Dolby TrueHD en DTS-HD Master Audio geluid op de PC

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bull
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-05 14:07
Ik wou graag weten of ik met de volgende hardware + software van volledig 100% rechtstreeks doorgevoerde Dolby TrueHD en DTS-HD Master Audio geluid op mijn pc kan genieten zonder dat het wordt omgezet naar een formaat of bitrate?

Auzentech X-Fi HomeTheater HD - release Q1 2009

The Auzen X-Fi HomeTheater HD outputs a bitstream of high-definition, multichannel audio from Blu-ray Discs with no downsampling, to take full advantage of lossless digital audio formats such as Dolby TrueHD and DTS-HD Master Audio. Developed in partnership with Creative, Cyberlink and Silicon Image, the X-Fi HomeTheater HD has broad support for the latest audio technologies in the marketplace.

http://www.auzentech.com/...s/x-fi_hometheater_hd.php

Logitech G51 speakerset

Heeft 6-kanaals directe aansluiting en kan met een Analog I/O Cable op de Auzentech X-Fi HomeTheater HD worden aangesloten.

http://www.logitech.com/i...ers/devices/3549&cl=nl,nl

PowerDVD 7.3 Ultra

Is volledig up to date en de icoontjes Dolby TrueHD en DTS-HD Master Audio zijn zichtbaar als ik PowerDVD heb opgestart.

Naar mijn weten zou het zo moeten werken maar het kan zijn dat ik iets over het hoofd heb gezien en zo ja, wat is dat dan?

https://tweakers.net/gallery/18583/inventaris/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:35

FeaR

In GoT we trust

Volgens mij gaat het niet werken...

Volgens mij heb je voor digitale codecs als Dolby Digital en DTS altijd een digitale aansluiting nodig. Dus iets in de trand van optisch, coaxiaal digitaal of HDMI (of DVI met geluid, maar dat is HDMI dan...).
Dus dan zou je er niet komen met een zes kanaals directe ingang.

En ten tweede moeten HD codecs als Dolby True HD en DTS HD altijd over HDMI worden uitgezonden. Dit omdat de bandbreedte van optisch en coaxiaal niet genoeg is om deze HD signalen te laten doorsturen. "Gewone" codecs als DTS lukken wel.
Je geluidskaart heeft inderdaad HDMI uitgang(en) die bijvoorbeeld DTS HD uit kan zenden. Maar je gekozen geluidssetje heeft geen HDMI in om dit signaal ook te kunnen ontvangen.

Power DVD kan inderdaad overweg met de nieuwste codecs, dus daarmee zit je goed.

Wat ik me trouwens ook afvraag of je überhaupt het verschil gaat horen tussen gewoon DD of Dolby True HD op zo'n cheap Logitech setje. Denk dat je dan toch eerder moet kijken naar een losse receiver met HD codecs en HDMI in en een losse speaker set wil je echt verschil horen...

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bull
Ok, dan wordt het toch ff anders.

Volstaat het trouwens niet alleen om een andere speakerset te kopen waar een digitale aansluiting op zit en die Dolby TrueHD en DTS-HD Master Audio gecertificeerd is en die dan op de Auzentech X-Fi HomeTheater HD geluidskaart aan te sluiten of is het niet zo simpel?

Verder bedankt voor je reactie.

[ Voor 70% gewijzigd door Bull op 10-03-2009 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Zoals gezegd gaat Power DVD in combinatie met die geluidskaart zeker werken.
Want dan heb je de software en de ouputtende hardware (is dat een woord...).
Dus dan zit je inderdaad alleen nog met het spul om de DTS HD naar toe te sturen en te laten klinken.

Maar de "grootste" geluidsset die ik ken is de Logitech Z-5500 en die heeft alleen DD en DTS. Dus niet de nieuwste HD codecs en geen HDMI om aan te sluiten. Plus zoals gezegd heeft zo'n setje ook echt geen nut bij HD-geluid.

Maar als je een geluidsset zou vinden met HDMI in én DTS HD en Dolby TrueHD weergave dan zou het moeten werken.
Ik wens je alleen veel geluk, want denk niet dat je zo 1-2-3 een (goedkoop) setje vindt met die opties. En ook nog eens dat het het waard is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-04 16:51
Eeerrrm, volgens mij snap je het niet helemaal Bull, jij praat over bitrate's en format's terwijl je speakerset ANALOOG is aangesloten...

Dit betekend dat de geluidskaart zijn DAC's gebruikt om het geluid te produceren, de Auzentech kaart heeft vrij goede DAC's aan boord, dus een aparte receiver met digitale link maakt voor jou totaal geen verschil, tenzij je een echte dure receiver gaat kopen.

Bovendien, zoals Fear1986 al zij, met zo'n goedkoop logitech setje ga je het verschil tussen DTS en HD-DTS echt niet horen.

Conclusie: Jij hebt geen voordeel aan een setje met een digitale link, de DAC's op je Auzentech kaart zijn aanzienlijk beter dan die in een Logitech/whatever speakersetje. Wil je echt het optimale eruit halen, dan krijg je inderdaad een digitale link via je geluidskaart naar een goede receiver, met een goede set speakers. Maar dan kijk je al snel naar een 5000 euro als je het goed wilt doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FikkieHo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 04-05 00:24

FikkieHo

Wokmaster

Um. 5000 euro is vrij overdreven. Voor zo'n 500 euro kan je een fatsoenlijke receiver + 500 euro voor goeie speakers.. Maar het grote verschil zal je nog niet horen.. Maar DTS HD zal je wel hebben.. :)

Vliegtuigjes bouwer - i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:49

Shunt

Boe

FikkieHo schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 18:21:
Um. 5000 euro is vrij overdreven. Voor zo'n 500 euro kan je een fatsoenlijke receiver + 500 euro voor goeie speakers.. Maar het grote verschil zal je nog niet horen.. Maar DTS HD zal je wel hebben.. :)
lijkt me wiedes.
gezien het grootste verschil hem zit in de 7.1 ondersteuning zonder of met bijna geen compressie.
Laat je aub niet gek maken met al die standaarden vind je dat logitech setje leuk klinken koop dat logitech setje en kijk over een paar jaar verder.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rossinl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-05 23:29

rossinl

Audio/Videophile

Het is vrij nutteloos om die dure Auzentech kaart te kopen als je de G51 toch analoog aansluit. Immers, de decodering van DTS HD MA moet worden gedaan door PowerDVD en kan niet doorgegeven worden via HDMI (want die G51 heeft geen juiste decoders aan boord). Dus je kan net zo goed op zoek gaan naar een geluidskaart zonder HDMI en zo wat euri besparen.

Bovendien ben ik het ermee eens dat je echt geen verschil gaat merken tussen een DTS HD MA soundtrack of een normale DTS soundtrack van een Bluray op deze speakerset van een paar tientjes. No offence, maar wil je die extra bitrate kunnen benutten zal je toch echt aan een losse receiver en hoogwaardige hifi speakers moeten denken.

Asus P8Z68-V Pro Gen3 | 2600K | Corsair 4x4GB | Asus GTX660 Ti TOP | Samsung 850 Pro 256GB | Zalman ZM850-HP | Dell U3415W | Sony KDL-60EX700 | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser HD650 | Onkyo TX-SR875 | Arcam FMJ P7 | Klipsch THX Ultra II 7.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampuhkap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:08
Is er sinds PowerDVD9 niet pas ondersteuning in voor Dolby TrueHD en DTS-HD Master audio?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rossinl

rossinl

Audio/Videophile

Nee de Ultra versies van 7 en 8 konden dit ook al :)

Asus P8Z68-V Pro Gen3 | 2600K | Corsair 4x4GB | Asus GTX660 Ti TOP | Samsung 850 Pro 256GB | Zalman ZM850-HP | Dell U3415W | Sony KDL-60EX700 | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser HD650 | Onkyo TX-SR875 | Arcam FMJ P7 | Klipsch THX Ultra II 7.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bull
Om het op te sommen zijn er dus de volgende conclusies;

- Dolby TrueHD en DTS-HD Master Audio kan alleen via HDMI.

- De Logitech G51 speakerset is niet geschikt voor Dolby TrueHD en DTS-HD Master Audio geluid.

- De Auzentech X-Fi HomeTheater HD + een speakerset die Dolby TrueHD en DTS-HD Master Audio gecertificeerd is en een HDMI aansluiting heeft zou in principe voldoende moeten zijn?

- Voor "ultiem" geluid is de combinatie Auzentech X-Fi HomeTheater HD + reciever + speakerset het beste maar ook het duurste.

Maat nu is het een uitdaging om een speakerset te vinden die HDMI en Dolby TrueHD en DTS-HD Master Audio weergave heeft. Heeft iemand een suggestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FikkieHo

FikkieHo

Wokmaster

volgens mij bestaan die niet.. hou het maar bij optie 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Zijn er überhaubt bronnen die daadwerkelijk TrueHD of DTS-HD leveren? D.w.z. aantoonbaar beter geluid dan standaard DTS?
DTS zelf kan vaak een veel hogere bitrate aan dan op de meeste DVD's is geleverd, zou dat ook gelden voor blu-rays?

Valt me sowieso op dat er jammerlijk weinig DVD's uitkomen met DTS, vooral die goedkopere versies hebben vaak geen DTS.

Overigens, elk apparaat wat DTS kan afspelen kan sowieso ook DTS-HD afspelen, het is backwards compatible. De vraag is of je daadwerkelijk verschil hoort tussen beide ook al is DTS lossy, en DTS-HD lossless.

[ Voor 3% gewijzigd door CyBeRSPiN op 10-03-2009 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FikkieHo

FikkieHo

Wokmaster

uh draai je het niet om eigenlijk? Want mijn dvdspeler met optical kan alleen DTS afspelen en geen DTS-HD hoor.. DTSHD en TrueHD zijn alleen voor bluray?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenBatt
  • Laatst online: 05-05 09:51
DTSHD en TrueHD gaat wel werken denk ik.

Heb zelf een aantal blurays op mijn systeem geprobeert, dit met een Creative Audigy 4, en een Creative Gigaworks G500. Is wel iets beter setje als die logitech.

Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bull
GoldenBatt schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 21:36:
DTSHD en TrueHD gaat wel werken denk ik.

Heb zelf een aantal blurays op mijn systeem geprobeert, dit met een Creative Audigy 4, en een Creative Gigaworks G500. Is wel iets beter setje als die logitech.
Heb jij die speakerset analoog of digitaal aangesloten en wat voor geluidstracks speelde jij af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rossinl

rossinl

Audio/Videophile

Ok even alles op een rijtje:

Dolby TrueHD en DTS-HD Master Audio kunnen weliswaar door PowerDVD gedecodeerd worden, maar dan zet je het digitale signaal om in een analoog signaal gebruikmakende van de geluidskaart. Deze D/A conversie is vaak van mindere kwaliteit dan in een goede receiver maar het kan dus wel. Je kan je G51 dan gewoon analoog aansluiten op je geluidskaart waarna je luistert naar die lossless formaten.

Echter, als je de D/A conversie wil laten doen door een receiver en je het geluid dus digitaal wil transporteren daarheen, dan heb je inderdaad HDMI nodig. HDMI is nodig voor zowel bitstream out (de HD audio formaten gedecodeerd versturen) als voor meerkanaals ongecomprimeerde PCM. Dit komt vanwege de hoge bitrate (> 1,5Mbps). SPDIF kan deze bitrate simpelweg niet aan, vandaar de noodzaak voor HDMI welke een hogere capaciteit heeft. Een oplossing zou dus inderdaad zijn een HDMI geluidskaart zoals de Auzentech die je noemt of de Asus Xonar HDAV 1.3. Echter, dan heb je wel een receiver nodig met decoders voor Dolby TrueHD en DTS HD MA aan boord en als gevolg daarvan weer speakers die je daarop kan aansluiten. In jouw situatie met computerspeakers heb je dus niks aan een HDMI geluidskaart want er zit én geen HDMI aansluiting op je control pod én er zitten geen decoders voor die formaten op.

Nogmaals ik zou me er niet al te druk over maken en gewoon verder luisteren naar DD en DTS. Het verschil tussen een soundtrack van 1,5Mbps normale DTS en DTS HD Master Audio ga je echt niet horen op een G51, dan moet je gaan investeren in het veelvoudige hiervan. En zoals hierboven gezegd bevatten de lossless audioformaten een zogenaamde core audiostream, waaruit de normale lossy DTS en DD gehaald kunnen worden om zo geen incompatabiliteit te veroorzaken.

[ Voor 45% gewijzigd door rossinl op 12-03-2009 00:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-05 07:58
Bull schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 20:48:

Maat nu is het een uitdaging om een speakerset te vinden die HDMI en Dolby TrueHD en DTS-HD Master Audio weergave heeft. Heeft iemand een suggestie?
Dat verschil is met een dure hifi set al amper te merken, laatst staan op die plastic speakers die aan de gemiddelde PC hangt. Laat je niet afleiden door die marketingtermen en als je goed dolby surround wil zal dit al snel (minimaal) in de honderden euros terrecht komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bull
@rossinl:

Bedankt voor de uitgebreide informatie.

Nu weet ik wat de mogelijkheden zijn voor de toekomst en zal ik later eens kijken naar een goeie reciever + bijbehorende speakerset. :)

• eXisTa
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Bull schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 20:48:

- Dolby TrueHD en DTS-HD Master Audio kan alleen via HDMI.

- De Logitech G51 speakerset is niet geschikt voor Dolby TrueHD en DTS-HD Master Audio geluid.

- De Auzentech X-Fi HomeTheater HD + een speakerset die Dolby TrueHD en DTS-HD Master Audio gecertificeerd is en een HDMI aansluiting heeft zou in principe voldoende moeten zijn?

- Voor "ultiem" geluid is de combinatie Auzentech X-Fi HomeTheater HD + reciever + speakerset het beste maar ook het duurste.

Zijn er speakersets die een HDMI aansluiting hebben en Dolby TrueHD ondersteunen?

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

eXisTa schreef op woensdag 23 september 2009 @ 15:22:
[...]
Zijn er speakersets die een HDMI aansluiting hebben en Dolby TrueHD ondersteunen?
PC speakers tot op heden niet.
En denk eerlijk gezegd ook niet dat die er gaan komen en als het er wel komt dat het weinig nut heeft. Dit omdat een Logitech Z-5500 al behoorlijk duur is voor een pc-speakerset. En met HD Audio geïntegreerd wordt het alleen nog maar duurder. Denk aan HDMI aansluitingen omdat gewone S/PDIF te weinig bandbreedte heeft. En dan is het nog maar de vraag of een setje waar voor €150(?) aan materiaal in zit wel HD audio kan laten klinken, oftewel ga je het verschil tussen HD en gewone audio horen met dergelijke (plastic) speakers...

Wat wel kan is een kant-en-klaar set kopen van bijvoorbeeld Onkyo, Harman Kardon, etc. Deze bestaat dan uit een losse receiver met speakers. Dus ook een complete set alleen dan met receiver. Dus meteen als voordeel meer ingangen en toch wat hoogstaander dan zo'n Logitech set. Alleen dan is het ook weer de vraag of je met zulke speakers ook het verschil gaat horen tussen HD audio en de gewone versie. Want zulke sets zijn al te verkrijgen voor nog geen €400,-.

• eXisTa
  • Niet online
FeaR1986 schreef op woensdag 23 september 2009 @ 15:29:
[...]

PC speakers tot op heden niet.
En denk eerlijk gezegd ook niet dat die er gaan komen en als het er wel komt dat het weinig nut heeft. Dit omdat een Logitech Z-5500 al behoorlijk duur is voor een pc-speakerset. En met HD Audio geïntegreerd wordt het alleen nog maar duurder. Denk aan HDMI aansluitingen omdat gewone S/PDIF te weinig bandbreedte heeft. En dan is het nog maar de vraag of een setje waar voor €150(?) aan materiaal in zit wel HD audio kan laten klinken, oftewel ga je het verschil tussen HD en gewone audio horen met dergelijke (plastic) speakers...

Wat wel kan is een kant-en-klaar set kopen van bijvoorbeeld Onkyo, Harman Kardon, etc. Deze bestaat dan uit een losse receiver met speakers. Dus ook een complete set alleen dan met receiver. Dus meteen als voordeel meer ingangen en toch wat hoogstaander dan zo'n Logitech set. Alleen dan is het ook weer de vraag of je met zulke speakers ook het verschil gaat horen tussen HD audio en de gewone versie. Want zulke sets zijn al te verkrijgen voor nog geen €400,-.
Doel je nu op bijvoorbeeld de Onkyo HTX-22HD?
Deze heeft namelijk een ingebouwe versterkers en TrueHD, echter is het wel zo'n wannabe 5.1 setjes terwijl het in werkelijkheid een 2.1 is.

Zijn er buiten de HTX-22HD nog setjes die dezelfde specificaties hebben en een ingebouwde AMP?

Ik wil gewoon zo weinig mogelijk apparaten, het liefst zie ik de amp nog ingebouwd in mijn Mediacenter maar dat gaat hem niet worden ;)

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

eXisTa schreef op woensdag 23 september 2009 @ 15:59:
[...]
Doel je nu op bijvoorbeeld de Onkyo HTX-22HD?
Deze heeft namelijk een ingebouwe versterkers en TrueHD, echter is het wel zo'n wannabe 5.1 setjes terwijl het in werkelijkheid een 2.1 is.

Zijn er buiten de HTX-22HD nog setjes die dezelfde specificaties hebben en een ingebouwde AMP?

Ik wil gewoon zo weinig mogelijk apparaten, het liefst zie ik de amp nog ingebouwd in mijn Mediacenter maar dat gaat hem niet worden ;)
Nee, doelde meer op van die sets met een losse receiver en 5.1 speakerset. Van Onkyo kan ik ze zo even niet meer vinden. Maar ze zijn er wel, heb ze wel eens zien staan bij filialen van de BCC en bij de Correct. En ook op iBood en 1DayFly komen ze wel eens langs.

Het is dan meestal iets van een simpele receiver (Onkyo 307 bijvoorbeeld) met een Onkyo 5.1 setje eraan. Dus gewoon van een bepaald merk een combinatieset gevormd. Types weet ik zo dus niet omdat ik me er nooit in verdiept heb, ben meer van de losse componenten

Maar als je aangeeft zo weinig mogelijk apparaten te willen dan is het sowieso geen optie. Want een receiver blijft, hoe klein/compact dan ook, nog steeds wel een behoorlijk apparaat.

• eXisTa
  • Niet online
Ik had echt bijna de Z-5500 gekocht tot ik begon te twijfelen omdat het al een vrij oud model is.
Deze zal vast niet de nieuwe spullen ondersteunen, was mijn gedachte.
Dat blijkt ook wel want True-HD wordt niet ondersteund, maar voor zover ik het begrijp is dit voorlopig ook niet mogelijk/nodig.

Betekend dat dus dat de Z-5500 voor mij toch de beste is die er te vinden is met ingebouwde AMP en hoogste kwaliteit?

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

De Z-5500 is inderdaad een vrij oud model, maar verkoopt nog steeds als de ziekte. Dus er zal wel iets goeds zijn aan die set. Anders waren er al lang nieuwe modellen uit geweest. DD en DTS zijn nog gewoon standaarden die op elke DVD zitten die nu uitkomen. En dat zal zo blijven zolang er DVD"s zijn aangezien de HD formaten enkel voor Blu-ray zijn. Ik zeg niet dat Logitech niet met een set gaat komen welke HDMI in heeft en DTS HD en Dolby TrueHD ondersteunt, zo gek kunnen ze best zijn. En er zullen ook mensen zijn die de set gaan kopen zelfs al zal het verschil miniem zijn. Maar of die er dus komt en wanneer....?

Of de Z-5500 de beste is durf ik niet te zeggen. Persoonlijk vind ik de bas veel te overdreven, maar anderen vinden dat juist lekker. Kijk ook eens naar die Teufel-serie: zelfde principe als de Z-5500 (dus versterker in de subwoofer, DD en DTS compatible, etc) maar met meer ingangen en een andere sound.

• gravy
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 04-05 17:28
Helaas worden ze niet meer gemaakt, zijn echt top speakers in vergelijking met een z5500

https://www.klipsch.com/n...ts/promedia-5-1-overview/
http://www.klipsch.de/na-...media-ultra-5-1-overview/

[ Voor 17% gewijzigd door gravy op 23-09-2009 22:22 ]

• eXisTa
  • Niet online
Wat zijn dat lelijke speakers in vergelijking met die Teufel-sets die ik net heb gezien.

• eXisTa
  • Niet online
FeaR1986 schreef op woensdag 23 september 2009 @ 16:52:
De Z-5500 is inderdaad een vrij oud model, maar verkoopt nog steeds als de ziekte. Dus er zal wel iets goeds zijn aan die set. Anders waren er al lang nieuwe modellen uit geweest. DD en DTS zijn nog gewoon standaarden die op elke DVD zitten die nu uitkomen. En dat zal zo blijven zolang er DVD"s zijn aangezien de HD formaten enkel voor Blu-ray zijn. Ik zeg niet dat Logitech niet met een set gaat komen welke HDMI in heeft en DTS HD en Dolby TrueHD ondersteunt, zo gek kunnen ze best zijn. En er zullen ook mensen zijn die de set gaan kopen zelfs al zal het verschil miniem zijn. Maar of die er dus komt en wanneer....?

Of de Z-5500 de beste is durf ik niet te zeggen. Persoonlijk vind ik de bas veel te overdreven, maar anderen vinden dat juist lekker. Kijk ook eens naar die Teufel-serie: zelfde principe als de Z-5500 (dus versterker in de subwoofer, DD en DTS compatible, etc) maar met meer ingangen en een andere sound.
Oké dus als je de Logitech Z-5500 naast de (voorbeeld) Teufel Concept E 300 Digital zou leggen, wat zouden dan de verschillen zijn (Behalve de prijs).
http://www.logitech.com/i...kers/devices/224&cl=us,en
http://www.teufel.eu/Inte.../Concept-E300-Digital.cfm

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-04 22:52
De Teufel heeft veel meer aansluitingen en hoogstwaarschijnlijk een natuurlijker klinkende subwoofer. Ik schat dat de overige speakers ook iets natuurlijker klinken i.v.m. d reputatie van Teufel en Logitech, maar dit is slechts een inschatting.
De Logitech zal waarschijnlijk iets indrukwekkender klinken.

• eXisTa
  • Niet online
mac1987 schreef op donderdag 24 september 2009 @ 16:15:
De Teufel heeft veel meer aansluitingen en hoogstwaarschijnlijk een natuurlijker klinkende subwoofer. Ik schat dat de overige speakers ook iets natuurlijker klinken i.v.m. d reputatie van Teufel en Logitech, maar dit is slechts een inschatting.
De Logitech zal waarschijnlijk iets indrukwekkender klinken.
Jammer genoeg hebben beide producten helemaal niets met dit topic te maken, sterker nog zo'n product met Dolby True HD bestaat niet eens.
Ik denk dat het beste wat je kunt plaatsen i.c.m. je pc is een product van Teufel dus.
Als je het met de prijs van Logitech Z-5500 moet vergelijken dan krijg je deze tegenhanger http://www.teufel.eu/PC-Multimedia/Concept-E300.cfm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 100386

Een product als jij dat wilt bestaat volgens mij helemaal niet. Het idee waar jij het over hebt is een aparte versterker/receiver/speakers waar je je PC op aan kan sluiten via HDMI.

Je hebt dan 2 verschillende kanten die je op kunt;
1) De externe receiver doet het decoderen, dus een exern apparaat dat THD/DTS-MA decodering ondersteunt.
2) De PC doet de decodering, en die stuurt een digitaal signaal uit naar de versterker + speakers.
2a) De PC doet de decodering en verstuurt een analoog signaal naar je versterker + speakers. Zoals

2a) is standaard. Dat kan op zich elke moederbord. Decoderen wordt dan door software als ArcSoft Total Media of PDVD gedaan. Die ondersteunen HD-audio formaten. Die optie spreekt voor zich.

2) Is in essentie het zelfde. Je verstuurt alleen een digitaal signaal uit naar een externe decoder, die dan weer als versterker dient en de speaker aanstuurt.

Deze optie kan je tegenwoordig ook geheel in je systeem integreren. Er zijn moederborden te koop met een 5 x 100 watt versterker op een uitbreidingskaart. En vlgs. mij bestaan deze uitbreidingskaarten tegenwoordig ook gewoon los.

Optie 1 is het moeilijkst. Een digitaal signaal uitsturen met een Highres audio erin is niet zomaar geregeld. Zo'n digitale verbinding is natuurlijk aan allerlei beveiligingsmechanismen gekoppeld, net als HDCP voor het video-deel. Bij audio noemen ze het PAP, wat staat voor Protected Audio Path. En dat maakt het moeilijk.

Elk apparaat met een HDMI kan in principe audio uitsturen. Echter vanwege deze ristricties kunnen (lees: mogen) de apparaten zonder PAP maximaal een 5.1 signaal uitsturen op 16 bits, 48 KHz. Daarnaast mkunnen (lees: mogen) die verbindingen ook legacy DTS en DD uitsturen.

Zodra een apparaat wel PAP ondersteunt, dan wordt het anders. Dan mag er voor PCM meteen meer kanalen, tot 7.1, en een veel horere samplerate, 24 bits/192 KHz. en daarnaast de lossless formaten TrueHD en DTS-MA (plus de tussenformaten DD+ en DTS-HR). Kortom, of jouw vraag mogelijk is het staat of valt met PAP. En dan wordt het moeilijk;

Optie 2, die ik opnoemde, kan zonder PAP dus maximaal tot 5.1 aan 16 bits/48KHz. Die optie kan eventueel ook gewoon DTS + DD. Je zit dan wel vast aan een extern apparaat was decodeerd D/A doet, en versterkt. Een receiver in essentie dus. Of een soort van tussenvorm met de DDC100 van Creative (als die nog bestaat). Of je inegreerd dit idee in je systeem, en "lust binnendoor" en doet een versterker in je PC.

Wil je hoger kom je eigenlijk al meteen bij optie 1. Want zowel het uitsturen van PCM op meer kanalen dan 5.1, of tegen een hogere samplerate, vereist PAP. En als je eenmaal PAP kunt doen, kan je ook THD en DTS-MA uitsturen. In essentie kom je dan al bij optie 1.

Een DDC100 bestaat niet voor die optie. Je zit dan altijd vast aan een externe receiver die DTS-MA/THD aankan. Een andere optie is er niet.

Maar het probleem blijft hem zitten in PAP. En daarvoor zijn er sinds deze week 3 opties. Tot die tijd waren er maar 2; Namenlijk kiezen voor de Asus Xonar HDAV1.3 (Slim) of voor de Auzentech X-Fi HomeTheater HD.

Beide kaarten zitten "Tussen je videokaart en je receiver". Je lust het video-signaal via DVI-D/HDMI door naar je geluidskaart, die voegt er het PAP signaal bij, en stuurt een volledig HDMI 1.3 signaal uit voor je receiver/TV enzo. Best een gedoe, en duur.

Sinds deze week is er echter de Radeon 5xxxx serie ... en die ondersteunt dus ook PAP. Maakt het meteen een stuk beter kiezen want het is verhoudingsgewijs een stuk goedkoper.

Alleen: Je moet ook nog aan een ander ding denken: De afspeelsoftware. Om een PAP opte zetten moet de software ook een PAP kunnen opzetten (wss. een licentie bezitten). Alleen PowerDVD en Arcsoft Total media kunnen dat. Je zit dus aan die software vast, ffdshow etc. kunnen dit (nog ?) niet. Ik ben bv. geen fen van PDVD, ik vindt het bloatware. Maar deze software is wel het enige wat werkt met de Auzentech, en voorzover ik weet tot nu toe de enige bij de Ati (of Arcsoft ook op de Ati gaat werken is niet bekend, ik denk het wel; Althans ik hoop het). Wil je dus geen PDVD, dan zit je aan de ASUS ...

Tja. Dat is zo'n beetje wat ik erover kan vertellen. Ik heb de Asus Xonar HDAV Slim in mijn systeem. En ik kan alles streamen naar mijn receiver, en gebruik dus Arcsoft. Maar echt volledig vlekkeloos werkt het niet. Dus welke keuze je ook maakt, reken er in ieder geval op dat je tegen dingen aan gaat lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXisTa
  • Niet online
Anoniem: 100386 schreef op vrijdag 25 september 2009 @ 10:27:
Een product als jij dat wilt bestaat volgens mij helemaal niet. Het idee waar jij het over hebt is een aparte versterker/receiver/speakers waar je je PC op aan kan sluiten via HDMI.

Je hebt dan 2 verschillende kanten die je op kunt;
1) De externe receiver doet het decoderen, dus een exern apparaat dat THD/DTS-MA decodering ondersteunt.
2) De PC doet de decodering, en die stuurt een digitaal signaal uit naar de versterker + speakers.
2a) De PC doet de decodering en verstuurt een analoog signaal naar je versterker + speakers. Zoals

2a) is standaard. Dat kan op zich elke moederbord. Decoderen wordt dan door software als ArcSoft Total Media of PDVD gedaan. Die ondersteunen HD-audio formaten. Die optie spreekt voor zich.

2) Is in essentie het zelfde. Je verstuurt alleen een digitaal signaal uit naar een externe decoder, die dan weer als versterker dient en de speaker aanstuurt.

Deze optie kan je tegenwoordig ook geheel in je systeem integreren. Er zijn moederborden te koop met een 5 x 100 watt versterker op een uitbreidingskaart. En vlgs. mij bestaan deze uitbreidingskaarten tegenwoordig ook gewoon los.

Optie 1 is het moeilijkst. Een digitaal signaal uitsturen met een Highres audio erin is niet zomaar geregeld. Zo'n digitale verbinding is natuurlijk aan allerlei beveiligingsmechanismen gekoppeld, net als HDCP voor het video-deel. Bij audio noemen ze het PAP, wat staat voor Protected Audio Path. En dat maakt het moeilijk.

Elk apparaat met een HDMI kan in principe audio uitsturen. Echter vanwege deze ristricties kunnen (lees: mogen) de apparaten zonder PAP maximaal een 5.1 signaal uitsturen op 16 bits, 48 KHz. Daarnaast mkunnen (lees: mogen) die verbindingen ook legacy DTS en DD uitsturen.

Zodra een apparaat wel PAP ondersteunt, dan wordt het anders. Dan mag er voor PCM meteen meer kanalen, tot 7.1, en een veel horere samplerate, 24 bits/192 KHz. en daarnaast de lossless formaten TrueHD en DTS-MA (plus de tussenformaten DD+ en DTS-HR). Kortom, of jouw vraag mogelijk is het staat of valt met PAP. En dan wordt het moeilijk;

Optie 2, die ik opnoemde, kan zonder PAP dus maximaal tot 5.1 aan 16 bits/48KHz. Die optie kan eventueel ook gewoon DTS + DD. Je zit dan wel vast aan een extern apparaat was decodeerd D/A doet, en versterkt. Een receiver in essentie dus. Of een soort van tussenvorm met de DDC100 van Creative (als die nog bestaat). Of je inegreerd dit idee in je systeem, en "lust binnendoor" en doet een versterker in je PC.

Wil je hoger kom je eigenlijk al meteen bij optie 1. Want zowel het uitsturen van PCM op meer kanalen dan 5.1, of tegen een hogere samplerate, vereist PAP. En als je eenmaal PAP kunt doen, kan je ook THD en DTS-MA uitsturen. In essentie kom je dan al bij optie 1.

Een DDC100 bestaat niet voor die optie. Je zit dan altijd vast aan een externe receiver die DTS-MA/THD aankan. Een andere optie is er niet.

Maar het probleem blijft hem zitten in PAP. En daarvoor zijn er sinds deze week 3 opties. Tot die tijd waren er maar 2; Namenlijk kiezen voor de Asus Xonar HDAV1.3 (Slim) of voor de Auzentech X-Fi HomeTheater HD.

Beide kaarten zitten "Tussen je videokaart en je receiver". Je lust het video-signaal via DVI-D/HDMI door naar je geluidskaart, die voegt er het PAP signaal bij, en stuurt een volledig HDMI 1.3 signaal uit voor je receiver/TV enzo. Best een gedoe, en duur.

Sinds deze week is er echter de Radeon 5xxxx serie ... en die ondersteunt dus ook PAP. Maakt het meteen een stuk beter kiezen want het is verhoudingsgewijs een stuk goedkoper.

Alleen: Je moet ook nog aan een ander ding denken: De afspeelsoftware. Om een PAP opte zetten moet de software ook een PAP kunnen opzetten (wss. een licentie bezitten). Alleen PowerDVD en Arcsoft Total media kunnen dat. Je zit dus aan die software vast, ffdshow etc. kunnen dit (nog ?) niet. Ik ben bv. geen fen van PDVD, ik vindt het bloatware. Maar deze software is wel het enige wat werkt met de Auzentech, en voorzover ik weet tot nu toe de enige bij de Ati (of Arcsoft ook op de Ati gaat werken is niet bekend, ik denk het wel; Althans ik hoop het). Wil je dus geen PDVD, dan zit je aan de ASUS ...

Tja. Dat is zo'n beetje wat ik erover kan vertellen. Ik heb de Asus Xonar HDAV Slim in mijn systeem. En ik kan alles streamen naar mijn receiver, en gebruik dus Arcsoft. Maar echt volledig vlekkeloos werkt het niet. Dus welke keuze je ook maakt, reken er in ieder geval op dat je tegen dingen aan gaat lopen.
Heel erg bedankt dat je de moeite hebt gedaan om zo'n verhaal te tikken.
Het is me nu aardig duidelijk hoe het ongeveer zit.
Ik ga mij de komende tijd eens oriënteren in de speaker-markt en ga dan eind dit jaar een uiteindelijke keuze/aankoop maken.

Ik zou zeggen wordt vervolgd!
Pagina: 1