• GoVegan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-01 07:36
Als ik met een linux machine commandline via ftp inlog op een fedora server hier,
en een ls vraag en dan naar de datum notering kijk zie ik dat deze verschilt per bestand.
bij recente bestanden laat hij de dag maand en tijd zien, bij oudere bestanden staat er op de plek van de tijd het jaartal.

code:
1
2
3
-rwxrw-rw-   1 user group  73525 Oct 17 20:31     file_001.jpg
-rwxrw-rw-   1 user group  10077 Dec 23  2004     file_002.jpg
-rwxrw-rw-   1 user group  70341 Dec 23  2004     file_003.jpg

Ik zou graag willen dat ik een "maand dag jaar" notering krijg, zoals de onderste twee dus.

gewoon commandline lukt me dat via
code:
1
ls -l --time-style="+%b %e %Y"

nu weet ik dat het iets met de locales te maken heeft, maar welke instellingen ik waarop instel.
daar raak ik het even kwijt.

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Sorry, ik begrijp je vraag niet helemaal.

Werkt time-style niet?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• Cidolfas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:49
GoVegan schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 16:55:
Als ik met een linux machine commandline via ftp inlog op een fedora server hier,
en een ls vraag en dan naar de datum notering kijk zie ik dat deze verschilt per bestand.
bij recente bestanden laat hij de dag maand en tijd zien, bij oudere bestanden staat er op de plek van de tijd het jaartal.

code:
1
2
3
-rwxrw-rw-   1 user group  73525 Oct 17 20:31     file_001.jpg
-rwxrw-rw-   1 user group  10077 Dec 23  2004     file_002.jpg
-rwxrw-rw-   1 user group  70341 Dec 23  2004     file_003.jpg

Ik zou graag willen dat ik een "maand dag jaar" notering krijg, zoals de onderste twee dus.

gewoon commandline lukt me dat via
code:
1
ls -l --time-style="+%b %e %Y"

nu weet ik dat het iets met de locales te maken heeft, maar welke instellingen ik waarop instel.
daar raak ik het even kwijt.
Bedoel je een alias aanmaken misschien?

code:
1
alias ls='ls --time-style="+%b %e %Y'

i5-10600K | MSI MAG Tomahawk Z490 | Asus DUAL GeForce RTX 3070 OC | Corsair Vengeance 32 GB 3600 Mhz | Noctua NH-D15 Chromax.Black | Corsair RM850x | Fractal Design Meshify S2

• anandus
  • Niet online
Cidolfas schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 17:02:
[...]

Bedoel je een alias aanmaken misschien?
Ik vermoed ook dat-ie dat bedoelt :)

In de bash config moet je dan:
code:
1
alias ls='ls -l --time-style="+%b %e %Y"'
doen, als ik het goed heb, zo :)

Edit:
@hierboven: Je bent een aanhalingsteken vergeten :P

[ Voor 10% gewijzigd door anandus op 10-03-2009 17:05 ]

• GoVegan
anandus schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 17:00:
Sorry, ik begrijp je vraag niet helemaal.

Werkt time-style niet?
je bedoelt "ls -l --time-style=full-iso"
dat werkt alleen niet als ik dat via ftp wil doen.

voor de duidelijkheid,
ik zoek dus een manier hoe ik via ftp een lijst met files krijg met een "maand dag jaar" notering.

• anandus
  • Niet online
GoVegan schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 17:05:
[...]

je bedoelt "ls -l --time-style=full-iso"
dat werkt alleen niet als ik dat via ftp wil doen.

voor de duidelijkheid,
ik zoek dus een manier hoe ik via ftp een lijst met files krijg met een "maand dag jaar" notering.
Via FTP? Bedoel je niet SSH?

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Volgens mij gaat het erom wat je te zien krijgt als je over ftp inlogt, en dan ls doet.
Ik weet niet of ftp onderwater de gewone ls gebruikt, en of je environment en dus alias gaat werken ?

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• GoVegan
u_nix_we_all schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 17:09:
Volgens mij gaat het erom wat je te zien krijgt als je over ftp inlogt, en dan ls doet.
Ik weet niet of ftp onderwater de gewone ls gebruikt, en of je environment en dus alias gaat werken ?
juist ja, via FTP.

als ik via SSH een alias aanmaak
alias ls='ls -l --time-style="+%b %e %Y"'
dan werkt dit goed als ik via SSH ls doe.

log ik via FTP in dan geeft ls verschillende datum notatie
FTP gebruikt dus niet de alias.

Ik log via ssh en ftp als zelfde gebruik in.

• anandus
  • Niet online
u_nix_we_all schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 17:09:
Aha, ik begrijp :)
Ik weet het ook niet, maar ik vermoed dat FTP niet naar je bash environment kijkt.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:23

deadinspace

The what goes where now?

De ls van FTP heeft - afgezien van de soortgelijke functionaliteit - niets te maken met de Unix ls; de output die je ziet wordt door de FTP server over het netwerk gestuurd, en er is voorzover ik weet geen manier dat een FTP client het format van deze output kan beinvloeden.

Als je echt die datumnotatie anders wil, dan zul je vrees ik de FTP server (-configuratie) aan moeten passen, die is namelijk degene die bepaalt hoe de LIST output eruit ziet.

Als je doel is het automatisch verwerken van de datum/tijd van files, dan kun je naar het MDTM FTP commando kijken, dat heeft niet de problemen die LIST wel heeft.

Als de server onder jouw beheer is, dan zou je ook kunnen overwegen een fatsoenlijk protocol te gebruiken in plaats van FTP :P

• sam.vimes
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-01 22:10
deadinspace schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 18:31:
De ls van FTP heeft - afgezien van de soortgelijke functionaliteit - niets te maken met de Unix ls; de output die je ziet wordt door de FTP server over het netwerk gestuurd, en er is voorzover ik weet geen manier dat een FTP client het format van deze output kan beinvloeden.
Ik denk dat TS de output van ftp's 'dir' bedoelt, en niet 'ls'. ls geeft gewoonlijk een 'kale' output van alleen filenamen, terwijl 'dir' de lange output met filesize en mtime enzo geeft. Maar dit is inderdaad afhankelijk van de implementatie in de ftp-server.
Als je echt die datumnotatie anders wil, dan zul je vrees ik de FTP server (-configuratie) aan moeten passen, die is namelijk degene die bepaalt hoe de LIST output eruit ziet.
Ik had (heel lang geleden, 1990) een ftp-server in AIX die het unixcommando 'ls -l' uitvoerde als de ftp-client het commando 'dir' gaf. De datumrepresentatie was in dat geval afhankelijk van de waarde van de environment-variabele LANG waarmee de ftp-server was opgestart.

Advies: lees de handleiding van je ftp-server (ftpd?). Wellicht valt er nog wat te tweaken.
Als je doel is het automatisch verwerken van de datum/tijd van files, dan kun je naar het MDTM FTP commando kijken, dat heeft niet de problemen die LIST wel heeft.
mdtm is niet bekend bij alle ftp-servers.
Als de server onder jouw beheer is, dan zou je ook kunnen overwegen een fatsoenlijk protocol te gebruiken in plaats van FTP :P
Helemaal mee eens!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

sam.vimes schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 10:10:
Ik denk dat TS de output van ftp's 'dir' bedoelt, en niet 'ls'. ls geeft gewoonlijk een 'kale' output van alleen filenamen, terwijl 'dir' de lange output met filesize en mtime enzo geeft.
Hier niet, ik krijgt zowel met 'dir' als 'ls' de lange output (netkit ftp, proftpd).
Ik had (heel lang geleden, 1990) een ftp-server in AIX die het unixcommando 'ls -l' uitvoerde als de ftp-client het commando 'dir' gaf. De datumrepresentatie was in dat geval afhankelijk van de waarde van de environment-variabele LANG waarmee de ftp-server was opgestart.
Ja, zoiets heb ik ook eens om handen gehad. De beheerders van een Solaris bak die mijn team gebruikte hadden globaal een nederlandse locale ingesteld, wat ook de FTP server beinvloedde. Dat vinden een hoop programma's niet leuk, als de maanden in de FTP LIST output ineens nederlands zijn. Gelukkig werkte het in januari en februari wel goed :P
mdtm is niet bekend bij alle ftp-servers.
Nouja, het is de moeite van het proberen waard. De output van MDTM is iig gestandaardiseerd, in tegenstelling tot LIST.

• GoVegan
proftpd gebruikt geen MDTM.

zal dus naar een andere oplossing moeten zoeken.

Het gaat er om om bestanden ouder dan een paar jaar te vinden.
als ik die met tijd gewoon skip zit ik ook al wel goed.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Wel hoor:
% nc ****** 21
220 ProFTPD 1.3.0 Server (*****) [***.***.***.***]
USER ftp
331 Anonymous login ok, send your complete email address as your password.
PASS bla@bla
230 Anonymous access granted, restrictions apply.
MDTM test.128M
213 20070215204214

Ik denk eerder dat je FTP client geen MDTM snapt.
Pagina: 1