vrijdag 25 september 2009 @ 10:27:
Een product als jij dat wilt bestaat volgens mij helemaal niet. Het idee waar jij het over hebt is een aparte versterker/receiver/speakers waar je je PC op aan kan sluiten via HDMI.
Je hebt dan 2 verschillende kanten die je op kunt;
1) De externe receiver doet het decoderen, dus een exern apparaat dat THD/DTS-MA decodering ondersteunt.
2) De PC doet de decodering, en die stuurt een digitaal signaal uit naar de versterker + speakers.
2a) De PC doet de decodering en verstuurt een analoog signaal naar je versterker + speakers. Zoals
2a) is standaard. Dat kan op zich elke moederbord. Decoderen wordt dan door software als ArcSoft Total Media of PDVD gedaan. Die ondersteunen HD-audio formaten. Die optie spreekt voor zich.
2) Is in essentie het zelfde. Je verstuurt alleen een digitaal signaal uit naar een externe decoder, die dan weer als versterker dient en de speaker aanstuurt.
Deze optie kan je tegenwoordig ook geheel in je systeem integreren. Er zijn moederborden te koop met een 5 x 100 watt versterker op een uitbreidingskaart. En vlgs. mij bestaan deze uitbreidingskaarten tegenwoordig ook gewoon los.
Optie 1 is het moeilijkst. Een digitaal signaal uitsturen met een Highres audio erin is niet zomaar geregeld. Zo'n digitale verbinding is natuurlijk aan allerlei beveiligingsmechanismen gekoppeld, net als HDCP voor het video-deel. Bij audio noemen ze het PAP, wat staat voor Protected Audio Path. En dat maakt het moeilijk.
Elk apparaat met een HDMI kan in principe audio uitsturen. Echter vanwege deze ristricties kunnen (lees: mogen) de apparaten zonder PAP maximaal een 5.1 signaal uitsturen op 16 bits, 48 KHz. Daarnaast mkunnen (lees: mogen) die verbindingen ook legacy DTS en DD uitsturen.
Zodra een apparaat wel PAP ondersteunt, dan wordt het anders. Dan mag er voor PCM meteen meer kanalen, tot 7.1, en een veel horere samplerate, 24 bits/192 KHz. en daarnaast de lossless formaten TrueHD en DTS-MA (plus de tussenformaten DD+ en DTS-HR). Kortom, of jouw vraag mogelijk is het staat of valt met PAP. En dan wordt het moeilijk;
Optie 2, die ik opnoemde, kan zonder PAP dus maximaal tot 5.1 aan 16 bits/48KHz. Die optie kan eventueel ook gewoon DTS + DD. Je zit dan wel vast aan een extern apparaat was decodeerd D/A doet, en versterkt. Een receiver in essentie dus. Of een soort van tussenvorm met de DDC100 van Creative (als die nog bestaat). Of je inegreerd dit idee in je systeem, en "lust binnendoor" en doet een versterker in je PC.
Wil je hoger kom je eigenlijk al meteen bij optie 1. Want zowel het uitsturen van PCM op meer kanalen dan 5.1, of tegen een hogere samplerate, vereist PAP. En als je eenmaal PAP kunt doen, kan je ook THD en DTS-MA uitsturen. In essentie kom je dan al bij optie 1.
Een DDC100 bestaat niet voor die optie. Je zit dan altijd vast aan een externe receiver die DTS-MA/THD aankan. Een andere optie is er niet.
Maar het probleem blijft hem zitten in PAP. En daarvoor zijn er sinds deze week 3 opties. Tot die tijd waren er maar 2; Namenlijk kiezen voor de Asus Xonar HDAV1.3 (Slim) of voor de Auzentech X-Fi HomeTheater HD.
Beide kaarten zitten "Tussen je videokaart en je receiver". Je lust het video-signaal via DVI-D/HDMI door naar je geluidskaart, die voegt er het PAP signaal bij, en stuurt een volledig HDMI 1.3 signaal uit voor je receiver/TV enzo. Best een gedoe, en duur.
Sinds deze week is er echter de Radeon 5xxxx serie ... en die ondersteunt dus ook PAP. Maakt het meteen een stuk beter kiezen want het is verhoudingsgewijs een stuk goedkoper.
Alleen: Je moet ook nog aan een ander ding denken: De afspeelsoftware. Om een PAP opte zetten moet de software ook een PAP kunnen opzetten (wss. een licentie bezitten). Alleen PowerDVD en Arcsoft Total media kunnen dat. Je zit dus aan die software vast, ffdshow etc. kunnen dit (nog ?) niet. Ik ben bv. geen fen van PDVD, ik vindt het bloatware. Maar deze software is wel het enige wat werkt met de Auzentech, en voorzover ik weet tot nu toe de enige bij de Ati (of Arcsoft ook op de Ati gaat werken is niet bekend, ik denk het wel; Althans ik hoop het). Wil je dus geen PDVD, dan zit je aan de ASUS ...
Tja. Dat is zo'n beetje wat ik erover kan vertellen. Ik heb de Asus Xonar HDAV Slim in mijn systeem. En ik kan alles streamen naar mijn receiver, en gebruik dus Arcsoft. Maar echt volledig vlekkeloos werkt het niet. Dus welke keuze je ook maakt, reken er in ieder geval op dat je tegen dingen aan gaat lopen.